Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Een schroefje in de carburator... :-(


Ross

Aanbevolen berichten

Hallo jongens (en meisjes)

Mijn ET4 begint ferm te sputteren, en krijgt op gestelde tijden een "appelflauwte". Kruipt als een slak gedurende tientallen seconden, heel vervelend. Ik dus naar de garagist, aannemend dat het ding moet afgesteld worden. Ik krijg dit antwoord: in de carburator zit zo'n schroefje, dat je dieper en ondieper moet inschroeven naarmate je meer of minder zuurstof of zo, je weet wel, in de motor moet toelaten. Nou, dat schoefje zat dus niet diep genoeg; maar ze konden het niet dieper schroeven, want de kop was er afgebroken! (zeiden ze). Hoe kan dat nu, vroeg ik, er is niemand in die motor geweest behalve jullie! Maar ze konden het er niet uitkrijgen, en dus moet ik een hele nieuwe carburator kopen... maar dat kan ik niet betalen :"(

Dus probeer ik met dat sputteren te leven, maar het valt niet mee.

Mag ik jullie nu vragen, als er iemand wat vanaf weet, wat je in mijn plaats zou doen? Ze hebben beloofd om te gaan zoeken naar een 2ehandse carburator. Maar het zou veel simpeler zijn, als ze dat "vijsje" er uit konden krijgen, dan hoef ik alleen een nieuw vijsje, dat je dan juist diep genoeg in kunt draaien als moet om de motor goed af te kunnen stellen. Ik vraag me af of dat echt onmogelijk is, om een afgebroken "vijsje" uit een carburator te krijgen. Ikzelf heb geen technische bagage genoeg om het te weten.

Zitten er hier carburator-experts in de zaal? Ik hoop op een beetje raad en/of advies...

bedankt

Ross

Link naar reactie

waarbinnen? Ik woon in Ieper. Degene die me dat verhaal opgehangen hebben over dat vijsje, dat is een garage van Ford, die ook Vespa doen. Waar zitten jullie? Niet aan de andere kant van het land, hoop ik? Ik moet wel met de bus terug thuis kunnen raken, hé...

Of bedoel je: breng maar binnen in mijn eigen garage, en zeg hen dat ze met wat geduld moeten tegen het vijsje ten strijde trekken?

Dus jij denkt dat het er wél uit kan gehaald worden, dat ik geen hele carburator moet kopen? je hebt een mooie website, maar dat gaat over mooie autootjes die boven mijn budget gaan... :s

Link naar reactie

denk dat dit wel wat ver is voor jou.De garage volgens want ik kan zien op de website ligt tegen Maasmechelen.Aangezien dat die persoon over heel wat materiaal beschikt denk ik wel dat dit op te lossen valt zonder al te veel problemen

Ieper Maasmechelen is ongeveer 230km.Misschien kun je deze op sturen naar POR911 voor 3.70 euro is het verzonden.

Link naar reactie

M'n carburator eruitpulken en naar Maasmechelen opsturen? Wie gaat dat er dan eerst uithalen? Ik kan dat niet, hoor. En ik kan toch niet bij de garage gaan vragen of ze er m'n carburator eruithalen en mij meegeven, om hem naar een concurrent op te sturen, hé... ze zullen me zien aankomen.

Kan meneer Por911 niet eens aan mijn garagist uitleggen hoe je dat moet doen, dat vijsje daaruit peuteren? Als hij denkt dat het toch wel lukt... 't zijn nochtans geen prutsers, hoor. Ik snap het niet.

Mijn ET4 in een postpac naar Maasmechelen sturen is geen optie, denk ik. Weegt 104 kg. Beetje veel postzegels..

Link naar reactie

kom er anders eens mee naar hier.

ik woon in waregem (wvl)

Link naar reactie

Ja kijk als je een beetje moeite doet kan iedereen een carburator demonteren.Daarvoor hoef je geen specialist te zijn.Maar ja als dat al te veel gevraagd is.Misschien dat een goei ziel hem bij u thuis komt repareren.Zo een ramp is da nu toch ook niet,er moet toch iemand zijn die da bij u in de buurt wil of kan herstellen.

