Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Knipperlichtschakelaar


Arnovt

Aanbevolen berichten

Ik ben voor 99% zeker dat het regelmatig uitvallen van mijn pinkers achteraan aan de schakelaar te wijten zijn. Contactspray heeft geholpen en wanneer mijn achterste pinkers het laten afweten krijg ik ze terug aan de praat door wat met de schakelaar te spelen. Dus tijd om een nieuwe schakelaar te installeren. 
Alleen ik weet niet of ik de juiste schakelaar vind bij SIP. Ik vind enkel een repro en de kleuren van de bedrading is niet identiek. 
Kan iemand bevestigen dat ik de juiste in mijn “mandje” heb? Of waar ik een originele kan bestellen?

ik heb een PX125e van 1993. 
alvast bedankt Arno 62101FDB-B775-4871-B5AB-41F28A8EC41D.thumb.jpeg.0ebca148767eaf260f4537cf56325b22.jpeg

dit is mijn originele schakelaar die het soms laat afweten. 
 

7715B44A-A2A6-4E70-A997-F7F57BF434A2.thumb.png.f74195415ceda951a7ad885a1b9e58c5.png

deze lijkt te zullen passen maar de kleuren kloppen niet helemaal. 

Link naar reactie

Als de opbow van de schakelaar, de grootte en het bevestigingspunt overeenkomen zou ik me niet teveel zorgen maken over de kleur van de bedrading, alleen correct aansluiten. Voor alle zekerheid kan je het chasisnr nakijken (vanaf 137654... ). 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Dankjewel Nero, dat nummer had ik nog niet begrepen dat het om het chassis nummer gaat. Ik heb VNX2T 308301 dus de vanaf 137654 klopt als de juiste. 
ja blijkbaar heb ik nog veel te leren hoe de SIP webshop werkt. 
Waar ik de afmetingen van de schakelaar vind is me nog niet duidelijk. 
mvg Arno 

aangepast door Arnovt
Link naar reactie

Mijn eerste keuze van hierboven van 23,34€ heeft 6 losse fiches om aan te sluiten. 😟

 

Daarom achter de claxoncover gaan kijken en komt deze blijkbaar meer in de buurt.
In het slechtste geval soldeer ik de zes draden wel aan de nieuwe schakelaar zodat de draden en aansluiting behouden blijven  

mvg Arno 

1AAE36D9-EA5A-4A55-9AB3-3C5FA7C21972.thumb.png.972d699b54db89ab35fd1579a2fcf00e.png
83F5BD89-45D7-4D5B-A1B9-F9982EF875F2.thumb.jpeg.4af92d2c1ce2d268214467bf0b9e6e69.jpeg
 

 

Link naar reactie

Vandaag de knipperlichtschakelaar die ik besteld had ontvangen.

6EE928D8-F418-4E8C-85A9-1D39C5173E61.thumb.jpeg.4fdf50207abef9c4a982695432b44eed.jpeg

Was nog even spannend of ik wel de juiste besteld had met een fiche met zes draden zoals ik gezien had nadat ik achter de claxon neus had gekeken. Maar het was de juiste. Één twee drie de nieuwe schakelaar installeren was er niet bij. Achteraf gezien viel het nog wel best mee maar ik moest toch meer losmaken dan ik eerst dacht. Want om de fiche door het gat te krijgen moesten wel de kabels van de versnelling losgemaakt worden. Na het installeren was ik uiteraard benieuwd of de pinkers nu terug goed zouden werken. 
Ja zowel voor als achter branden de pinkers zoals het hoort, alleen ze knipperen niet. Ook het verklikkerlichtje in de koplamp gaat niet aan. Het is te zeggen, als ik de pinkers naar rechts aanzet brand het controlelichtje 1 keer, naar links gaat het niet aan. Maar sowieso brand zowel voor als achter maar pinken ze niet.

ik heb hier al meer over gelezen op dit forum en ik vermoed dat ik om dit op te lossen moet proberen om de draden aan de pinker doos te wisselen. En zoals ik kan zien is daar in het verleden al aan gewerkt. 

CCA72453-EE11-4293-A6C3-62CA9CFDA614.thumb.jpeg.3385563dcb70c0d5b11bae3e1ba7f07a.jpeg


Nu inplaats om zo maar wat te proberen vraag ik me af of iemand me hier mee kan helpen en of ik iets verkeerd kan doen bij het uitproberen van de verschillende aansluitmogelijkheden. 

mvg Arno 

Link naar reactie

Nog even ter verduidelijking, ik heb niets veranderd aan de pinkerdoos. 
en mijn diagnose van een falende knipperlichtschakelaar was correct. Voor en achter gaan beiden aan bij respectievelijk links en rechts keuze van de nieuwe schakelaar.  
Alleen ze pinken niet. 
mvg Arno 

Link naar reactie

In mijn professionele wereld bestaat opgeven niet. In dit geval echter en misschien omdat ik dit jaar 70 ben is kunnen “loslaten” makkelijker. 
Ik heb de verschillende aansluitmogelijkheden van de drie stekkers op het pinker-relais zonder succes geprobeerd. Ook heb ik het pinker-relais opengemaakt om te begrijpen welke aansluiting voor wat staat. Met draaiende motor zonder de batterij heb ik ook de drie draden gemeten in de verschillende standen van de pinkerschakelaar met dit resultaat. 

