Ga naar inhoud
Vespaforum.be

300 gts start niet wanneer hij warm staat


musti

Aanbevolen berichten

Heb veel start problemen wanneer mijn vespa warm staat. Ik moet de vespa eerst een uurtje laten afkoelen en dan start hij terug. Mijn dealer zegt dat het geen garatie is. Nochtans is hij maar een dik jaar oud en staat er 3000 km op de teller. Help mij want mijn dealer uit kapellen beantwoord zelf mijn mails niet.

Mvg Paul Janssens 

Link naar reactie
4 uren geleden, musti zei:

Heb veel start problemen wanneer mijn vespa warm staat. Ik moet de vespa eerst een uurtje laten afkoelen en dan start hij terug. Mijn dealer zegt dat het geen garatie is. Nochtans is hij maar een dik jaar oud en staat er 3000 km op de teller. Help mij want mijn dealer uit kapellen beantwoord zelf mijn mails niet.

Mvg Paul Janssens 

Klachtenbriefje richting Piaggio en het meldpunt van de economische inspectie heeft vaak een wonderlijk effect op garantieregelinterpretaties. 

4 uren geleden, musti zei:

Help mij want mijn dealer uit kapellen beantwoord zelf mijn mails niet.

Kapellen zegt u? It figures...

Link naar reactie

Zoals de heren hierboven al vermelden, U heeft 2 jaar wettelijke garantie in de EU dus ook op Uw vespa. Een gebrekestelling richting de dealer en contact op nemen is de te bewandelde weg.

Op z’n minst kan de dealer de Vespa aan de diagnose aansluiten om te kijken of er een foutcode uit komt rolllen.

Daarna komt het speuren, zwakke punten blijven de bekabeling en de bougiedop, maar soms wil ook de TPS (throttle position sensor) roet in het eten gooien bij een hete motor waardoor deze niet start (beveiliging).

Dealer krijgt gewoon de uren vergoed als het om een fabricage fout gaat want Piaggio wil dit soort zaken graag boven water om een dure recall actie te voorkomen. Is de 1000km beurt wel correct uitgevoerd want dat is veelal wel een voorwaarde om garantie te claimen.

  • Like 1
Link naar reactie
Op 29/4/2023 om 08:34, Pilaf zei:

Zoals de heren hierboven al vermelden, U heeft 2 jaar wettelijke garantie in de EU dus ook op Uw vespa. Een gebrekestelling richting de dealer en contact op nemen is de te bewandelde weg.

Op z’n minst kan de dealer de Vespa aan de diagnose aansluiten om te kijken of er een foutcode uit komt rolllen.

Daarna komt het speuren, zwakke punten blijven de bekabeling en de bougiedop, maar soms wil ook de TPS (throttle position sensor) roet in het eten gooien bij een hete motor waardoor deze niet start (beveiliging).

Dealer krijgt gewoon de uren vergoed als het om een fabricage fout gaat want Piaggio wil dit soort zaken graag boven water om een dure recall actie te voorkomen. Is de 1000km beurt wel correct uitgevoerd want dat is veelal wel een voorwaarde om garantie te claimen.

Bijkomende info, de koel ventilator werkt ook niet meer. Blijkbaar zijn het verschillende defecten bij elkaar. Ik weet niet of ik de vespa in de toekomst na herstelling nog kan vertrouwen. Wat zouden jullie doen als je in onze schoenen zou staan? In juni zijn wij terug in België en kan de vespa terug naar de dealer.

Link naar reactie

Hoe ben je er achter gekomen dat de fan niet werkt? De fan van een GTS slaat sporadisch aan. Hoor mijn GTS fan nooit aanslaan behalve als ik deze aan de diagnose aansluit en test. Als je het echt (zonder diagnose tool) wilt uitsluiten kan je de Vespa 10 minuten stationair laten draaien, dan weet je zeker of de fan aan slaat. 

Nogmaals, als de fan niet aanslaat is de rede gewoon uit te lezen uit de ECU, dat is echt een dealer ding dus zoals eerder gezegd is de dealer de te bewandelende weg aangezien je nog garantie hebt. Je kan na reparatie gewoon de Vespa vertrouwen, is vaak een klein dingetje waardoor de Vespa niet goed functioneert, voor de rest is de GTS een doordacht en doorontwikkeld model.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Wij wonen in Spanje en normaal start de koeling wanneer je voor een rood licht staat od. en dat doet die niet meer. Gisteren nog gestopt bij moto shop en hij controleerde het koelwater. Er ging ongeveer een 1/2 liter bij.

Ik dacht misschien dat dit de rede was van het start probleem omdat die te heet wordt.

Link naar reactie

Het zou zomaar kunnen dat beide klachten gerelateerd zijn, bijna alles van de moderne Vespa loopt via de ECU vandaar dat uitlezen een hoop klachten kan oplossen. Er worden tenslotte meer klachten geregistreerd voordat het motor management lampje gaat branden. 

Is er geen Vespa dealer in de buurt? Uitlezen kost rond de 30eu bij een “andere” dealer en deze kosten zijn bij thuiskomst weer te claimen via Uw eigen dealer (mits er wat gevonden is). Zou zelf persoonlijk het e.e.a. willen uitsluiten, een halve liter is niet veel maar de vraag is…waar is het gebleven.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...