Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa aankoop tips


Jerevinho

Aanbevolen berichten

Allen, 

Ik volg dit forum al een tijdje en heb interesse in de aankoop van een oldtimer Vespa. Ik ben totaal geen kenner maar zou wel graag iets kopen dat degelijk is/dicht tegen het originele aanleunt (muv motor want vaak gereviseerd). Mooiste modellen voor mezelf zijn GS150, VBB/VNB en Primavera (voor de ET3). 
 

Ik zou de Vespa graag willen gebruiken om in het weekend mee te toeren en zou liefst hieraan zelf niet te veel meer moeten (laten) sleutelen (buiten het regulier wederkerend onderhoud). 
 

Ik heb al een aantal mooie Vespa zoekertjes gezien de laatste weken, maar lees ook dat er veel ‘curry’ of niet koosjere modellen worden doorverkocht (vooral particulier dan). 
 

Zou iemand van de kenners op dit forum even kunnen meekijken naar de volgende zoekertjes en aangeven welke van de Vespa’s er OK uitziet aub (aka het dichtst bij het origineel van stukken):
 

Zoekertje 1: https://www.2dehands.be/a/motoren/motoren-piaggio/m1589489775-vespa-piaggio-oldtimer-bouwjaar-1964.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Zoekertje 2: https://www.2dehands.be/a/motoren/motoren-oldtimers/m1600939657-vespa-150cc-ingeschreven-1961.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618
 

Zoekertje 3: https://www.facebook.com/marketplace/item/2689228414732115/

Zoekertje 4: https://www.facebook.com/marketplace/item/912709619201007/

Alvast bedankt!

Mvg,

Een newbie 

aangepast door Jerevinho
Link naar reactie

Vespa 1 lijkt me curry. 

Vespa 3 is geen VNB maar een VNB. 

De 2de lijkt me het best aanleunend op origine, alleen wil dat niet zeggen dat je er niet kan mee in panne vallen. Als je een oldie wilt kan je best wel de basisvaardigheden leren zoals kabels en bougie vervangen.  

En vergeet niet om een testritje te (laten) doen, zo kan je toch al een idee krijgen van hoe hij rijdt. 

Groetjes, nero. 

aangepast door nero
Link naar reactie

@nero: heel erg bedankt voor de reactie! Hieronder nog een aantal foto’s van een Vespa 1964. Leunt deze dicht aan bij de originele versie of ook hier vanalles mis mee? Zou geen origineel motorblok meer onder hangen wel een 125 super blok (gereviseerd). Ik zie die blokjes niet vaak terugkomen als gebruikt. Is daar reden voor?

 

Bedankt!

 

mvg, 

 

A138E269-C19C-4025-A9BE-B6093AAF4110.thumb.png.bf2e33bdc322b1d560d742fa86f5084e.png

601ED64C-1E21-494C-9304-049972A7F445.png

1210160E-36AB-44AF-ACCC-416B36D0A2A6.png

264C7EFF-A076-471B-9B12-3E89BBD390E2.png

25ED8AE7-429F-4E19-BF31-F34D67A76FE6.png

078CEAB8-C151-4ACD-9727-7BEF5860B01F.png

D5AA0E72-C3A7-4B59-8863-0A3EC475D73D.png

FD9C53AB-171D-46B4-B979-A31A4DA3F4F6.png

503084D9-25CD-44C0-BBF7-400E4E807B48.png

7515FC8E-4C11-497F-9959-672405F4EAC2.png

0457FC57-2F69-485C-8D44-123126BE94C6.png

Link naar reactie

zonder hier de tapijtenmarchand te willen uithangen, ik heb een goeie VBB te koop.

