Ga naar inhoud
Vespaforum.be

ervaring met hp4 vliegwiel


stieno

Aanbevolen berichten

hey

Ik heb momenteel een malossi 166 steken op mijn px125, nu is mijn vraag of je dan nog veel resultaat hebt met zo'n lichter vliegwiel ?

Welke koppeling kan je dan best steken (in alle gevallen een verstevigde , dat spreek voor zich), een 20/21/22 tands? of maken die 'tanden' niet uit!?

alvast bedankt

Stijn

Link naar reactie

Dit heb ik eens gelezen op het forum , dus ik citeer; 'Een versterkte koppeling heb je nodig voor twee redenen, enerzijds als je een motor hebt met VEEL vermogen, die heel hoge toeren draait (+9000 toeren) want dan 'kan' de mand van de koppeling door de middelpuntvliegende kracht op de 'benen' uitzetten en uit elkaar komen, ofwel kunnen door het koppel de klinknagels waarmee de centrale bus van de koppeling aande mand afscheuren.

Anderzijds heb je die nodig als je met een lichter vliegwiel (bijv. HP4=1000kg) op je scooter rijd, want dan werkt je koppeling mee als vliegwiel, en daar is het niet voor gemaakt en vliegt het binnen de korste keren naar de botten...'

Link naar reactie

HP4 is af te raden voor dagelijks gebruik. Zo'n vliegwiel heeft niet genoeg massa om de motor soepel te laten ronddraaien en elke arbeidsslag van de cilinder stuurt dan grote schokken door de motorblok die opgevangen moeten worden door de koppeling en de veren in de primaire overbrenging op de 'kerstboom' van de versnellingsbak. Deze veren durven bij 'correct misbruik' van een standaard motor al eens de geest geven, dus tegen een getunede motor zijn ze ook niet bestand en als die de geest geven is de volgende stap de koppeling, die ofwel zelf zal begeven (mand of rivetten), ofwel zal de spie die de koppeling op de krukas meeneemt afbreken.

Bij een Cosakoppeling is er dan veel kans dat de binnenste bus van de koppeling openbreekt (deze zijn blijkbaar fragieler dan bij de oude koppelingen) waardoor deze speling krijgt en samen met de spie dan de spiegleuf in de krukas om zeep helpt.

Vraag maar aan Gregory van Vespa Club Gent.

... een 20/21/22 tands? of maken die 'tanden' niet uit!?

Als je merkt dat de motor in 4de versnelling te hoge toeren draait bij topsnelheid kan je een koppeling steken met één tand meer, dan zal je motor bij dezelfde snelheid minder toeren draaien, nadeel is dan dat de motor het moeilijker zal hebben bergop, wind tegen, of met passagier omdat hij harder moet werken

Link naar reactie

een pk vliegwiel van 1800gram

die steek ik ook trouwens op mijn nog te tunen 200 blok

Link naar reactie

Een PX-elestart-vliegwiel, waarvan de aandrijfring afgehaald is, is ook een stuk lichter dan een gewoon PX vliegwiel.

Ik heb indertijd nog rondgereden met een Pinasco-plastic vliegwiel. Dat was pas rommel ! Niet zozeer de koppeling, maar dat vliegwiel zelf brak af.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...