Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wegkapiteins tijdens meetings/treffens


EriX

Aanbevolen berichten

Ik ben mijn licht eens gaan opsteken bij de politiecommisaris i.v.m. de wetgeving voor wegkapiteins. Ik hoor her en der totaal verschillende verhalen en in oostkampt was het weer zover, vandaar mijn interesse om dit eens uit te zoeken.

De wetgeving zegt het volgend:

Wegkapiteins voor motorrijders moeten minimum 25 jaar zijn.

Er is GEEN opleiding nodig.

De wegkapiteins moeten retro-reflecterende kledij dragen en een schijf met afbeelding verkeersbord C3 gebruiken (wit bord met rode rand).

Bevoegdheid: wegkapiteins mogen aanwijzingen geven om de veiligheid van de groep te verzekeren.

Op kruispunten ZONDER verkeerslichten mogen ze het verkeer stilleggen met behulp van een schijf met de afbeelding van het verkeersbord C3.

Je mag dus geen verkeer stilleggen aan kruispunten met verkeerslichten. Als er dan iets mis gaat dan zal de verzekering de persoon die het verkeer stillegde aansprakelijk stellen. Ik zie dit dus veel gebeuren op meetings...

Hopelijk hebben de clubs hier wat aan. Ik heb een copie van de tekst met de wetgeving i.v.m. wegkapiteins meegekregen van de politiecommisaris (de politie uw vriend).

Ciao

Link naar reactie

Merci Erix,

even ter aanvulling: de prioriteiten zijn als volgt: politie -> verkeerslichten -> wegkapitein -> andere verkeersregels.

Ik had echter begrepen dat er op de bewuste fluovest achterop "wegkapitein" moet vermeld staan in zwarte letters (of waren het witte?).

Er wordt ook aangeraden (niet verplicht) om toch even een kleine cursus te volgen. Deze wordt goedkoop aangeboden bij Motoren & Toerisme.

Wat de verzekering betreft is iedereen van de club aansprakelijk in geval van een schade, ook als je niet aanwezig bent. Er is een verschil tussen 'aangekondigde' bijeenkomsten en vrije/toevallige bijeenkomsten.

Ik weet dat de mannen van de VCa aan het uitzoeken zijn hoe het met die aansprakelijkheden precies zit.

Misschien moeten we er allemaal eens serieus over beginnen nadenken als we weer eens met 30 scooters op de weg komen.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Ik volgde 1989 bij het Bloso een cursus sportclubmanagement, waarop het juridische ook werd behandeld.

Op dat moment verdedigde de lesgever op de rechtbank een dodelijk ongeval dat plaats had in een wielerwedstrijd.

Ik heb onthouden als uw club een FV(feitelijke vereniging) is en geen VZW , dat de persoon die iets doet, zoals verkeersregeling, bij een ongeval persoonlijk aansprakelijk kan gesteld worden.

Maw iemand die op een vooraf geplande uitstap met een ietwat officieel karakter het verkeer regelt is gevaarlijk bezig. Als het fout gaat, is nogal eens de wegkapitein of inrichter de Pineut.

Mijn raad is dan ook sta niet te springen om wegkapitein te mogen zijn.

Misschien de raad van Hugo volgen mailto:info@mobiele-seingevers.be

René

Link naar reactie

TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 43ter: Motorfietsers in groep

43ter1. Wanneer motorfietsers met ten minste twee in groep rijden op een weg met rijstroken, moeten ze niet achter elkaar rijden; ze mogen in dezelfde rijstrook in twee evenwijdige rijen geschrankt rijden, met een voldoende veiligheidsafstand onderling.

Wanneer de rijbaan niet verdeeld is in rijstroken, mogen ze niet meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen. Als het kruisen onmogelijk is moeten zij desgevallend achter elkaar rijden.

43ter2. De motorfietsers die in een groep van meer dan 50 deelnemers rijden, moeten vergezeld worden door ten minste twee wegkapiteins. Groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen vergezeld zijn door ten minste twee wegkapiteins.

43ter3.

1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht.

Deze wegkapiteins moeten ten minste 25 jaar oud zijn en een retro-reflecterende veiligheidsvest dragen, waarop in zwarte letters op de rug het woord « wegkapitein » voorkomt.

2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen, op de wijze bepaald in artikel 41.3.2. terwijl de groep oversteekt.

43ter4. De wegkapiteins zijn in het bezit van een verkeersbord van het type C3.

C3 (door iedereen wel gekend)

Artikel van wegcode.be

Link naar reactie

Ik heb diverse website van Vespa clubs bezocht. Ik zie niets dat er op wijst dat dit VZW's zijn, dus mag je die clubs als een FV (feitelijke vereniging) beschouwen.

Een VZW heeft rechtsaansprakelijkheid. Een FV niet. Bij een geschil kan de FV niet gedagvaard worden omdat zij voor her gerecht niet bestaat. Hier zal de persoon in kwestie gedagvaard worden. Maar bij veroordeling tot het betalen van een som wordt deze door de leden gedeeltelijk betaald.

Een FV is goed voor een kaarterclub. Een vogelpikclub is al gevaarlijker iemand kan zijn oog kwijtspelen.