1963. 

even wat copy-pasten uit de advertentie:

80% originele lak (de overige 20% grondlak/metaal).
Correcte 150cc oldtimer papieren
Hard kader zonder extra gaten
Omgebouwd naar 12V.
Nieuwe kabelboom
Nieuwe rem-, gas- koppeling- en versnellingskabels.
Moderne, instelbare ophanging (SIP Performance 2.0)
Nieuwe remblokken
Nieuwe bandjes
 
2 motoren!
Onder de Vespa zit een volledig gereviseerde P200 motor (GEEN LML rommel), gereviseerd door een specialist:
Lagers, o-ringen, bourrages, koppeling, stootrubbers, primaire as, nieuwe piston, …
Volledig volgens de regels van de kunst met de juiste toleranties.
In dit blok zitten voor 700 EUR nieuwe stukken.
Deze motor is gegeared voor 10 inch wielen.
Op deze Vespa (met 8 inch wielen) geeft dit een zeer plezant blokje.
De prijs van dit blok alleen is al 1750 EUR.
Het motorkarakter is perfect om te touren (zelfs met 2).
 
Verder komt de Vespa ook met het originele 150cc blok.
Dit is rijdend vanonder de Vespa gehaald in 2019.
 
Vespa met Belgische historiek.
De meeste van deze VBB-tjes hebben een omweg gemaakt via Azie, maar deze niet.
De Vespa was grijs (en daaronder zwart) geschilderd.
Ik heb deze met de hand terug gebracht naar de originele blauwe kleur en daarna gepolierd.
Hij mist op sommige plekken wat verf, maar ik vond deze look zeer knap (hij is maar 1 keer origineel).
Het grote voordeel is dat je perfect kan zien dat er GEEN rotte plekken of mastik op zitten.
Daarna is hij onderhuids volledig vernieuwd met kwaliteits-onderdelen.
Het resultaat is een scooter met een origineel uiterlijk (waar je wel van moet houden), maar met de goeie prestaties, ophanging en remmen.
 
 
 
Komt met duozadel en 2 aparte zadels en het rek met reservewiel.
Meer dan 100 foto's van de restauratie beschikbaar.
 
Huidige staat is met voetrails, beenschildrand, logo, etc.
 
 
 
 

IMG_0826.jpg

IMG_0827.jpg

IMG_7459.jpg

IMG_7465.jpg

IMG_7675.jpg

IMG_7691.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
3 uur geleden, Jerevinho zei:

 Hieronder nog een aantal foto’s van een Vespa 1964. Leunt deze dicht aan bij de originele versie of ook hier vanalles mis mee? Zou geen origineel motorblok meer onder hangen wel een 125 super blok (gereviseerd). Ik zie die blokjes niet vaak terugkomen als gebruikt. Is daar reden voor?

 

De Super- blokjes zijn eigenlijk niet zo super qua prestaties en daardoor ook weinig geliefd. Het siert de verkoper wel dat hij dit vermeldt. Voor de rest ontbreekt het afdekkapje van de selector en de km-teller lijkt me een slechte Aziatische kopie. 

Heb je een motorrijbewijs?  Zo niet ben je beperkt tot 125cc. 

Van advertenties die je hier post vind ik de 2de vespa nog altijd de beste qua uitzicht, al lijkt de motor en uitlaat zeker ook niet origineel. 

Tenzij je voor de optie van DD_ves gaat. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Heel erg bedankt @nero en @DD_ves
 

@nero: wat betreft 2de advertentie zegt verkoper me toch dat dit origineel (weliswaar gereviseerd) 125cc blok zou zijn... Gezien uw kennis en naam in Vespaland ga ik ervan uit dat hij me dus daar foutieve info heeft verschaft?  Hij geeft aan dat deze een 2k km’s zou gelopen hebben na revisie. 
 

Zoals gezegd ben ik eerder ‘leek’ in het gebeuren en is voor mij een oldtimer vespa look met een goede/betrouwbare motor (waar ik zelf niet te veel werk aan heb gezien beperktere skills) cruciaal.


De bedoeling zou ook zijn om met 2 op de Vespa te toeren inderdaad. Ik weet niet in welke mate een oude 125cc (van optie 2 conform Nero’s comments of zelfs de 1964 Super versie) hiertoe in staat is? Ik ben (nog niet) in het bezit van een motorrijbewijs maar zou hiervoor eventueel willen gaan indien noodzakelijk. Het uiterlijk van de 1964 versie spreekt me wel het meest aan.
 