Link naar reactie

@Iso Geerto: mijn profiel is aangepast. Ieper is ver in de Westhoek, tegen de Franse grens. Plusminus 25 km van zowel Roeselare als Diksmuide als Veurne.

En sorry dat ik niet weet hoe je een carburator van een scooter demonteer, hoor. Er zijn waarschijnlijk veel andere dingen die ik kan en jij dan weer niet.. een mens kan niet alles kunnen.

@Jurgen: jij bevestigt mijn vermoedens, dat ze me blaasjes wijsmaken met hun "dat gaat er niet meer uit". Maar ik kan hen niet openlijk voor leugenaars uitmaken, en ze zijn de enige Vespa-technici in de hele streek. Andere scooters zoveel je wil, maar geen Vespa.

@Renoretro: Waregem is inderdaad te doen; dan neem ik een dagje vrij. Als je denkt dat het jou lukt kom ik wel even af, dan moet je me je adres eens geven. Dan spreken we af.

Het sputteren wordt er niet beter op, hoor... dat kan niet zo blijven duren.

Link naar reactie

Er bestaan 101 manieren om een schroef die zelfs afgebroken is te verwijderen , dus dat verhaal van ze kan er niet uit vindt ik wel bullshit.

Het zal waarschijnlijk wel wat prulwerk zijn en geduld, maar uiteindelijk zal ze er wel uit gaan

groetjes

Link naar reactie

Pas op, het kàn altijd de waarheid zijn, hé. Ik geef ze het voordeel van de twijfel, want schroefjes kunnen nu eenmaal breken. En als ze diep afbreken, moet je ze uitboren, en dan heb je de schroefdraad mee uitgeboord, als je niet heel voorzichtig bent. Zoveel weet ik wel! Ik heb geen idee hoe klein dat schroefje is in de carb van een Vespa'ke, maar erg groot zal het wel niet zijn. Of je je in een carburator veel ruw boorwerk mag permitteren, daar moet een technieker zich over uitspreken. Ik zal de opties overdenken.

Als er iemand nog zijn licht over mijn probleem wil laten schijnen, graag. Anders, bedankt voor jullie hulp en adviezen...

Link naar reactie

Nou, nee. Ik heb het zélf niet geconstateerd, en waar dat schroefje precies zit, dat kun je niet aan de buitenkant zien. Als ik de helmbak onder het zadel oplicht, kan ik de motor wel zien, maar dat deel van de carburator zit ergens onbereikbaar. Ik ben een leek op dat gebied. Al wat ik weet is wat men mij bij de garage heeft verteld. Ze hebben het ongeveer zo beschreven: het schroefje is er ingedraaid, en de kop is er afgebroken een paar millimeter dieper dan het schroefgat, dus er steekt niks meer uit waar ze "pak" aan hebben. Integendeel, ze moeten er in peuteren om wàt er nog in zit te kunnen aanraken. Zoiets in een minder belangrijk ding zou je kunnen uitboren, maar dan heb je de schroefdraad van de opening ook mee uitgeboord, natuurlijk. En ik weet het niet, maar ik denk dat het hier om een héél klein vijsje zal gaan. Ik weet er niet genoeg van af om er me meer dan een vaag beeld van te vormen.

Is m'n beschrijving een beetje duidelijk?

Link naar reactie

Als er toch zo veel scootercenters in de buurt zijn gooi "m daar eens binnen he , iemand die iets of wat van scooters kent of verkoopt kan wel een schroef uit een carbu krijgen en als die mannen van de fordgarage dat niet kunnen zijn het in mijn ogen wel dikke prutsers maar in u geval eerder lui dan moe...

Greetz Ju

Link naar reactie

Ja, daar heb ik al aan gedacht; maar ze zeggen meestal dat ze geen verstand van Vespa's hebben... en dat ze er daarom ook liever niet aan beginnen... alsof Vespa's een ander ras zijn of zo. Ik kan ze niet dwingen, hé.