Bij een Vespa club kan bij een dodelijk ongeval, het huis van elk lid, aangeslagen en verkocht worden.

Als je lid bent van een club die regelmatig grote uitstappen doet, dring aan om een verzekering burgerlijke aansprakelijk af te sluiten voor de wegkapiteins.

Desnoods een VZW op te richten. Dit is wel een hele rompslomp met statuten in het Belgisch Staatsblad, Algemene Vergadering. Uitnodigingen en verslagen van de maandelijkse vergadering. Voorzitter Algemeen secretaris en penningmeester. Maar hier wordt bij een geschil de club gedagvaard en niet de sukkelaar die met zijn C3 stond te zwaaien.

Ik ben geen advocaat maar door jarenlang bestuurlid van diverse VZW's geweest te zijn weet ik er nog iets van.

René

Link naar reactie

om de leden van vespaclub Antwerpen even gerust te stellen:

de club heeft een burgelijke aansprakelijkheidsverzekering voor al zijn leden tijdens activiteiten van de club. Aan het vzw-statuut wordt momenteel gewerkt. Momenteel zijn we bij het VSDC(Vlaams Studie- & Documentatiecentrum voor vzw's)aangesloten waar we vermeld staan als vzw in oprichting. Deze organisatie dient oa voor de nodige jurydische ruggesteun.

Link naar reactie

Voor de leden van vespaclub Gent:

Ook wij zijn alles aan het uitzoeken, en wachten voorlopig tot de mannen van Antwerpen meer duidelijkheid hebben op de zaak. Een vzw worden is één mogelijkheid.

We hadden gehoopt om dit thema bespreekbaar te krijgen bij de overkoepelende Belgische Vespaclub maar daar wilde men nauwelijks naar Gent luisteren.

Momenteel is er ook nog geen aansprakelijkheidsverzekering voor onze eigen club.

Iedereen moet wel beseffen dat, wat we ook doen, het een aardige duit zal kosten.

Bart

Link naar reactie
  • 3 weken later...

om even terug te komen op het item wegkapitein. De wet spreekt hier wel over het verplicht zijn van wegkapiteins vanaf 50 deelnemers, maar in de wet is er niets te vinden wat de functie wegkapitein juist inhoud. Dit wil dus in de praktijk zeggen dat een persoon met fluo vest met daarop wegkapitein ook wegkapitein is zonder dat hij daarvoor een opleiding genoten dient te hebben. Er bestaan momenteel al wel enkele opleidingen en momenteel is de Vespa club Antwerpen dan ook bezig om een opleidingsdag voor scooters te regelen

Link naar reactie

In de eerste plaats moet de wegkapitein er voor te zorgen dat de rijders van de groep zich houden aan de verkeersregels. Als ze dat niet doen is de sukkelaar van wegkapitein dikwijls de sigaar.

Wat mij opvalt is dat de wegkapiteins zelf gevaarlijke situaties veroorzaken door op een niet aangepaste snelheid door de groep te razen om telkens weer de eerste te rijden.

Doe niet veel de moeite om wegkapitein te zijn, splits desnoods de groep in twee.

Of raadpleeg http://www.mag.be/dutch/modules.php?nam ... w_topic=12

René

Link naar reactie

klopt rene, maar ik heb al rondritten geweten waar de "wegkapitein" de mensen aanmaande om door een rood licht te rijden en guess what, iedereen reed door en daar stonden we met 2 nog voor dat licht. Ik sta ook niet te springen om als wegkapitein te fungeren tijdens rondritten maar ik denk ook dat de organisatie (in dit geval wij als bestuur van vespa club Antwerpen) haar verantwoordelijkheid moet nemen en voor een deftige begeleiding moet zorgen. Je kan op zo'n moment enkel vragen aan de deelnemers dat ze zich aan de verkeersregels houden en geen roekeloos rijgedrag te vertonen (rechts inhalen, slalommen,...)De ideale rondrit is wanneer iedereen op dezelfde plaats blijft rijden en enkel de wegkapiteins inhalen, het bewijs dat dit kan heb ik reeds ervaren op rondritten in Frankrijk en Italie, 200 a 300 man die zich braaf aan de regels houdt.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

En hoe ver staat het nu bij VCA i.v.m. die wegkapiteins? Ik zag op de vorige VCA kroegenavond dat er fluovestjes met WEGKAPITEIN op en zo'n klein verkeersbordje cirkuleerde aan de tafel maar heb geen verdere uitleg gekregen. Is alles nu in orde? Kunnen we op de volgende VCAritten er vanuit gaan dat er bevoegde wegkapiteins ons veilig doorheen de rit loodsen?

En ja Geert ik zal u voor zijn door al te zeggen dat ik dan zeker de instructies van de wegkapitein zal opvolgen. Ik zal niet maf rijden, rechtblijven en er geen race van maken ;-)

Link naar reactie
...en geen burn outs meer doen.

Daar berokken ik niemand schade mee, alleen maar mezelf dus dat mag ik misschien nog doen van het bestuur van VCA. Stel je voor zeg dat ze me gaan opleggen wat wel en niet mag LOL ;-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...