Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
Dries adams

Vespa vnb 1961

Recommended Posts

Vandaag even de tijd gevonden om mijn vespa hier in de oldies te plaatsen. 

Sinds juli dit jaar ben ik in het bezit van deze vnb. 

Fototje van het ophalen

IMG_20190723_093222.jpg

Originele lak (grigio celeste chiaro 840) en originele motor. 

Na de aankoop ineens het duozadel eraf en zweefzadel geplaatst. 

 

IMG_20190724_115809.jpg

IMG_20190724_115838.jpg

IMG_20190724_115918.jpg

 Vervolgens sip road 2.0 geplaatst

IMG_20190809_102059.jpg

En aangepaste carburatie omdat de originele 15mm toch wat klein is. 

Spaco 17mm

IMG-20190815-WA0050.jpeg

Geruime tijd zo rond gereden, lekker cruisen 80 a 85 op teller max en koppel was ook genoeg. 

Mijn vriendin besloot ineens om regelmatig mee achterop te gaan rijden, dat was ineens wel een ander verhaal! 

Met bijna 150 kg erop heeft de vespa toch wat problemen. Vooral het grote gat dat overbrugd moet worden tussen 2de en 3de

Edited by Dries adams
  • Like 2

Share this post


Link to post

Omdat het kussentje achter het zweefzadel niet zo comfortabel was voor mijn wederhelft, toch maar terug het duo zadel geplaatst. 

IMG-20190903-WA0001.jpeg

Blijkbaar gaat het hier over een misa zadel. 

 

IMG_20190915_193047.jpg

IMG_20190915_193053.jpg

IMG_20190915_193101.jpg

 

Graag had ik dit zadel in zijn verweerde staat behouden maar dit is bijna onmogenlijk omdat elke keer ik er mee rij er wel ergens een naad lost en het "onderzadel" ook volledig los is. 

Ik weet dat dit niet het originele zadel en overtrek is maar omdat de scooter wsl bijna heel zijn leven zo rondgereden heeft wil ik het zo laten.

Morgen gaat het zadel binnen bij JVS lederbewerkring om exact hetzelfde zadelovertrek opnieuw na te maken. 

Edited by Dries adams

Share this post


Link to post

Deze winter wil ik hem volledig nakijken en klaar zetten voor het mooie weer volgende jaar. 

De bandjes waren superhard en vlak in het midden dus gelijk 3 nieuwe michelin banden met binnenbanden gemonteerd. 

IMG_20190927_173545.jpg

De remmen heb ik ineens ook nagekeken. Dit waren nog originele piaggio remmen met ruim voldoende opleg dus die heb ik mooi laten zitten. 

Voorwiellager draaide wat stroef dus die heb ik beide vervangen. 

IMG-20190929-WA0009.jpeg

 

Edited by Dries adams

Share this post


Link to post

Mooi project! Doe jezelf een plezier en vervang nu de remmen. Beter nu €20 investeren dan na een duik in het decor.

Share this post


Link to post
57 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Mooi project! Doe jezelf een plezier en vervang nu de remmen. Beter nu €20 investeren dan na een duik in het decor.

De remmen zien er echt nog zeer goed uit, brokkelen niet uit ofzo. Ik vermoed dat deze enkele jaren geleden toen piaggio ze nog leverde wel vervangen zijn. 

Waarom vervangen als het nog goed is? 

Tis niet dat de huidige remschoenen van beter kwaliteit zijn denk ik? 

Heb trouwens nieuwe van rms liggen... Kwamen toen mee met de koop

Edited by Dries adams

Share this post


Link to post
41 minuten geleden, Dries adams zei:

De remmen zien er echt nog zeer goed uit, brokkelen niet uit ofzo. Ik vermoed dat deze enkele jaren geleden toen piaggio ze nog leverde wel vervangen zijn. 

Omdat er mogelijk asbest in zit, omdat de weekmakers al lang vervlogen zijn, omdat bij opwarming eventueel geabsorbeerd vet kan lossmelten, omdat...

41 minuten geleden, Dries adams zei:

Tis niet dat de huidige remschoenen van beter kwaliteit zijn denk ik? 

Zeer zeker. 

40 minuten geleden, Dries adams zei:

Heb trouwens nieuwe van rms liggen... Kwamen toen mee met de koop

Brol. Dan kan je idd beter de oude laten zitten.

Share this post


Link to post
12 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Omdat er mogelijk asbest in zit, omdat de weekmakers al lang vervlogen zijn, omdat bij opwarming eventueel geabsorbeerd vet kan lossmelten, omdat...

Zeer zeker. 

Brol. Dan kan je idd beter de oude laten zitten.

Welke bestel ik? :P

Het vlb blok waar ik mee bezeg ben heeft een setje newfren blokken gekregen denkik. 

Edited by Dries adams

Share this post


Link to post

Newfrem, Pinasco,...

Share this post


Link to post

In verband met het tekort aan vermogen van de originele vnb motor als ik samen met mijn vriendin rij. 

