Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Een schroefje in de carburator... :-(


Ross

Aanbevolen berichten

Goh... dat zou met een vergrootglas werken worden, hoor. Het gaat hier over een superklein vijsje! Een paar millimeterkes breed...

Maar het zal wel lukken zonder vijlen of boren, denk ik. Ik weet het niet zeker, maar Renoretro denkt dat het er wel uit zal willen met een fijn tangetje. Alleen, nu nog aan een geschikt vervangvijsje geraken. Iedereen is in "congé".

Link naar reactie

Ja, dat kan wel kloppen. :-D

Als ik het zelf kon, en een ander vijsje had om in de plaats te stoppen, was het al lang opgelost. Maar dat heb ik dus niet, en ik zit te wachten tot iedereen uit vakantie komt.

Daarna moet ik ook nog weten of je dat er zomaar in mag draaien of niet, en hoe diep, want het is immers een regelvijsje; dat weet ik gewoon niet.

En tenslotte had ik in het begin van deze thread nog niet eens een idee of ik al dan niet een nieuwe carburator moest laten plaatsen...

Daar dient een forum toch voor, hé, om met mensen die er misschien meer van af weten dan jij te discussiëren, om iets te weten te komen?

Link naar reactie

Ik ken het probleem - veel prutswerk - Ik heb het destijds opgelost gekregen.

Als je de service in een garage laat doen was een nieuwe carburator de goedkoopste oplossing. Als deze maar 60 à 70 euro kost, zoals ik veronderstelde.

Maar nu ik de werkelijke prijs zie - 350€ - kan ik je geen ongelijk geven van naar een andere oplossing te zoeken.

Link naar reactie

Oeit... ik dacht het wel. Als ik ooit aan zo'n rotvijsje geraak, (als de leveranciers eindelijk van vakantie willen terugkeren), dan zal dat vast wat minder kosten. Dan nog 's zoeken naar een vriendelijke ziel die zijn technische vingers wil laten bewegen... het zag er toch echt zo vreselijk moeilijk niet uit... Alleen heel voorzichtig losdraaien... Renoretro heeft het geprobeerd, en hij zei dat het kon. Alleen, we hadden geen vervangvijsje.

En bij nader inzien is Waregem toch wel heel erg ver van Ieper, op een D-scooter. We zoeken nu naar iemand in Roeselare. En intussen wachten we tot het eind van de congé...

Link naar reactie

Van Ieper naar Waregem kan je gewoon als je de oude baan die voorbij bellewaarde passeert blijft volgen tot in Menen en dan vandaar over Kortrijk door het centrum dan de baan op naar Gent en dan passeer je Waregem. Alles bijeen iets meer dan een uurke rijden tegen zestig/uur. Het kan natuurkijk zijn dat ge U een beetje onzeker voelt over of dat ge er gaat geraken maar vraag dan of er iemand goesting heeft om mee te rijden

Link naar reactie

Ik ben al geweest, hoor, naar Waregem. Inderdaad door Menen en Kortrijk en dan door naar Waregem. En in Waregem was goede wil en handigheid volop te vinden... Maar zoals ik al vertelde, hadden we geen vijsje om in de plaats van het oude te draaien! Er is een nieuw besteld, maar dat duuuuurt...

als jullie me telkens hetzelfde laten vertellen is het niet te verwonderen, dat dit een lange thread wordt. Niet dat ik klaag.

Apropos, mijn beestje gaat maar 50 per uur, hoor. (eigenlijk mag-ie maar 45) Het was wel wat meer dan een uurtje, want door Menen raak je niet zo gemakkelijk.

Link naar reactie

Ja... ik zie m'n carburator netjes getekend staan, in 't portugees, engels en nog 'n andere taal. Nu nog weten welk vijsje het probleem vormde: "Idle speed adjusting screw", "Idle mixture adjusting screw", of "float chamber drain screw". :-o ?

Renoretro greep er zó naar, zonder te moeten zoeken. Maar ik ben striptekenaar, geen technieker.

Wel een handige site. Bedankt, Umby.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hallo!

Het schroefjesverhaal is slecht afgelopen. Het vijsje is er écht niet uit te krijgen, het zit vastgekoekt in de carb. De reden is, dat de nieuwe Vespa's een carb van aluminium hebben, en de oude van staal. Het vijsje is van messing. Koper en alu geven een soort reactie met mekaar zodat na een tijd de boel aan elkaar zit.

Dus: niks aan te doen... nieuwe carburator. :"-(

Dit is niet om mezelf in de kijker te zetten, maar om iedereen, die een ET2 of ET4 heeft (en misschien wel iedereen die een nieuwe Vespa heeft) aan te raden aan zijn garagist te suggereren, dat vijsje van tijd tot tijd even eruit en er weer in te doen, zodat het los blijft zitten. En dan liefst voorzichtigjes, want dat ding kan breken!!

