Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gevallen en stuur scheef


jef

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben op mijn zak gegaan met de Vespa (PX125E van 1983) en constateer naast wat cosmetische schade 3 mankementen:

- koplamp kapot

- stuurkapje kapot

- stuur staat scheef

Hier zijn de foto's:

IMG_0032.jpg

IMG_0033.jpg

IMG_0034.jpg

* koplamp: ik vermoed dat dit het simpelste is. Is deze koplamp voor alle PX'en hetzelfde? Want dan zal ik die nog wel nieuw kunnen kopen, of anders weet ik wat ik juist moet posten hier in de vraag en aanbod sectie.

* stuurkap: aangezien dit in plastiek gekleurd is, kan ik dan best op zoek gaan naar een rood exemplaar of valt dat gemakkelijk te spuiten? En hoe omschrijf ik dat best want hier ben ik redelijk zeker van dat ze niet allemaal hetzelfde zijn voor de PX'en. Mijn PX is er een zonder benzinemeter. En valt dit nog nieuw te kopen of ook best hier bij vraag en aanbod posten?

* scheef stuur: (voor alle duidelijkheid: ik ben geen expert!) zou er iets verwrongen zijn (aiai...) of valt dit, hopelijk eenvoudig, terug recht te zetten? Zoals je kan zien kan ik het stuur zelf nu verder naar rechts draaien dan normaal, maar het wiel zelf stopt nog aan de blokkage zoals ik het gewend ben. Ik kan er, mits wat concentratie, nog wel mee tot aan een hersteller rijden maar het zou handig zijn als iemand van hier kan zeggen (of vermoeden) wat eraan is zodat ik een idee kan hebben van de kosten.

Alvast bedankt voor enige info!!

Jef

Link naar reactie

1. Koplampen zijn niet van alle PX'en hetzelfde, er zit wel degelijk verschil in dus zeker het type van PX vermelden anders krijg je misschien iets compleet anders

2. Plastic kap is gemakkelijk zelf te spuiten. Wederom zelfde verhaal, altijd vermelden welk type het juist is, desnoods neem je het oude mee naar de vespadealer.

3. Onder het plastic kapje zal je aan je stuurkolom een grote bout zien. deze kan je losdraaien en daar zet je het stuur mee vast... Weet ni van buiten welke boutnr. die heeft, op nieuwe PX'en is het een Allanbout...

Kosten: nieuwe koplam, kapje en verf... Kan ik geen bedrag op kleven, eens bellen met een verdeler hé.

Succes

Link naar reactie
* koplamp: ik vermoed dat dit het simpelste is. Is deze koplamp voor alle PX'en hetzelfde? Want dan zal ik die nog wel nieuw kunnen kopen, of anders weet ik wat ik juist moet posten hier in de vraag en aanbod sectie.

* stuurkap: aangezien dit in plastiek gekleurd is, kan ik dan best op zoek gaan naar een rood exemplaar of valt dat gemakkelijk te spuiten? En hoe omschrijf ik dat best want hier ben ik redelijk zeker van dat ze niet allemaal hetzelfde zijn voor de PX'en. Mijn PX is er een zonder benzinemeter. En valt dit nog nieuw te kopen of ook best hier bij vraag en aanbod posten?

* scheef stuur: (voor alle duidelijkheid: ik ben geen expert!) zou er iets verwrongen zijn (aiai...) of valt dit, hopelijk eenvoudig, terug recht te zetten? Zoals je kan zien kan ik het stuur zelf nu verder naar rechts draaien dan normaal, maar het wiel zelf stopt nog aan de blokkage zoals ik het gewend ben. Ik kan er, mits wat concentratie, nog wel mee tot aan een hersteller rijden maar het zou handig zijn als iemand van hier kan zeggen (of vermoeden) wat eraan is zodat ik een idee kan hebben van de kosten.

Alvast bedankt voor enige info!!

Jef

Koplamp is voor alle PX-en tot aan bouwjaar 1999 of 2000 gelijk. Zo'n heldere koplamp van de nieuwe serie PX-en is er ook in te zetten alleen moet je dan je bedrading een heel klein beetje aanpassen. Zo;n nieuw model koplamp geeft veel meer licht (hallogeenlamp).

Je zult je voorspatbord toch ook moeten (laten) spuiten, kun je net zo goed een stuurkapje erbij doen.

Dat scheve stuur kun je waarschijnlijk zelf oplossen. Zet je stuur zover mogelijk naar links en geef wat ferme stoten tegen je rechter handvat totdat het stuur weer in de juiste positie staat. Evt. kun je de bout in de hals van je stuur wat los draaien om het te vergemakkelijken. Niet vergeten om die daarna ook weer goed vast te zetten. (Gaat met dop/buissleutel 13 net als je wielen).

Link naar reactie
Koplamp is voor alle PX-en tot aan bouwjaar 1999 of 2000 gelijk.

Niet helemaal, er is een verschil, de lens en de lamphouder van de Lusso zijn iets korter om meer plaats te maken voor de grotere kilometerteller dan bij een P125/200E, allse past in een PE, maar niet alles past in een PX...

Best de oude meenemen als je een nieuwe gaat halen!

Link naar reactie

Ok, stuur staat al terug recht dus ik kan al deftig bollen. Bij SIP eens gekeken, zo'n koplamp van 30 euro is wel schappelijk, laat ik hier in het Antwerpse wel uitvoeren.

Dat kapke ga ik hier proberen te scoren, is precies een iets duurder aangelegenheid...

In ieder geval bedankt!

Link naar reactie
Niet helemaal, er is een verschil, de lens en de lamphouder van de Lusso zijn iets korter om meer plaats te maken voor de grotere kilometerteller dan bij een P125/200E, allse past in een PE, maar niet alles past in een PX...

Best de oude meenemen als je een nieuwe gaat halen!

Oeps, dat is waar ook. Maakt in dit geval gelukkig niets uit :)

Link naar reactie
is dit wel een px ? lijkt me een P te zijn (kleinere km-teller) of ben ik mis?

De 80/125/150 modellen van de P-serie werden met contactpunten P125X genoemd. Kortweg PX. Deze hebben de bulten met buitensluiting. Daarna werden die opgevolgd voor exemplaren met Electronische ontsteking. Die werden PX125E genoemd. Echter nog wel met kleinde teller e.d. alleen hadden de bulten de sluiting nu onder het zadel zitten. PX200E heb je ook in die gedaante gehad (dus kleine teller e.d.). Scheiding tussen P en PX is zo dus niet te maken. Beter is om te vermelden of er een benzinemeter in zit. (Met benzinemeter in Duitsland Lusso genoemd, zonder benzinemeter alt(=oud)).

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...