Michaelt145 Geplaatst: 6 november 2020 Delen Geplaatst: 6 november 2020 Beste forumbezoekers, Mijn scooterleven startte zo'n vijftien jaar geleden met het huuren van LML's (4takten). Ik kreeg de smaak te pakken en wou wel een echte 2T proberen, als wat het maar om het mooie gezoem. In mijn dagelijks leven stapte ik echter over naar een GTS 125 super, die ik zodanig veel in en Brussel gebruikte dat ik mijn auto gewoon weg deed. Na het behalen van mijn motorrijbewijs 10 jaar geleden stapte ik over als daily op een 250 gts en thans een gele 300 hpe. ik heb echter altijd al een "echte" Vespa gewild. In mei 2020 viel mijn oog echter op gekataliseerde euro3 PX van 2013 kleur rosso dragone. Deze laatste is volledig standaard (fabriek specificaties) en heeft 3883 kms. Had nog nooit een gekataliseerde tweetakt gezien en stel vast dat er amper nog blauwe rook te zien is. Ook de geur is anders dan op oudere vespa's (die ik tijdens vakanties in italie tegenkwam) Bij het rijden voel ik dat de motor wel geknepen is. Hij houdt in (precies of hij even adem moet nemen) bij optrekken in eerste met volgas en ook op hogere snelheden draait de motor goed, maar zit er eigenlijk weinig pit in, zelfs voor normaal verkeer.Ook het geluid met de standaard pot is een beetje dat van een scooter met lekke uitlaat. In dit stadium wil ik er niet enorm veel centen tegenaan smijten, zeker gelet op het feit dat ik minder dan 500 km per jaar met de scooter ga rijden (en ook omdat ik al een andere italiaanse centenverslinder heb). DR 177 kitjes en dergelijke zijn dus voor later. Graag had ik deze winter wel zelf mijn handen vuil gemaakt en een Sip road 2.0 geplaatst (raden jullie toch eerder de 3.0 aan?) en na het lezen van deze forum, ook de Polini venturi trechter kit. Ik begrijp dat ik op basis van de voorgaande combo met de 125 Piaggio cylinder moet gaan naar een 110 tot 112 hoofd sproeier (main jet) omdat ie fors meer lucht zal aanvoeren, en dus meer brandstof moet krijgen. Echter lees ik bij dergelijke (kleine tuning) nooit iets over de Idle jet (stationaire sproeier). Moet die laatste ook worden aangepast? Zou niet graag hebben dat ik iets over het hoofd zie en daardoor in één of andere bergaf plots ne vastloper krijg. Ik wacht op jullie advies alvorens de bestelling bij S.I.P. te plaatsen ;-) alvast dank voor de tips Link naar reactie
De Nice Geplaatst: 9 november 2020 Delen Geplaatst: 9 november 2020 Ik zou voor de BGM big box touring gaan... Link naar reactie
Michaelt145 Geplaatst: 11 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2020 Goe, maar in alle geval dien ik in andere sproeiers te voorzien. Niemand weet of er dan ook een andere sproeier voor stationair (idle jet) geplaatst moet worden? Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 12 november 2020 Delen Geplaatst: 12 november 2020 Op 11/11/2020 om 17:20, Michaelt145 zei: Goe, maar in alle geval dien ik in andere sproeiers te voorzien. Niemand weet of er dan ook een andere sproeier voor stationair (idle jet) geplaatst moet worden? Het is sowieso verstandig om ook je stationairsproeier mee te vervangen, tot een groot deel van het bereik van je carburateur doet deze sproeier een groot deel van het werk. Pas vanaf 3/4 gas en meer gaat je hoofdsproeier het leeuwendeel doen, en laat je nu de meeste tijd op deellast rondrijden. Dus altijd doen. Lees even goed hoe het precies zit want dat is nog wel een lastig dingetje met de maten van die sproeiers. Link naar reactie
koeno83 Geplaatst: 13 november 2020 Delen Geplaatst: 13 november 2020 Ik kwam dit laatst wel tegen, dat je bij een 177 en si24/24 beter een kleiner kunt plaatsen 48/160 ipv de 55/160 die een 24/24 standaard heeft. volgens mijn kun je met behoud van de 125cc wel gewoon de standaard aanhouden die in de Si20/20 zit. groet Koen Link naar reactie
Michaelt145 Geplaatst: 13 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 13 november 2020 Bedankt voor de info. Gelet op mijn afwezigheid aan ervaring met sproeiers en afstelling van carburateuren en op de uiteenlopende adviezen, heb ik besloten om deze taak aan de garage over te laten (en dus afgezien om zelf een pot + de polini venturi te bestellen en te installeren). Link naar reactie
Michaelt145 Geplaatst: 7 december 2020 Auteur Delen Geplaatst: 7 december 2020 Ter informatie: ik liet uiteindelijk gewoon de Sip Road 2.0 monteren, zonder de Venturi kit van Polini (volgens mecanicien zou dit op een standaard 125 blok haast niets opleveren en leent een standaard 20/20 carburator zich niet bijzonder goed tot Spielerei met luchtfilters). Er werd een 98 sproeier op gezet. Ik heb het gevoel dat ik nu eindelijk met een echte PX rijdt. Sound is super, ni te luid maar wel mooi. Rijdt stukken beter, vooral in hoge toeren. Haalt nu eindelijk 105 km/u op de teller (ipv met moeite 80-85). Vooral het rijgenot is er enorm op vooruit gegaan sinds de standaard Cat uitlaatpot weg is. Ongeloofelijk wat voor nadeel het installeren van een katalysator op een PX met zich meebrengt. Link naar reactie
Thomas78 Geplaatst: 7 december 2020 Delen Geplaatst: 7 december 2020 105 met een gewone standaard 125 met sip Road 2.0? Ik moet dringend mijn standaard en getunde blokjes eens nazien en opnieuw afstellen dan 🤔. 1 Link naar reactie
Michaelt145 Geplaatst: 7 december 2020 Auteur Delen Geplaatst: 7 december 2020 GPS zal ni hoger liggen dan 90 pijzek ze. Ja zat gisteren zelfs op de ring van Brussel, ging vlot Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen