Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Plots startprobleem


R.Roosen

Aanbevolen berichten

Goede middag, ik heb volgend probleem met een 50S van 1984 (V5SA1T):

- na een maand stilstaan gestart. Start van de eerste keer (met choke, die ik dan even later weer uitschakel), draait prima.

- na +/- 1 minuut draaien valt hij stil, geen beweging meer in te krijgen

- bougie vonkt perfect, evenzeer nieuwe bougie geplaatst

- carburator afgehaald, helemaal losgedraaid, ultrasoon gereinigd

- krijgt benzine

En toch niet starten, waar kan dit aan liggen. Vooral raar dat hij altijd goed gegaan heeft, voor de eerste keer start na maand stilstand, en dan plots stilvalt.

Zou de platine bv. losgetrild/verschoven kunnen zijn, waardoor hij nog wel vonkt, maar niet meer op het juiste moment? Of heeft er iemand iets aan gedaan (sabotage)...

Ben benieuwd.

Link naar reactie
2 uren geleden, nero zei:

Alleen uw statorplate bepaalt het ontstekingstijdstip, niet de vis-platinees, dus zal wel sabotage zijn!  :)

Groetjes, nero. 

Dank voor uw reactie Nero. Maar ik begrijp het niet goed. Als het schroefje van de platine een beetje loskomt, waardoor de platine iets verder open gaat, zou het toch kunnen dat deze nog contact geeft/dichtgaat (en dus de bougie doet vonken), maar dat dit juist een beetje later komt, te laat voor de ontsteking, niet?

Ik heb het al ooit meegemaakt bij een bosmaaier, dat die niet wilde starten terwijl de bougie goed vonkte. De platine ietsje meer dicht gezet, waardoor de vonk iets sneller/eerder komt en het was opgelost (na dagen zoeken). Of zie ik het verkeerd?

 

Link naar reactie

Als de afstand tussen de vis-platinees niet correct is gaat je bougie niet of veel zwakker vonken. Denk niet dat dit te maken heeft met het voorontstekingstijdstip. 

Als dit tijdstip (een beetje) te vroeg of te laat komt krijg je andere symtomen (motor te weinig kracht, ontploffingen in de uitlaat bij te laat tijdstip, de cilinder verhit met mogelijk een vastloper tot gevolg met een te vroeg tijdstip). Als het tijdstip extreem verkeerd ingestled staat kan de motor zelfs achterwaarts beginnen draaien.  :)

Kijk eerst eens waar de bougie vonkt: mooi op het uiteinde of op de zijkant van de electroden. Meet de afstand tussen de electroden en zet die op 0.60 mm afstand vaneen. 

Als je een kleine hoeveelheid brandstof rechtreeks in het bougiegat doet, start de vespa dan wel even of doet hij niets? 

Een andere mogelijkheid is  dat de vis-platinees ingebrand of geoxideerd zijn waardoor de vonk te zwak is. 

Groetjes, nero. 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Aan Nero: hartelijk dank wederom voor de waardevolle tips. Ik ga het allemaal nazien en uittesten. Zo een ontploffing bij de uitlaat heb ik heel af en toe wel eens gehoord, goed dat ik nu weet wat dat is.

De bougie ga ik nakijken, waar ze vonkt, de afstand enz. Het gekke blijft dat hij ja jaren goed functioneren, en meteen starten, ook na langere stilstand, nu plots uitvalt, maar soit, ik ga verder zoeken.

Ik heb ook al eens geprobeerd met brandstof rechtstreeks in het bougiegat, maar dan was er ook geen betere reactie.

Wat ik gisteren wel zag: de luchtbalgrubber (air bellow rubber) zit niet op zijn plaats, normaal zit die met een gleufje in het gat in de carrosserie, maar bij mij niet dus. Kan dat een oorzaak zijn? Iets met valse lucht ofzo? Zou me sterk lijken. Zie foto's hieronder, een foto van de rubber die ik bedoel, de twee andere van mijn Vespa.

En aan Frederik 9111: ik begrijp wat je bedoelt denk ik, en je hebt wellicht gelijk, maar ik tracht hem zo origineel mogelijk te houden, en opteer dus niet op naar elektronische ontsteking/12V te gaan. Maar evenzeer dank voor jouw reactie.

rubber niet p zijn plaats 2.JPG

rubber niet p zijn plaats 1.JPG

rubber.JPG

Link naar reactie

Alsdie air below niet meer op zijn plaats steekt, controleer dan eerst of de carbu niet scheef staat.  Als je in een diepe put rijd kan dit gebeuren. Een luchtlek op deze plaats ga je daarvan niet krijgen, wel stof en/ of nattigheid aan de luchtfilter. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie
Op 17/10/2023 om 12:24, R.Roosen zei:

... na +/- 1 minuut draaien valt hij stil, geen beweging meer in te krijgen...

Als iets even werkt maar dan plots niet meer (maar na afkoeling weer wel) kan wijzen op het falen van warmtegevoelige onderdelen (bvb. de condensor op je ontstekingsplaat, of de hoogspanningsbobijn).

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...