Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Centrale bout motorblok


duciel

Aanbevolen berichten

Sinds kort ben ik eigenaar van een px200 uit 84.

Omdat ik hem helemaal wil herspuiten wil ik de motor van het chassis te halen. Hier komt dus mijn probleem:

De centrale bout draait makkelijk rond, maar ik kan ze niet door de as schuiven. Ik heb geprobeert de vespa in alle mogelijke richtingen te kantelen, en met een hamer (+hout) erop te kloppen, maar er komt maar geen beweging in. En dan bedoel ik echt geen milimeter :-)

Zijn er mensen die tips hebben omtrent dit probleem?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Als de bout er echt, echt, echt, ECHT niet uit wil zijn er maar 2 oplossingen!

Oplossing 1: Met een slijpschijf (kleine schijfjes dia 125mm is genoeg, wel de dunne metaalschijven van 1mm nemen) voorzichtig aan beide zijden de motorbout doorslijpen tussen frame en ophanging, dit vereist een tweede persoon om de boel tegen te houden als de motor eruitkomt...

Oplossing 2: De hele scooter (frame met motor alleen is ook goe) voor een prikje aan mij verkopen, ik heb daar geen probleem mee...

Link naar reactie

de bout zit nochtans niet vast omdat hij zegt dat ze rond draaid, ik zou er een visegrip opzetten + veel kruipolie, draaien en trekken en eventueel een twede persoon die met de hamer en een oude schroevendraaier of een stuk buis langs de ander kant klopt, met hout komt de slag niet echt door op de bout.

Link naar reactie

Danke Speedracer :-) maar ik denk dat ik toch nog maar wat ga proberen met de kruipolie... Ik heb al behoorlijk wat kruipolie gebruikt, maar misschien moet ik es wat meer proberen.

Hoedanook, wou ik eigenlijk ook weten of het kwaad kan om brute kracht op die bout uit te oefenen. Uit schrik om iets te beschadigen ben ik misschien ook wel iets te voorzichting.

Link naar reactie

Welja de bout draait rond, maar voor zover ik kon zien toen ik mijn vespa eens op zijn kop heb gezet zit het zo:

De bout draait rond, maar rond de bout zit een dikker gedeelte dat lijkt mee te draaien. Dit dikker gedeelte kan uiteraard niet door de gaten in het chassis, vandaar dat ik er geen beweging in krijg.

Dat is toch hoe ik het zie. Ik kan fout zijn want het is moeilijk om er iets van te zien. Het is tenslotte mijn eerste vespa, dus ik heb die as nog nooit gedemonteerd gezien.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...