Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vraagje ivm Rally200-blok


josse

Aanbevolen berichten

Ik heb hier 2 motorblokken liggen die ik indertijd gekocht heb als zijnde van een Rally200.

Nu hebben die beide een gat voor automatische oliesmering. Zijn er ooit Rally's gemaakt die dit hadden ? Ik heb gehoord van wel, maar heb nog nooit een Rally gezien met een gat om het oliepijl te zien. Of werd dat anders opgelost ?

Bij Piaggio weet je nooit, die hebben volgens mij nooit oude stock gehad, ze gebruikten alles tot het laatste onderdeel op in de nieuwse serie en pas dan werden er aanpassingen gedaan.

Link naar reactie

Inderdaad. Ik heb er even Tecnica bijgehaald en ...'as an optional extra on the Rally 200 Electronic, the model was available with an autolube system, consisting of an oil pump and a separate oil tank. ... The oil filler cap was incorporated in the petrol tank and the oil level spyglass protrudes from the frame, underneath the fuel tap, on the right-hand side.'

Hopelijk weet je hiermee voldoende.

Link naar reactie

Rally 200's met oliesmering hebben zeker bestaan, ik heb nog zo één gehad (Stanman heeft nu het frame).

Frame heeft het gat voor het zichtglas van de olietank, gat voor de olieleiding van de tank naar de motor en de typische verhoogde Rally-benzinetank, maar dan met een olietank eronder identiek aan een PX-tank(tank heb ik nog liggen).

De motorblok en de oliepomp zelf van de eerste serie met oliesmering zijn NIET gelijk aan een PX-blok, en een oliepomp van een PX zal er ook niet op passen, ook de behuizing van de carbu is uniek voor deze motor. Dit type is voor zover ik weet enkel gebruikt op de Rally 200 en 'misschien' op een aantal 'Sprint' en 'Super' modellen die blijkbaar ook nog voor de PX in kleine aantallen van een automatische mengsmering voorzien werden in Italië.

De boring in het carter waar de aandrijving voor de pomp uitkomt is groter dan van een PX, en de aandrijfas loopt in een bronzen (koperen?) lagerbus die in het blok gemonteerd word (gat in het carter heeft bovenaan een inkamering waar de lagerbus in gemonteerd word).

Ik heb mijn motorblok getuned en de oliesmering was plots overbodig en de volledige oliepomp met aandrijfas heb ik toen doorverkocht aan René van Oostende die toevallig net zo'n pomp nodig had voor een rally 200 waar de oliepomp afwezig was.

De scooter is nu eigendom van Luc en Isabelle uit Roeselare.

Ik heb nog nergens onderdelen (nieuw of tweedehands) gezien voor zo'n type oliepomp.

Ik weet niet hoeveel scooters met dit type oliepomp werden uitgerust en of alle Rally 200's dit type hebben of als men tijdens de productie van de Rally al omgeschakeld is naar de vereenvoudigde versie van de oliepomp zoals op de PX

Als je't mooi vraagt probeer ik eens een foto te maken van het motorblok met de inkamering...

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Hallo Josse,

las de topic ivm rally blokken met mengsmering

heb ook een rally 200 blok van 79 met mengsmering.

Het asje dat de oliepomp bediend is stuk. ttz de onderste tanden zijn op één plaats zwaar beschadigd/afgesleten.

Was het mengsmering mechanisme aangesloten op jou blokken?

Gebruik je de oliepomp?

En als je ze niet gebruikt, hoe heb je dat gat in de motorblok afgedicht?

durf het bijna niet te vragen maar,

misschien heb jij wel nog zo'n asje liggen die je eventueel weg zou doen?

groeten,

Luc

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GWWJBE8J.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZXGGPDKH-1.jpg

rechts de aandrijfas van de oliepomp van een rally 200

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SQBQ7PDU-1.jpg

Link naar reactie
En als je ze niet gebruikt, hoe heb je dat gat in de motorblok afgedicht?

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar omdat ik binnenkort een Rally200 blok heb.

Link naar reactie

Uiteindelijk bleek het geen Rally200-blok te zijn, maar van een PX. Heb het blok zonder mengsmering gemonteerd. Tandwiel onder asje (jouw foto2) eruit gelaten (tandwiel achter koppeling wel laten zitten !) en dan het asje er gewoon los in. Sluit netjes af, maar draait niet. Oliesmeer-mechanisme thv carbu ook gewoon erop gevezen.

succes,

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...