Frederik9111 Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Daar is niks te vrezen aan hoor. Da's vrij zacht aluminium, gewoon je boor op trage stand en goed smeren (al en toe een squirt WD40). Het gaat het makkelijkst als je het teveel (het stukje dat uit het primair tandwiel steekt in de foto hierboven) eerst weg slijpt met een kleine haakse slijper en een beginpunt klopt met een doorslag. De nieuwe klinknageltjes klop je gewoon (goed!) plat met een kleine hamer (en probeer niet op je vingers te meppen). Link naar reactie
Gio Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Met de kop van de klinknagel naar de koppeling deksel gericht. Als ik me niet vergis. Link naar reactie
Stevo VS Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 On 10/27/2019 at 10:30 AM, Frederik9111 said: Yep, 2de achterste voren. Dat tikgeluidje Klopt ook. Been there also... dat klinkt me bekend!!! 1 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 3 minuten geleden, Stevo VS zei: dat klinkt me bekend!!! Only the best! Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 28 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 2 uur geleden, Frederik9111 zei: Daar is niks te vrezen aan hoor. Da's vrij zacht aluminium, gewoon je boor op trage stand en goed smeren (al en toe een squirt WD40). Het gaat het makkelijkst als je het teveel (het stukje dat uit het primair tandwiel steekt in de foto hierboven) eerst weg slijpt met een kleine haakse slijper en een beginpunt klopt met een doorslag. De nieuwe klinknageltjes klop je gewoon (goed!) plat met een kleine hamer (en probeer niet op je vingers te meppen). Gelijk hebt ge Goei kolomboormachien helpt wel. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Is dat te doen zonder kolomboor? Dus met een gewone boor? Want ik moet dat ook gaan doen... Moet ik op zoek naar iemand met een kolomboor? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Prima te doen met gewone handboor hoor. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Als je de koppen afslijpt kan je met een doorslag van de juiste diameter ze er uitslagen, eerst de boel opwarmen dan lukt het wel. Indien niet uitboren. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Zag just een filmpje op youtube waar ze die popnagels eerst afslijpen en daarna met een punch eruit kloppen.. Is dat een optie? Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Just now, Wilby said: Als je de koppen afslijpt kan je met een doorslag van de juiste diameter ze er uitslagen, eerst de boel opwarmen dan lukt het wel. Indien niet uitboren. Ah voila.. merci Link naar reactie
nero Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Opgelet, het primair tandwiel is gemaakt uit gehard staal. Dat maakt dat, als je er te hard of verkeerd op klopt dit kan breken. Ik boor de oude rivetten uit (eventueel eerst met een 2.5mm-boor en nadien met een 4mm. De nieuwe rivetten klop ik niet open maar span ze tussen de bankvijs, met tussenpozen aanspannen. Dit vermijdt brokken en het eventueel krom kloppen van de uiteinden. As de rivet zo goed als volledig gelijk komt met het metaal, het laatste deel mooi plat kloppen met een hamer. Groetjes, nero. 2 Link naar reactie
koeno83 Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Soms lukt eruit kloppen wel, twee keer bij een sprint V gedaan zonder problemen. Laatst een PX gedaan en toen moest ik boren. voor de nieuwe gebruik ik dezelfde methode als Nero, tussen de bankschroef klemmen gaat erg makkelijk. succes! 1 Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 28 oktober 2019 Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Ik heb een riveting tool van SIP. Dat is eigenlijk voor voetrails en lgo’s, maar vraag me af of dat ook niet voor dit werkje gebruikt kan worden... zo’n ding: 1 Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 28 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2019 Kloppen ging bij mij niet. Eerst alles vlak geslepen, centerpuntje endan op de kolomboor. Had thuis met de gewone boor ook al een poging gedaan maar dat is toch wat lastiger vind ik. Is ookgeen alu. Eerder niet gehard staal volgens mij. Voor de nieuwe klinknagels ga ik ook de bankvijs proberen. Bedankt voor de tips alvast. Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 29 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 (aangepast) Alles gereinigd, ontvet en terug ingeolied. De koppeling die er inzit lijkt mij nog ok. Ik had reeds een nieuwe koppelingset liggen. Alle dikte zijn hetzelfde alleen de lengte van de veren is anders. Veren lam geworden? Toch maar vervangen? 29 oktober 2019 aangepast door Dries adams 1 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 29 oktober 2019 Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 De frictieplaten kan je best vervangen. Gouden tip: koop Piaggio’s, géén aftermarkets! 1 Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 29 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 2 minuten geleden, Frederik9111 zei: De frictieplaten kan je best vervangen. Gouden tip: koop Piaggio’s, géén aftermarkets! Heb een set surflex liggen. Deze zitten er trouwens nu ook in. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 29 oktober 2019 Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 Mogelijk heb je geluk, maar 9 op 10 zij te dik. Soms tot 0,5~0,7 mm dikker dan Piaggio. Met 3 frictieplaten dus snel 2mm minder tussenruimte wat deftig afstellen van je koppeling aardig kan bemoeilijken. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 29 oktober 2019 Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 15 hours ago, Dries adams said: Is ookgeen alu. Eerder niet gehard staal volgens mij. Hier eerder driedubbel gewapend staal met wat carbon en titanium erin of zo... 10 eur aan boortjes verder is de status: 2 gaten uitgeboord, en 1 waar een stuk boor in zit Link naar reactie
nero Geplaatst: 29 oktober 2019 Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 Gebruik cobalt-boren, zijn duurder maar beter voor zo'n dingen uit te boren. En zachtjes uitboren, laat de boor zijn werk doen. Groetjes, nero. 1 Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 29 oktober 2019 Auteur Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 5 uur geleden, DD_ves zei: Hier eerder driedubbel gewapend staal met wat carbon en titanium erin of zo... 10 eur aan boortjes verder is de status: 2 gaten uitgeboord, en 1 waar een stuk boor in zit Haha Met de kolomboor op het werk had ik ze er op een kwartiertje allemaal uit. Geen enkele boor gesneuveld. Traag toerental en in kleine stukjes druk uitoefenen zodat je boor niet te heet word. Af en toe wat smeren. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 29 oktober 2019 Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 Voor de volgende: ik heb deze gebruikt: Link naar reactie
Dries adams Geplaatst: 5 november 2019 Auteur Delen Geplaatst: 5 november 2019 (aangepast) Vandaag mijn zadel gaan ophalen bij JVS leather. Het is een exacte kopie van het zadel dat er opstond geworden. Ik denk niet dat het origineel is maar omdat de vespa het grootste deel van zn leve dit zadel gehad heeft + ik de combinatie heel mooi vind heb ik besloten deze te houden. Erg tevreden met het resultaat! Omdat het een misa zadelframe is heb ik er dan maar een donza plaatje op laten zetten. Morge monteren! 5 november 2019 aangepast door Dries adams 2 1 Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen