Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa vnb 1961


Dries adams

Aanbevolen berichten

Daar is niks te vrezen aan hoor. :D Da's vrij zacht aluminium, gewoon je boor op trage stand en goed smeren (al en toe een squirt WD40). Het gaat het makkelijkst als je het teveel (het stukje dat uit het primair tandwiel steekt in de foto hierboven) eerst weg slijpt met een kleine haakse slijper en een beginpunt klopt met een doorslag. De nieuwe klinknageltjes klop je gewoon (goed!) plat met een kleine hamer (en probeer niet op je vingers te meppen).

Link naar reactie
2 uur geleden, Frederik9111 zei:

Daar is niks te vrezen aan hoor. :D Da's vrij zacht aluminium, gewoon je boor op trage stand en goed smeren (al en toe een squirt WD40). Het gaat het makkelijkst als je het teveel (het stukje dat uit het primair tandwiel steekt in de foto hierboven) eerst weg slijpt met een kleine haakse slijper en een beginpunt klopt met een doorslag. De nieuwe klinknageltjes klop je gewoon (goed!) plat met een kleine hamer (en probeer niet op je vingers te meppen).

Gelijk hebt ge :lol:

Goei kolomboormachien helpt wel. 

 

IMG_20191028_160439.jpg

Link naar reactie

Als je de koppen afslijpt kan je met een doorslag van de juiste diameter ze er uitslagen, eerst de boel opwarmen dan lukt het wel. Indien niet uitboren.

 

Link naar reactie

Opgelet, het primair tandwiel is gemaakt uit gehard staal.  Dat maakt dat, als je er te hard of verkeerd op klopt dit kan breken. 

Ik boor de oude rivetten uit (eventueel eerst met een 2.5mm-boor en nadien met een 4mm. 

De nieuwe rivetten klop ik niet open maar span ze tussen de bankvijs,  met tussenpozen aanspannen.  Dit vermijdt brokken en het eventueel krom kloppen van de uiteinden.  As de rivet zo goed als volledig gelijk komt met het metaal, het laatste deel mooi plat kloppen met een hamer. 

Groetjes, nero. 

  • Like 2
Link naar reactie

Soms lukt eruit kloppen wel,  twee keer bij een sprint V gedaan zonder problemen. Laatst een PX gedaan en toen moest ik boren.

voor de nieuwe gebruik ik dezelfde methode als Nero, tussen de bankschroef klemmen gaat erg makkelijk. 

succes!

  • Like 1
Link naar reactie

Kloppen ging bij mij niet. Eerst alles vlak geslepen, centerpuntje endan op de kolomboor. 

Had thuis met de gewone boor ook al een poging gedaan maar dat is toch wat lastiger vind ik. Is ookgeen alu. Eerder niet gehard staal volgens mij. 

Voor de nieuwe klinknagels ga ik ook de bankvijs proberen.

Bedankt voor de tips alvast. 

Link naar reactie

Alles gereinigd, ontvet en terug ingeolied. 

 

IMG_20191029_115245.jpg

De koppeling die er inzit lijkt mij nog ok. Ik had reeds een nieuwe koppelingset liggen. Alle dikte zijn hetzelfde alleen de lengte van de veren is anders. Veren lam geworden? Toch maar vervangen? 

 

IMG_20191029_115638.jpg

IMG_20191029_115715.jpg

aangepast door Dries adams
  • Like 1
Link naar reactie

De frictieplaten kan je best vervangen. Gouden tip: koop Piaggio’s, géén aftermarkets!

  • Like 1
Link naar reactie

Mogelijk heb je geluk, maar 9 op 10 zij te dik. Soms tot 0,5~0,7 mm dikker dan Piaggio. Met 3 frictieplaten dus snel 2mm minder tussenruimte wat deftig afstellen van je koppeling aardig kan bemoeilijken.

Link naar reactie
15 hours ago, Dries adams said:

Is ookgeen alu. Eerder niet gehard staal volgens mij.

Hier eerder driedubbel gewapend staal met wat carbon en titanium erin of zo...

10 eur aan boortjes verder is de status: 2 gaten uitgeboord, en 1 waar een stuk boor in zit :lol:

Link naar reactie
5 uur geleden, DD_ves zei:

Hier eerder driedubbel gewapend staal met wat carbon en titanium erin of zo...

10 eur aan boortjes verder is de status: 2 gaten uitgeboord, en 1 waar een stuk boor in zit :lol:

Haha:lol:

Met de kolomboor op het werk had ik ze er op een kwartiertje allemaal uit. 

Geen enkele boor gesneuveld. 

Traag toerental en in kleine stukjes druk uitoefenen zodat je boor niet te heet word. Af en toe wat smeren. 

Link naar reactie

Vandaag mijn zadel gaan ophalen bij JVS leather.

Het is een exacte kopie van het zadel dat er opstond geworden.

Ik denk niet dat het origineel is maar omdat de vespa het grootste deel van zn leve dit zadel gehad heeft + ik de combinatie heel mooi vind heb ik besloten deze te houden. 

Erg tevreden met het resultaat! 

Omdat het een misa zadelframe is heb ik er dan maar een donza plaatje op laten zetten.

Morge monteren! 

 

IMG_20191105_170905.jpg

IMG_20191105_170919.jpg

IMG_20191105_170935.jpg

aangepast door Dries adams
  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...