L= links R=rechts O=uit

WIT geen stroom bij L O R

ROOD-ZWART stroom bij O, geen stroom bij L R

GROEN en GRIJS stroom bij L O R

Hoe dan ook de pinkers branden voluit voor en achter zowel links als rechts, alleen ze pinken niet.
Maar als ik Nero mag citeren uit een ander topic: “Pinkers is voor janetten!” 😂. Dus het is al lang klaar voor mij. Bovendien bestonden pinkers niet in mijn gloriejaren, zelfs mijn ouders hun eerste auto een brilkever, daar klapten lichtjes uit de deurstijl die ook branden maar niet pinkten. 
Hoe dan ook mocht iemand de oplossing kennen lees ik het graag. 72502DB8-1A6D-45EB-9FB8-0522CDCE5B6A.thumb.jpeg.7bc6901a6b8e6af3ea06a4f572fdb777.jpeg

Dit is de pinkerdoos die volgens mij niet kapot is. Ik heb hem terug netjes gesloten en terug gemonteerd.

EDA8FE22-E63C-4647-A180-EFBD0A589750.thumb.jpeg.1abb920857e23a91939a505a6e664e53.jpeg

Graag had ik bevestigd gezien waarom de pinkerlichtschakelaar het af en toe niet deed, maar helaas, een grote schakelaar met slechts weinig echte schakelaar.

mvg Arno 

 

 

aangepast door Arnovt
Link naar reactie
42 minuten geleden, nero zei:

Ik gok op een defecte pinkerrelais. 

Groetjes, nero. 

Nero dat lijkt mij ook de meest voor de hand liggende optie en hoewel de pinkerrelais nog werkte voor ik de schakelaar verving weet ik uit ervaring dat zo’n “toevalligheid” wel vaker voorkomt. Zou jij dezelfde versie pinkerrelais of die vierkante groene adviseren?
mvg Arno 

C1AA1C3F-CE56-4A3E-84B8-03B3063DE9E8.thumb.png.8251a9b3cff8729f41a3cc866558fe1f.png

aangepast door Arnovt
Link naar reactie

Misschien een rare vraag maar hoeveel watt zijn de lampjes die je gebruikt en zijn het gloeilampjes?

Hoeveel watt is je relais geschikt voor?

Mocht je nu toevallig ledlampjes in je knippers gestopt hebben dan zul je ook een elektronisch relais moeten hebben of er een ballast bij zetten om de juiste hoeveelheid stroom op te maken, zelfde is als je lampjes gebruikt hebt meet een te laag wattage.

Link naar reactie

Bowyer, het zijn gloeilampjes zoals voorgeschreven in de handleiding. 
De pinkers hebben normaal gewerkt alleen maakte de pinkerschakelaar soms slecht contact voor de achterste pinkers. Dat is nu opgelost. 
Ik begrijp dat de wattage van de gloeilampen moet afgestemd zijn op het pinkerrelais. Ik check de gloeilampjes morgen voor de zekerheid. 
mvg Arno 

Link naar reactie
Op 4/2/2023 om 22:46, nero zei:

Ik gok op een defecte pinkerrelais. 

Groetjes, nero. 

Bedankt Nero, ik heb vandaag een Taiwan versie van de pinkerrelais die gemonteerd zat geïnstalleerd en jawel, werkende pinkers voor achter links en rechts. Dus een oprechte dankjewel om mij net dat duwtje motivatie te geven om de pinkerrelais als laatste optie te maken  

640EC83D-A5D5-4922-81DC-4FB54F5F7B19.thumb.jpeg.163b4129939da58d5dfcabe94f97fc5c.jpeg

 

 

mvg Arno 

  • Like 1
Link naar reactie

Die vierkante groen of blauwe zou ook gewoon gewerk hebben hoor.

Googlegewijs vind je ook andere 12v 21W knipperrelais voor auto's & motoren allerlei aan vaak interessante prijsjes dan op de gekende Duitse Vespa webshops (voorbeeldje).

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Die vierkante groen of blauwe zou ook gewoon gewerk hebben hoor.

Googlegewijs vind je ook andere 12v 21W knipperrelais voor auto's & motoren allerlei aan vaak interessante prijsjes dan op de gekende Duitse Vespa webshops (voorbeeldje).

Bedankt Frederik, inderdaad ik wist al dat de gekende Duitse niet de voordeligste prijzen hanteert en de tijd van Duits gefabriceerde kwaliteit waar ik in mijn kinderjaren mee opgroeide is ook verleden tijd. 
mvg Arno 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...