@DD_ves: chapeau voor deze knappe restauratie en akkoord dat dit kwaliteit is/ideale technische set-up zou zijn gezien intentie ermee. Alleen ben ik inderdaad zelf minder fan van de look gezien beperkt terug aangebrachte lak. Staat niet in de weg dat je me altijd mag PM’en voor meer info. 
 

bedankt!

 

mvg,

Link naar reactie
1 minute ago, Jerevinho said:

Heel erg bedankt @nero en @DD_ves
 

@nero: wat betreft 2de advertentie zegt verkoper me toch dat dit origineel (weliswaar gereviseerd) 125cc blok zou zijn... Gezien uw kennis en naam in Vespaland ga ik ervan uit dat hij me dus daar foutieve info heeft verschaft?  Hij geeft aan dat deze een 2k km’s zou gelopen hebben na revisie. 
 

Zoals gezegd ben ik eerder ‘leek’ in het gebeuren en is voor mij een oldtimer vespa look met een goede/betrouwbare motor (waar ik zelf niet te veel werk aan heb gezien beperktere skills) cruciaal.


De bedoeling zou ook zijn om met 2 op de Vespa te toeren inderdaad. Ik weet niet in welke mate een oude 125cc (van optie 2 conform Nero’s comments of zelfs de 1964 Super versie) hiertoe in staat is? Ik ben (nog niet) in het bezit van een motorrijbewijs maar zou hiervoor eventueel willen gaan indien noodzakelijk. Het uiterlijk van de 1964 versie spreekt me wel het meest aan.
 

@DD_ves: chapeau voor deze knappe restauratie en akkoord dat dit kwaliteit is/ideale technische set-up zou zijn gezien intentie ermee. Alleen ben ik inderdaad zelf minder fan van de look gezien beperkt terug aangebrachte lak. Staat niet in de weg dat je me altijd mag PM’en voor meer info. 
 

bedankt!

 

mvg,

Ik heb die lak niet terug aangebracht he :)

dat is de originele lak. 
wat zou je nog willen qua info? Denk dat alles gezegd is in die lap text 😉

Link naar reactie
1 uur terug, Jerevinho zei:

@nero: wat betreft 2de advertentie zegt verkoper me toch dat dit origineel (weliswaar gereviseerd) 125cc blok zou zijn... Gezien uw kennis en naam in Vespaland ga ik ervan uit dat hij me dus daar foutieve info heeft verschaft?  Hij geeft aan dat deze een 2k km’s zou gelopen hebben na revisie. 

De 2de is het verder onderzoeken waard. Aan de buitenkant "zou" het een oudere VGLB1T MISA retoratie kunnen zijn (model, 10" trommels, vork, zadel en teller kloppen alvast). Op de papieren ontwaar ik een VGLBBA...-VIN-nummer wat dan weer niet helemaal klopt. Standaard hoort daar een VGLB1M 150cc motor onder te zitten. Je zou eventueel het motornummer es kunnen navragen. Gezien het creatieve chassisnummer is er mogelijk alleen op papier een 125cc van gemaakt? 

Als 150 of 200cc ook in aanmerking komen, zou'k zonder twijfel voor DD's VBB1T gaan! Prachtig ding en top motorblok.  

Link naar reactie

Die met de Super motor lijkt ook een import, Supers werden ook ineengestoken in de fabriek in Singapore. Wat is het frame prefix?

@Jerevinho effe pedant zijn mar misschien beter te beginnen met een px als eerste Vespa, iets minder kans op miserie. Als het na een jaar nog jeukt koopt u een ouder model waar ge aan kunt prutsen naar hartelust...

 

  • Like 2
Link naar reactie
12 minuten geleden, dave zei:

@Jerevinho even pedant zijn mar misschien beter te beginnen met een px als eerste Vespa, iets minder kans op miserie. Als het na een jaar nog jeukt koopt u een ouder model waar ge aan kunt prutsen naar hartelust...