Ik heb van een vriend een vlb (150,2poorts) blok kunnen kopen. 

Ergens jare 80 uit een garage gehaald van een klant die niet kon betalen, vervolgens 20jaar op zolder en daarna nog een aantal jaar in de kelder bij mijn vriend. 

Cilinder die er opzit was bijna nagelnieuw, net als de piston. Bij het openen van het blok zat er werkelijk geen druppel olie in en de koppelingsplaten nieuw.. Dit blok had wsl net een revisie gekregen en nooit gereden. 

Ik heb alles gedemonteerd, nog wat rubbers vervangen. Dellorto 20/20 gemonteerd. Alles van de ontsteking besteld want dat miste...

IMG-20191017-WA0004.jpeg

Dus bijna klaar om te testen ging ik handmatig al eens door de versnellingen. Alles ging vlot in versnelling behalve neutraal bleef de remtrommel draaien. Kon hem wel met de hand tegenhouden gevolgd door een tikkend/kloppend geluid. Als ik lichtjes druk zette op de schakelklok richting 1ste stopte het getik en draaide de remtrommel ook niet meer. 

Ikzelf heb weinig ervaring met vespa motoren maar vermoed dat 2de er omgekeerd inzit. 

Dus besloten om het blok volledig open te doen en kijken wat er mis is! 

IMG-20191023-WA0017.jpeg

Edited by Dries adams
  • Like 1

Share this post


Link to post

Op foto zie je 2de en 1ste versnelling. Zoals ze in de motor zaten. Gemonteerd was er geen speling tussen1&2de tandwiel. Het schakelkruis kan er wel tussen maar als ik 2de omdraai dan heeft het schakelkruis meer speling en is er ook een kleine spleet tussen 1&2.

Dus ik vermoed dat het zo in elkaar moet. 

IMG-20191023-WA0002.jpeg

IMG-20191023-WA0008.jpeg

Zo met 2de omgedraait (correct volgens mij?) :

 

IMG-20191023-WA0010.jpeg

Edited by Dries adams

Share this post


Link to post

Yep, 2de achterste voren. Dat tikgeluidje Klopt ook. Been there also... :rolleyes:

 

  • Confused 1

Share this post


Link to post

Nu de motor toch zover uit elkaar is ga ik ineens alles nakijken.

De motor is in het verleden zowiso uit elkaar geweest maar een volledige revisie zal het niet geweest zijn. 

Ik ga nu ineens alle lagers,keerringen, pakkingen en schakelkruis vervangen. 

Hier wat fotos:

 

IMG-20191023-WA0023.jpeg

IMG-20191023-WA0006.jpeg

IMG-20191023-WA0021.jpeg

IMG-20191023-WA0029.jpeg

IMG-20191023-WA0025.jpeg

IMG-20191023-WA0031.jpeg

IMG_20191027_103603.jpg

Edited by Dries adams
  • Like 1

Share this post


Link to post

Ik bestel mijn onderdelen op scootercenter en wou volgende bestellen :

Bgm pro silicone pakkingset:

dichtsatz_motor_bgm_pro_silikon_vespa_largeframe_px80_125_150_200_alle_rally200_cosa_sprint_veloce_inkl_o_ringe_mitohne_getrenntschmierung_bgm1212.jpg

Scooter center keerring set :

wellendichtringsatz_kurbelwelle_drt_sprint_sprint_veloce_gt_gtr125_vnl2t_vna_vnb_vba_vbb_super_gl_7900048_600x600.jpg

Lagerset scooter center :

 

kugellagersatz_motor_scooter_center_vespa_largeframe_gt125_vnl2t_30001_30742_vnl2t_34501_60900_sprint150_vlb1t_01001_035095_sprint150_vlb1t_38601_73899_3332175_2__600x600.jpg

Schakelkruis piaggio (wel duur €31.95):

schaltkreuz_piaggio_vespa_rally180_vsd1t_bis_nr_26848_rally200_vse1t_bis_nr_4475_ss180_vsc1t_gs160_gs4_vsb1t_sprint_bis_nr_1170239_sprint_veloce_bis_nr_169300_vbc_bis_nr_181686_gs150_gs3_gl_vb1_vba1_vbb1_bis_vb_7671425_1_.jpg

Kickstart rubber aanslagen :

 

kickstarteranschlaggummi_piaggio_vespa_px_t5_125cc_cosa_rally180_vsd1t_rally200_vse1t_sprint150_vlb1t_ts125_vnl3t_gt125_vnl2t_gtr125_vnl2t_gl150_vla1t_ss180_vsc1t_gs160_gs4_vsb1t_super_vna_vnb_vba_vbb_7673209_600x600.jpg

Iemand ervaring met deze onderdelen?

Koop ik beter alle lagers en keerringen los? 

Edited by Dries adams

Share this post


Link to post
52 minuten geleden, Dries adams zei:

 

IMG-20191023-WA0010.jpeg

Zoals je op de foto kan zien heeft elk tandwiel een verschillende zijde (1 zijde met een dikker binnengedeelte waardoor de tandwielen verder vaneen komen te zitten op de as). 