Dan kunnen ze voorkomen dat gebeurt wat ik nu aan de hand heb. Een gewaarschuwde Vespafiel is er twee waard, hé?

Link naar reactie

heb je het nu zelf proberen eruit te krijgen?

Dat is toch te doen?

met de enige moeite?

Ik begrijp het niet...

Link naar reactie

LIjkt me heel sterk dat het er niet uit te krijgen is... Je kan volgens mij toch altijd uitboren en draad tappen, of zie ik dat verkeerd?

Wat zeker niet klopt, is dat de carburatoren van vroeger uit staal geweest zouden zijn, dat is klinkklare onzin. Altijd en overal aluminium, mijn gedacht. Die vijskens, die waren vroeger misschien van staal en nu van messing, dat kan, maar de rest van den uitleg die de garage eraan geeft is volgens mij zever.

Link naar reactie

Nee, ik heb het er niet zélf uit proberen te krijgen, Renoretro. Daar verklaar ik me niet bevoegd voor. De man van wie ik hem gekocht heb, fietsen- en bromfietsenverkoper, heeft het gedaan. Hij heeft alle materiaal en is heel bekwaam; bovendien een goeie vriend. Alleen verdeelt hij geen Vespa's meer, daarom kan ik niet meer voor de reguliere onderhoudsbeurten bij hem terecht, of voor het bestellen van typisch Vespa-onderdelen. Anders zou ik die garage nooit nodig hebben gehad.

Hij heeft uren met het vijsje geworsteld. Het zit er in alsof het aan het alu vastgegroeid is. Echt waar. Als hij het niet zo hevig geprobeerd had, zou ik na zijn poging nog 's tot bij jou gekomen zijn om jou het te laten proberen, maar echt, je zou je tijd verbeuzelen. En gefrustreerd raken.

Dat de carbs vroeger van staal waren weet ik niet echt; ik weet alleen dat ze nù van alu zijn en de vijsjes van messing, en dat dat samen 'werkt' en na een tijd aan mekaar groeit. Als dat met oude Vespa's niét gebeurde, dacht ik zo, dan zullen de vroegere carb's wel van staal geweest zijn. Maar dat was mijn eigen gevolgtrekking. Het kan best zijn dat zoals The Sarge zegt, eerder de schroefjes niet in koper waren; dat zou hetzelfde effect gehad hebben.

Hoedanook, tegenwoordig zijn ze het wél, en we zitten er mee.

Als het een gewoon vijsje was geweest, dan zou uitboren een optie zijn, zoals met alle vastzittende schroefjes; maar dit is een regelschroefje, en dat heeft een heel speciale vorm. (ik weet dat nu, omdat ik een nieuw vijsje had besteld, dat ligt daar nu nutteloos op mijn tekentafel in een plastic zakje). Het heeft niet zomaar een schroefdraad, maar zit tamelijk ingewikkeld in elkaar, met 3 verschillende niveaus. Dat zou je nooit meer kunnen namaken, denk ik.

Wat 'zamak' is, weet ik niet.

Morgen weet ik, wanneer ik mijn scoot moet binnenbrengen voor zijn "carburatortransplantatie" (over de 5.400 bf, voor het ding alleen, zonder het werk... :"-< )

Link naar reactie

Als het vijske zo'n specifieke vorm heeft, dan is uitboren idd geen optie. Of de carburators nu van staal zijn, weet ik niet en aldus rest ik my case :) Feit blijft dat dat wel een heel duur vijsje is geworden, om van de tijdverspilling nog maar te zwijgen. Best dus de raad van Ross opvolgen en af en toe eens ne keer aan dat vijsje draaien...

bijzonder off-topic:

Ross, ik zie in je profiel dat je strips tekent. Iets dat ik moet gezien hebben? Ergens te bewonderen?

grtz,

Kurt

Link naar reactie

Tamelijk lang geleden, ben intussen een boek aan het schrijven geweest, maar weldra begin ik opnieuw aan een strip. Boek is af, nu de illustraties nog.

Intussen wel scenario's voor andere tekenaars geschreven.

't moeilijkste bij striptekenen is niet het tekenen noch het schrijven, maar het vinden van een uitgever... dat is een echte ramp tegenwoordig, nu de striptijdschriften verdwenen zijn. Dat leverde "voorpublicatie" op, en daarvan kun je leven. Nu ben je van de albumverkoop afhankelijk, en tenzij je miljoenen albums verkoopt kun je daarvan niet leven. Dus heb ik een job bij de VDAB, en daarom moet ik iedere dag van Ieper naar Diksmuide. Heb geen rijbewijs, en geen auto (je verdient niet zo erg veel bij de VDAB), en de busverbinding is ook een ramp... daarom heb ik maar zo'n Vespake aangeschaft. Al 7 jaar nu, elke dag in weer en wind rond de 45 km, en het dingske heeft totnutoe geen krimp gegeven. Behalve nu, met dat schroefje.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...