Of PX-mechaniek in een oldie eej :) 

Link naar reactie
1 uur geleden, Jerevinho zei:

 

@nero: wat betreft 2de advertentie zegt verkoper me toch dat dit origineel (weliswaar gereviseerd) 125cc blok zou zijn... Gezien uw kennis en naam in Vespaland ga ik ervan uit dat hij me dus daar foutieve info heeft verschaft?  Hij geeft aan dat deze een 2k km’s zou gelopen hebben na revisie. 

Die 2de advertentie is toch een GL150cc, dit geeft de verkoper zelf ook aan. Mogelijk is de motor nog standaard maar gezien de uitlaat een expansie is kan het zijn dat men een iets grotere of modernere cilinder heeft geplaatst. Maar zoals ik reeds zei, is het mogelijk, dus niet zeker. Als de verkoper nu zegt dat de motor 125cc is spreekt hij zichzelf tegen.  :)

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Frederik9111 zei:

De 2de is het verder onderzoeken waard. Aan de buitenkant "zou" het een oudere VGLB1T MISA retoratie kunnen zijn (model, 10" trommels, vork, zadel en teller kloppen alvast). Op de papieren ontwaar ik een VGLBBA...-VIN-nummer wat dan weer niet helemaal klopt. Standaard hoort daar een VGLB1M 150cc motor onder te zitten. Je zou eventueel het motornummer es kunnen navragen. Gezien het creatieve chassisnummer is er mogelijk alleen op papier een 125cc van gemaakt? 

Als 150 of 200cc ook in aanmerking komen, zou'k zonder twijfel voor DD's VBB1T gaan! Prachtig ding en top motorblok.  

Bedankt voor de input Frederik. Wat je dacht klopt ook, motor is een VGLB1M heb de foto kunnen bekijken. Daaruit leid ik af dat deze jongen op papier een 125cc is maar in praktijk een 150cc dan of zie ik dat fout? Vraag me dan wel af hoe legaal het is met papieren rond te rijden die niet matchen met uw cc inhoud van motor? Is ook een dergelijke 150cc te traag voor 2 personen (we zijn beide wel eerder lichtgewicht). Mvg,

35 minuten geleden, nero zei:

Die 2de advertentie is toch een GL150cc, dit geeft de verkoper zelf ook aan. Mogelijk is de motor nog standaard maar gezien de uitlaat een expansie is kan het zijn dat men een iets grotere of modernere cilinder heeft geplaatst. Maar zoals ik reeds zei, is het mogelijk, dus niet zeker. Als de verkoper nu zegt dat de motor 125cc is spreekt hij zichzelf tegen.  :)

Groetjes, nero. 

 

@nero: bedankt zie bericht aan Frederik voor details motor. Klopt dus met uw bedenkingen. Mvg,

Link naar reactie
1 uur geleden, dave zei:

Die met de Super motor lijkt ook een import, Supers werden ook ineengestoken in de fabriek in Singapore. Wat is het frame prefix?

@Jerevinho even pedant zijn mar misschien beter te beginnen met een px als eerste Vespa, iets minder kans op miserie. Als het na een jaar nog jeukt koopt u een ouder model waar ge aan kunt prutsen naar hartelust...

 

Bedankt! Ik heb hier ook aan gedacht ook gezien we met 2 met de Vespa zouden rijden. Zou je dan gaan voor een echt oud model of de recentere PX’en (die voor mij er relatief hetzelfde uitzien)? Mvg, 

Link naar reactie
7 minutes ago, Jerevinho said:

Bedankt! Ik heb hier ook aan gedacht ook gezien we met 2 met de Vespa zouden rijden. Zou je dan gaan voor een echt oud model of de recentere PX’en (die voor mij er relatief hetzelfde uitzien)? Mvg, 

Mijn VBB heeft een P motor heej! 😉

  • Like 3
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...