stieno Geplaatst: 9 november 2006 Delen Geplaatst: 9 november 2006 hey Ik heb momenteel een malossi 166 steken op mijn px125, nu is mijn vraag of je dan nog veel resultaat hebt met zo'n lichter vliegwiel ? Welke koppeling kan je dan best steken (in alle gevallen een verstevigde , dat spreek voor zich), een 20/21/22 tands? of maken die 'tanden' niet uit!? alvast bedankt Stijn Link naar reactie
Driezza Geplaatst: 9 november 2006 Delen Geplaatst: 9 november 2006 Waarom spreekt het voor zich om een verstevigde en dus een zwaardere koppeling te steken in combinatie met het HP4 vliegwiel dat waarschijnlijk al een stuk lichter is dan het vliegwiel dat je nu zitten hebt? Link naar reactie
stieno Geplaatst: 9 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2006 Dit heb ik eens gelezen op het forum , dus ik citeer; 'Een versterkte koppeling heb je nodig voor twee redenen, enerzijds als je een motor hebt met VEEL vermogen, die heel hoge toeren draait (+9000 toeren) want dan 'kan' de mand van de koppeling door de middelpuntvliegende kracht op de 'benen' uitzetten en uit elkaar komen, ofwel kunnen door het koppel de klinknagels waarmee de centrale bus van de koppeling aande mand afscheuren. Anderzijds heb je die nodig als je met een lichter vliegwiel (bijv. HP4=1000kg) op je scooter rijd, want dan werkt je koppeling mee als vliegwiel, en daar is het niet voor gemaakt en vliegt het binnen de korste keren naar de botten...' Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 9 november 2006 Delen Geplaatst: 9 november 2006 HP4 is af te raden voor dagelijks gebruik. Zo'n vliegwiel heeft niet genoeg massa om de motor soepel te laten ronddraaien en elke arbeidsslag van de cilinder stuurt dan grote schokken door de motorblok die opgevangen moeten worden door de koppeling en de veren in de primaire overbrenging op de 'kerstboom' van de versnellingsbak. Deze veren durven bij 'correct misbruik' van een standaard motor al eens de geest geven, dus tegen een getunede motor zijn ze ook niet bestand en als die de geest geven is de volgende stap de koppeling, die ofwel zelf zal begeven (mand of rivetten), ofwel zal de spie die de koppeling op de krukas meeneemt afbreken. Bij een Cosakoppeling is er dan veel kans dat de binnenste bus van de koppeling openbreekt (deze zijn blijkbaar fragieler dan bij de oude koppelingen) waardoor deze speling krijgt en samen met de spie dan de spiegleuf in de krukas om zeep helpt. Vraag maar aan Gregory van Vespa Club Gent. ... een 20/21/22 tands? of maken die 'tanden' niet uit!? Als je merkt dat de motor in 4de versnelling te hoge toeren draait bij topsnelheid kan je een koppeling steken met één tand meer, dan zal je motor bij dezelfde snelheid minder toeren draaien, nadeel is dan dat de motor het moeilijker zal hebben bergop, wind tegen, of met passagier omdat hij harder moet werken Link naar reactie
spiceman Geplaatst: 9 november 2006 Delen Geplaatst: 9 november 2006 En zoals op de site van worb5: HP4 = clutchkiller. Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 9 november 2006 Delen Geplaatst: 9 november 2006 hallo, neem beter een vliegwiel van een pk, dat ge aangepast koopt voor op een px krukas, jan Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 9 november 2006 Delen Geplaatst: 9 november 2006 een pk vliegwiel van 1800gram die steek ik ook trouwens op mijn nog te tunen 200 blok Link naar reactie
josse Geplaatst: 10 november 2006 Delen Geplaatst: 10 november 2006 Een PX-elestart-vliegwiel, waarvan de aandrijfring afgehaald is, is ook een stuk lichter dan een gewoon PX vliegwiel. Ik heb indertijd nog rondgereden met een Pinasco-plastic vliegwiel. Dat was pas rommel ! Niet zozeer de koppeling, maar dat vliegwiel zelf brak af. Link naar reactie
Kaboo Geplaatst: 10 november 2006 Delen Geplaatst: 10 november 2006 't is een hobby ... HP4=Wheelies gelijk ne zot en uwen boel kapot draaien. Wel fun om mee te rijden. LML vliegwiel is beter voor de moteur en lichter dan PX vliegwiel. Thanx 2 Speedracer : Army Green PX is a Psycho machine now... JIHAAA Link naar reactie
stieno Geplaatst: 10 november 2006 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2006 oké allemaal bedankt voor de snelle reacties ! het zal een pk vliegwiel worden!! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.