Dat "dikker binnengedeelte" moet altijd naar dezelfde richting wijzen,  dus dik, dun, dik dun,...

De richting waarin de tandwielen worden gemonteerd kan je afleiden uit de 1ste versnelling (de afgeronde kanten binnenin het tandwiel die er voor zorgen dat het schakelkruis makkelijk (er) in 1ste versnelling gaan). 

Bestel ineens ook een nieuw kickstarttandwiel en eventueel een nieuwe spiraalveer. 

Groetjes, nero. 

Edited by nero

Share this post


Link to post
14 minuten geleden, nero zei:

Zoals je op de foto kan zien heeft elk tandwiel een verschillende zijde (1 zijde met een dikker binnengedeelte waardoor de tandwielen verder vaneen komen te zitten op de as). 

Dat "dikker binnengedeelte" moet altijd naar dezelfde richting wijzen,  dus dik, dun, dik dun,...

De richting waarin de tandwielen worden gemonteerd kan je afleiden uit de 1ste versnelling (de afgeronde kanten binnenin het tandwiel die er voor zorgen dat het schakelkruis makkelijk (er) in 1ste versnelling gaan). 

Bestel ineens ook een nieuw kickstarttandwiel en eventueel een nieuwe spiraalveer. 

Groetjes, nero. 

Ik vermoed dat je deze bedoelt? 

 

IMG_20191027_112626.jpg

Share this post


Link to post

Idd.  :)

Let wel dat je het juiste model neemt. 

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Bedankt Nero, heb tandjes geteld is 12/12. Staat bij op mijn lijstje. 

Er is me al verteld dat ik het primaire tandwiel moet openhalen en de veren die hier inzitten dien te vervangen... 

Openboren endaarna terug met klinknagels dichten... 

Op scootercenter vind ik deze set. 

https://www.scooter-center.com/en/primary-gear-repair-kit-piaggio-vespa-px80-px125-px150-vnc-11001-gt125-vnl2t-gtr125-vnl2t-ts125-vnl3t-gl150-vla1t-vbc-sprint-6-springs-7675152?number=7675152

Heb ik daar speciale tools voor nodig? 

Edited by Dries adams

Share this post


Link to post

Zeker ook de binnendiameter van het kickstarttandwiel meten: er bestaan 20,5 of 21,8mm (even uit het hoofd).

Het reviseren van het primair tandwiel zéker doen! Prima zonder specifieke tools te doen. Een haakse slijper en een (paar) 3mm metaalboortjes volstaan.

Share this post


Link to post

Even wat fotos van cilinder en piston. 

Cilinder is mooi 57mm en nergens geen slijtrand in. Heel klein putje, maar das een gietfout geweest denkik... Ook piaggio stempel er in onderaan dus ik denk dat de cilinder wel zeer goed is. 

De piston heb ik twijfels. Deze is boven de sigmenten smaller als onderaan. Is dit normaal? Heb zelf alleen nog maar nieuwe cilindersets geplaatst... En nog nooit piston opgemeten.. 

Binnein ook piaggio ingedrukt.. 

Het lijkt of er aan de groef van 1 sigment een stuk uit is... Ookal denk ik dat dit eerder een productiefout is.. 

Sigmenten staan ook geen merktekens op... Weet ook niet hoe ik die moet opmeten. 

IMG_20191027_155914.jpg

IMG_20191027_155944.jpg

IMG_20191027_160136.jpg

IMG_20191027_160205.jpg

IMG_20191027_160226.jpg

IMG_20191027_160436.jpg

IMG_20191027_160504.jpg

IMG_20191027_160524.jpg

IMG_20191027_160341.jpg

IMG_20191027_160249.jpg

Share this post


Link to post

Het lijkt erop dat het pinnetje dat de segment op zijn plaats moet houden verdwenen is. 

In dat geval de piston in de vuilbak kieperen (de segment kan beginnen draaien en met een uiteinde in een poort terechtkomen en breken. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
18 minuten geleden, nero zei:

Het lijkt erop dat het pinnetje dat de segment op zijn plaats moet houden verdwenen is. 

In dat geval de piston in de vuilbak kieperen (de segment kan beginnen draaien en met een uiteinde in een poort terechtkomen en breken. 

Groetjes, nero. 

Niet zo duidelijk maar het pinnetje zit er nog in. Sigment kan niet verdraaien. 

Share this post


Link to post

Dan heb ik niets gezegd. :)

Groetjes, nero. 

Share this post


Link to post

Moet ik deze pennetjes volledig uitboren? Of kan ik ze er uit persen ook? 

IMG_20191028_113854.jpg

Share this post


Link to post

Heel soms kan je ze er uit kloppen, maar in de meeste gevallen is boren de boodschap

Share this post


Link to post
26 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Heel soms kan je ze er uit kloppen, maar in de meeste gevallen is boren de boodschap

Ik vrees dat het boren word dan. 

Hoe monteer ik die nieuwe klinknagels er eigenlijk best in? 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...