Denk jij ook dat het een ongeloofwaardig verhaal is? Ik heb al op de kaart gekeken om te zien hoe je van Ieper naar Waregem bij Renoretro geraakt, maar het is moeilijk om de A19 te vermijden. En daar mag ik met mijn ETvierke niet op, hé. Die routeplanners denken altijd alleen maar aan auto's. Weet er iemand een dichtere Vespa-garage bij Ieper? (al staan die foto's op Renoretro's site mij wel geweldig aan, eerlijk gezegd) :)

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Hallo, hier ben ik terug!

nog steeds met hetzelfde probleem, maar in naam van Renoretro een vraag voor de technici: hij wil mijn vijsjesmiserie wel oplossen, maar weet niet of de carburateur van een moderne ET4 veel verschilt met die van de oude Vespa's, die hij gewoonlijk herstelt?

Als het teveel verschilt, wil ik zijn tijd niet verbeuzelen.

Dan blijf ik echter wél met mijn probleem zitten... :"(

Dus, kent er iemand het antwoord?

Merci merci

Link naar reactie

correctie : ik weet natuurlijk wel dat deze carbu's verschillen uiteraard,maar het regelvijsje??????

dat weet ik niet,denk van wel.

btw niet echt mijn genre.

maar kom maar eens af,geen probleem ze.

We zien wel.

Link naar reactie

Niks te bullshitten. Als je met een te brede schroevendraaier in het gat van de regelvijs zit beschadig je de schroefdraad. Dit vijsje daarna loskrijgen is zeker geen akkefietje. Een nieuwe carburator is misschien de beste en goedkoopste oplossing.

Iemand negatief beoordelen als je niet precies weet wat het probleem is vind ik maar zwak

Link naar reactie

Tja, we vermoéden het alleen maar, hé. We veroordelen niemand. We hebben intussen naar dat vijsje gekeken en het ziet er wel degelijk doenbaar uit, hoor! Het is een vijsje met één dwarse vijsgroef, geen kruisje. Wel, die ene rechtse helft van de kop is eraf, de andere is er nog. Met een tangetje die ene helft vastpakken en zorgvuldig uitdraaien leek helemaal niet onmogelijk; alleen, we hadden niet exact zo'n zelfde vijsje om in de plaats te stoppen. En zonder dat vijsje rijdt-ie niet, hé... de dichtstbijzijnde Vespa-dealer was met vakantie, dus we raakten niet aan een ander vijsje. Daarom zit het exemplaar met z'n halve kop er nog in. Tot ik aan een vervangertje kan geraken, en dàn nog eens proberen. Een nieuwe carburator kopen zal zéker niet de goedkoopste, integendeel de duurste oplossing zijn. Als je veel geld hebt is àlles gemakkelijk opgelost!

Jammer genoeg zijn er niet veel Vespa-dealers in W-Vlaanderen, en die er zijn, zijn voorlopig allemaal met vakantie. Geduld, dus.

Link naar reactie

euh je zit toch op het internet! Bestel dat vijsje dan online, dan heb je het binnen de week in je bezit. Waarom op zoek naar een winkel in de buurt als het via het internet naar jouw toe kan komen?

Hier wat links waar je dat zeker gaat vinden:

http://www.sip-scootershop.com/

http://www.worb5.com/w5/frame.php?lan=en

http://www.rollerladen.com/de/katalog/

Link naar reactie

Tja, da's niet zo'n slecht idee. Probleem is dan nog, de exacte benaming voor dat precieze vijsje te vinden, want er bestaan honderden verschillende vijsjes, hé... tegen een technieker kan ik zeggen: "je weet wel, zo'n vijsje voor in de carburateur, ..." en dat snapt hij wat ik bedoel. Maar online moet je zélf de benaming kennen, anders koop je het verkeerde.

Bedankt voor de links, in elk geval.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...