Ga naar inhoud
Vespaforum.be

swing arm rally demonteren


josse

Aanbevolen berichten

Kan iemand eens uitleggen hoe die swing-arm (Voorwiel) van een Rally uit elkaar gaat ? Heb de as, veren etc er goed uit gekregen, maar hoe gaat die arm er zelf af ? of een linkje naar een tekening zou ook al prima zijn.

Link naar reactie

Aan de motorkant van de scooter zit aan de swingarm (bij al de Rally's die ik al gezien heb)een plaatje met een schroef dat tussen de twee stalen pennen (één pen die door het scharnierpunt gaat voor de veer, en één pen die door de voorvork zelf gaat) zit om deze te borgen.

Eens dit plaatje verwijderd kan je -als je geluk hebt- deze twee stalen pennen uit de swingarm kloppen (van de motorkant doorslaan naar de koppelingkant van de scooter)met een doorslag.

Als je daarentegen GEEN geluk hebt, dan moet je de pennen voor zover mogelijk stevig voorbehandelen met kruipolie en de swingarm HEEL goed opwarmen, en dan moeten die pennen er na verloop van tijd wel uit geslaan kunnen worden met een goede doorslag en een beetje hamer, ofwel met een pers als je daar toegang tot hebt.

Als je een pers gebruikt HEEL voorzichtig zijn dat je de swingarm niet kapotduwt en deze goed ondersteunen.

Link naar reactie

speedracer,

ben je zeker dat het van de motorkant naar de koppelingskant ? één van die pennen, zit achter de plaat van de remschoenen, ik zie niet in dat dit langs die kant eruit kan. De andere pen mondt uit in het asje waar de remschoenen samen aan vast zitten.

ik zou dus denken dat het eerder van de kant van de klok, naar de kand van het metalen plaatje (links naar rechts als je erop zit) is.

Link naar reactie

Ah ja dat is het ! Die (ring)plaat zit in de weg ! je moet die plaat losmaken van de

swingarmplaat eronder ( ik geloof dat die op een paar plaatsen plat is geklopt en zo geklemd zit ..)

dus op die plaatsen vrijmaken dan kun je buitenste plaat ( ring) afnemen ; assen doorkloppen ...

en later bij hermonteren omgekeerde volgorde

Ik hoop dat mijn uitleg begrijpbaar is .

NB Ik zou de assen toch vervangen zijn nl juist de belangrijkste ; dikwijls zijn

de naaldlagers vierkantig afgeselten ipv rond door gebrek aan smering ...hierdoor komt de swingarm schuin te staan tov de fourche in extreme gevallen kan je wiel dan bovenaan de fourche raken ...

NB ook de lagerbussen uitkloppen en vervangen natuurlijk !

Link naar reactie
speedracer,

ben je zeker dat het van de motorkant naar de koppelingskant ? één van die pennen, zit achter de plaat van de remschoenen, ik zie niet in dat dit langs die kant eruit kan. De andere pen mondt uit in het asje waar de remschoenen samen aan vast zitten.

ik zou dus denken dat het eerder van de kant van de klok, naar de kand van het metalen plaatje (links naar rechts als je erop zit) is.

Maakt eigenlijk niet veel uit indien de pennen over de volledige lengte cilindrisch zijn, maar ik dacht dat de voorste pen achter de metalen plaat aan de remschoenen een platte kop heeft zodat em er niet door kan, maar misschien is dat alleen bij oudere modellen, indien niet, kan je die er inderdaad van de kant van de klok doorslaan ook, maakt geen verschil, is waarschijnlijk beter te ondersteunen ook op die manier omdat de schommelarm dan op een plat vlak rust...

En inderdaad zoals 'serieSpeciale' zegt: de lagers en lagerbussen vevangen...

Link naar reactie

Ja dit is niet bij alle fourchen hetzelfde , sommige types hebben een uitsparing

in die plaat waardoor de as toch eruit komt ; bij andere types is de buitenste ring met rivetten vastgemaakt en dien je die eerst uit te boren en bij de rally dus zoals boven beschreven .

Speedracer heeft gelijk assen kunnen denk ik maar in 1 richting eruit geklopt worden...

Link naar reactie

heren,

bedankt voor alle info. Ik had het ondertussen zelf gevonden. De Pipo waarvan ik het frame kocht, had heel het boeltje herspoten en ik had niet door dat die ring eraf kon. Zal de assen wel moeten vervangen aangezien ik ze stuk geklopt heb :-) (bij het lipje waar het plaatje door moet)

nogmaals dank,

Joost

P.S. Maak jezelf bekend ik Tholen en dan krijg je een pint (Tom een fruitsapje)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...