Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pinkers achter


Arnovt

Aanbevolen berichten

Opeens zonder duidelijke reden merkte ik dat het groene pink licht verklikker in de koplamp bleef branden inplaats van te pinken. De reden was snel gevonden, enkel vooraan zowel links als rechts werkende pinkers maar achteraan geen. 
mijn Vespa is een Belgische PX125e van 1993. Ik heb al achter de overigens nieuwe batterij naar de spanningsregelaar en pinkerdoos gekeken. Ook de gloeilampjes zijn goed. 
iemand enig idee waar ik moet zoeken?

Alvast bedankt, Arno 
Ps, ik heb deze Vespa nog maar recent. 

Link naar reactie

Of het fichekes onder de druptray (onder de tank) losgeschoten.

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
1 uur terug, nero zei:

Meet of je massa en stroom hebt achteraan. Mogelijk is er een stroomdraad onderbroken.

Groetjes, nero.

Ja begrijp je wel en ik meet morgen de massa met een ohmmeter. Stroom zal er niet zijn want de lampjes zijn nog goed en dan zouden ze moeten branden. Punt is dat ze het sinds een paar weken dat ik de Vespa heb probleemloos doen, maar er  zowel links als rechts achteraan tegelijk opgeven en  ze het vooraan nog perfect doen. 
Het juiste elektrisch schema vinden is an niet simpel, staat niet echt in de Haynes repair manual. Het deel voor de richtingaanwijzers lijkt wel te kloppen waar ik denk te kunnen opmaken dat het in de schakelaar zou kunnen onderbroken zijn. 
ik hou het up-to-date. 
mvg Arno 

Link naar reactie

Ik heb achteraan gemeten, geen kortsluiting en goede mas aan beide socketten, lampjes niet stuk en geen oxidatie  

Het wire diagram opgezocht en ik meen dat ik het juiste heb. Daaruit blijkt dat:

paars(Vi)= links achter
blauw/wit(BBI) = rechts achter
rood(R) stroom via contact slot 
bruin(M) = links voor
pink(Rs) = rechts voor

Bij draaiende motor meet ik met een Voltmeter tussen mas en de respectievelijke kleuren voor links en rechts vooraan stroom wanneer ik de pinker aanzet. 
Maar ik meet op geen enkele stand stroom op paars(Vi) en blauw/wit(BBl). 
Ik redeneer toch niet verkeerd dat er dan iets schort in de schakelaar?
Ik heb de andere kant van de schakelaar nog niet kunnen zien, moet ik daarvoor de tuimelknop eerst verwijderen?

mvg Arno 


 

D6B3EF5D-E280-44F2-A691-65B84184931D.jpeg

C553B1D1-1B63-4984-A7B0-317FBAF0D4A1.jpeg

Link naar reactie

Mijn diagnose van gisteren blijkt te kloppen. Ruim contactspray in de schakelaar en wat perslucht en vandaag terug volledig werkende pinkers voor en achteraan. Ook de Haynes repair suggereert om met WD40 de schakelaar terug optimaal te krijgen. 
mvg Arno 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Bij mij brandde het groene (pinker indicatie) lampje opeens niet meer bij richting naar links aangeven (bij richting naar rechts wel). Vooraan knipperde de pinker links wel, achter niet. In mijn geval bleek na een beetje onderzoek dat de “veer” aan de binnenkant van de linker bil géén massa maakte. Oplossing; De veer een beetje opgeschuurd daar waar hij op het frame rust, probleem verholpen! 😉

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...