TjeuRoberts Geplaatst: 30 oktober 2022 Delen Geplaatst: 30 oktober 2022 Beste vespisten, Ik heb een vraagje over mijn verlichting. Mijn verlichting heeft altijd normaal gewerkt. Echter mijn achterlichtje ging altijd stuk. Ik heb nu in mijn 50special achterlicht het binnenwerk van een fietsachterlicht op batterijen verwerkt en dit werkt prima. De 2 kabels van de originele lamp heb ik aan elkaar verbonden en afgetaped. Met het idee dat dit goed was vanwege als de lamp erin zit deze ook de kabels doorverbind. Het probleem wat ik nu heb, waarvan ik dus niet zeker weet of het door mijn achterlicht komt, is dat mijn claxon zachtjes blijft zoemen en mijn voorlamp niet meer werkt. Zit een nieuwe lamp in. Pinkers werken wel gewoon. Waar moet ik het probleem beginnen te zoeken? ik heb nu de claxon uitgetrokken. vanwege het irritante getuuter. Gr Tjeu Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 30 oktober 2022 Delen Geplaatst: 30 oktober 2022 “ 2 uren geleden, TjeuRoberts zei: De 2 kabels van de originele lamp heb ik aan elkaar verbonden … Da’s zowat de definitie van “kortsluiten” 🙂 1 Link naar reactie
Bozeman Geplaatst: 31 oktober 2022 Delen Geplaatst: 31 oktober 2022 De toeter en achterlicht van de special zijn gekoppeld. Zie de tekst links onder. soms levert de spoel teveel spanning, zeker als je hem hebt opgevoerd. Ik heb dit opgelost door er een voltage regulator tussen te zetten Link naar reactie
TjeuRoberts Geplaatst: 6 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2022 Op 31/10/2022 om 00:11, Frederik9111 zei: “ Da’s zowat de definitie van “kortsluiten” 🙂 In mijn ogen niet. Als er een lamp tussen zit, wat er eigenlijk tussen zit dan is ie toch ook "kort gesloten" Alleen nu is de lamp ertussenuit. En de kabels rechtstreeks aan elkaar gezet. Op 31/10/2022 om 18:35, Bozeman zei: De toeter en achterlicht van de special zijn gekoppeld. Zie de tekst links onder. soms levert de spoel teveel spanning, zeker als je hem hebt opgevoerd. Ik heb dit opgelost door er een voltage regulator tussen te zetten Dit klinkt aannemelijk. Waar heb je deze regulator gekocht een waar heb je hem ertussen gezet. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 6 november 2022 Delen Geplaatst: 6 november 2022 29 minuten geleden, TjeuRoberts zei: In mijn ogen niet. Als er een lamp tussen zit, wat er eigenlijk tussen zit dan is ie toch ook "kort gesloten" Alleen nu is de lamp ertussenuit. En de kabels rechtstreeks aan elkaar gezet. Kabels aan elkaar = weerstandloze verbinding = kortsluiting = stroom kiest de “makkelijkste” weg ofte alle lichten gaan uit. Link naar reactie
TjeuRoberts Geplaatst: 6 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 6 november 2022 17 minuten geleden, Frederik9111 zei: Kabels aan elkaar = weerstandloze verbinding = kortsluiting = stroom kiest de “makkelijkste” weg ofte alle lichten gaan uit. m.a.w. kabels gewoon losmaken? en geen lampje meer ertussen? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 6 november 2022 Delen Geplaatst: 6 november 2022 Om te beginnen. En daarna een lampje er tussen. Lees je es in in de “wet van Ohm”. Samengevat: spanning = stroom x weerstand, of volt = amp x ohm of V = A x Ω. Springt er lampje (bvb. dat van de speedo; lagere weerstand) dan krijgen de resterende lampjes een te hoge stroomsterkte (A) te verwerken bij een zelfde spanning (V), en zullen daarna ook snel doorbranden. Als alle lampjes ok zijn, werkt een 6V-systeen zelfregulerend en is een regulator niet nodig. Als je achterlichtje blijft springen is de kans dus heel groot dat er elders nóg een ander lampje stuk is of een (veel) te laag wattage heeft. Link naar reactie
TjeuRoberts Geplaatst: 8 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 8 november 2022 Op 6/11/2022 om 21:07, Frederik9111 zei: Om te beginnen. En daarna een lampje er tussen. Lees je es in in de “wet van Ohm”. Samengevat: spanning = stroom x weerstand, of volt = amp x ohm of V = A x Ω. Springt er lampje (bvb. dat van de speedo; lagere weerstand) dan krijgen de resterende lampjes een te hoge stroomsterkte (A) te verwerken bij een zelfde spanning (V), en zullen daarna ook snel doorbranden. Als alle lampjes ok zijn, werkt een 6V-systeen zelfregulerend en is een regulator niet nodig. Als je achterlichtje blijft springen is de kans dus heel groot dat er elders nóg een ander lampje stuk is of een (veel) te laag wattage heeft. Maar ik wil juist het achterlichtje niet meer Ok ik heb door de kabels aan elkaar door te verbinden, kortsluiting gemaakt. Vandaar dat niets meer werkt. Haal ik de kabels los, zou het allemaal moeten werken. Toch? Ik ga er geen nieuw lampje tussen steken. Heeft geen nut wat dat springt altijd kapot. Ik meen dat ik zelfs 12v heb. Kan dat kloppen? en als het niet klopt. Kan een 12v koplampje branden op een 6v circuit? Laat ik het zo zeggen, ik heb een 12v koplampje eruit gehaald. Dit werkte altijd. Enfin. het kortsluiten ga ik alvast in mee. Daar zal ik eens mee beginnen. Geen verlichting is nog niet de grootste ramp als je alleen overdag rijdt, maar dat gezoem van de claxon...rrrrrrrrr. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 8 november 2022 Delen Geplaatst: 8 november 2022 5 uren geleden, TjeuRoberts zei: Kan een 12v koplampje branden op een 6v circuit? Laat ik het zo zeggen, ik heb een 12v koplampje eruit gehaald. Dit werkte altijd. Ja dat kan. Zal alleen vrij zwak branden. 5 uren geleden, TjeuRoberts zei: Maar ik wil juist het achterlichtje niet meer Geen verlichting is nog niet de grootste ramp als je alleen overdag rijdt, maar dat gezoem van de claxon...rrrrrrrrr. Dat je toeter nu zoemt is heel logisch als het hele circuit kortgesloten is. Je kan ook het ingenieurswerk overlaten aan de Piaggio productontwikkelaars en gewoon alle juiste voltage/wattage-lampjes op de juiste plaats steken. 😁 Die 12v lamp vooraan kan de oorzaak geweest zijn van het springen van de 6v lampjes. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen