Hornox Geplaatst: 17 juli 2018 Delen Geplaatst: 17 juli 2018 Hallo allemaal, Ik heb al wat gezocht op het forum voor het maken van topic maar kon geen antwoord vinden. Is ook een redelijk specifieke vraag denk ik. We hebben een PK50XL2 en die loopt prima. Probleem is echter dat het hier in het Limburgse heuvelland vaak moeilijk bergop komen is. Zeker met twee personen op de Vespa. Nu ben ik niet opzoek naar snelheid. De huidige 50/55 km in het uur is prima. Dat wil ik zo houden ivm de uiteraard bekende wettelijke beperkingen. Maar hoe zorg ik voor wat meer power om makkelijk bergop te komen? Zelf dacht ik aan: 75cc DR cilinder kit, carburateur upgraden naar 16.16, Sito Plus uitlaat. Power zal dan wel goed zitten, maar wat doet dit met de snelheid? Voor ik zaken begin te kopen hoop ik dat iemand mij wat advies kan geven. Wellicht zijn er betere oplossingen of is mijn idee complete "overkill". Hoe dan ook, ik hoor het graag! Mvg, Bob Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 17 juli 2018 Delen Geplaatst: 17 juli 2018 Ik zou die eerste 2 dingen kopen en de uitlaat origineel laten. Dan zal u top niet veel stijgen maar wel u koppel Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 17 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 17 juli 2018 Arti-Bella, Bedankt voor je vlotte antwoord. Zojuist even de uitlaat bekeken en die heeft betere tijden gekend. Stel ik moet deze vervangen: wat dan? De "normale" Sito uitlaat gebruiken? Of de Sito Plus gebruiken en de prop laten zitten ivm het beperken van de snelheid? Dan heb ik in elk geval nog de mogelijkheid om deze ooit te verwijderen. Of zie ik dit verkeerd? Alvast bedankt, Bob Link naar reactie
nero Geplaatst: 17 juli 2018 Delen Geplaatst: 17 juli 2018 Banaantje steken! Groetjes, nero. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 18 juli 2018 Delen Geplaatst: 18 juli 2018 Banaantje gaat je vooral meer top geven. Mijn persoonlijk gevoel gaf aan dat die hoger draait in toeren met een banaan. De teller gaf dat ook aan. Op mijn special vroeger zat de 50dr originele carbu en banaan en die reed 55 berg op en berg af. Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 18 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2018 Arti-Bella/Nero, Als de top 55 is met voldoende koppel ben ik meer als tevreden! Wellicht is het zelfs mogelijk met een 50cc van Polini bv? Carb behouden, andere luchtfilter/uitlaat? Probleem is dat ik nu (nog) te weinig kennis heb om in te schatten wat goed is voor snelheid of voor koppel. Wel alvast bedankt voor jullie reacties! Bob Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 18 juli 2018 Delen Geplaatst: 18 juli 2018 Die 50cc polini mag je laten vallen. Heb ik ook mee gereden, top heeft die cilinder wel tegenover een 50dr maar daarmee is het ook gezegd. Je zou al eens kunnen proberen met alleen je uitlaat dan te veranderen. De uwe heeft 4 Vitesse? Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 18 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 18 juli 2018 Arti-Bella, Het is inderdaad een 4 vitesse. Uitlaatje vervangen is niet veel werk en kost ook geen bergen geld. Sito-Plus bijvoorbeeld met ander bochtje aan de cilinder. Het is een poging waard! Bij SIP hebben ze leuk spul en voor 5 euro tot aan de deur gebracht... Mvg, Bob Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 21 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2018 Mooi weer dus de brommer maar eens in de tuin gezet en eens nagekeken. Luchtfilter en uitlaat zijn origineel. Carb is een Dellorto 16.15F. Dat is niet origineel, toch? Standaard is volgens mij een 16.10? Dus die is al wat groter. Kan deze in combinatie met een 70/75cc? Ben weer de tuin in verder schroeven... Alvast bedankt voor de hulp! Mvg, Bob Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 21 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2018 Is toch de standaard carb lees ik nu... Sorry. Nutteloze post. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 21 juli 2018 Delen Geplaatst: 21 juli 2018 Die kzn amakkelijk met een 75dr Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 21 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2018 Arti-Bella, Dat zou mooi zijn. Scheelt alweer wat geld. Zal eens een sproeier set gaan kopen... Ben benieuwd welke sproeier er in moet. Bedankt! Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 22 juli 2018 Delen Geplaatst: 22 juli 2018 Misschien vind je hier wel wat meer informatie -> http://sfs.alexander-hepp.de/ Als ik een beetje op die site kijk zie ik alles tussen een 68 en een 74 van sproeier in u carbu met een DR75 Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 22 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2018 Dat is een handige site, dank daarvoor. Nu weet ik in elk geval in welk bereik ik de sproeier moet zoeken. Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 23 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2018 Na de afgelopen dagen veel gelezen te hebben op internet ben ik er wel uit denk ik: - 75cc DR cilinderkit - ETS Banane uitlaat Volgens mij moet deze combi werken met een grotere sproeier (+/- 70, 72) en een 16.15F carb. De ETS Banaan schijnt relatief rustig te zijn. Over de Sito lees ik echt te veel slechte dingen, dat vertrouw ik niet helemaal. Ik neem aan dat de stationair sproeier ook aangepast moet worden? Iemand nog commentaar/opmerkingen/tips? Ook als deze combinatie nergens op slaat hoor ik het graag... Mvg, Bob Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 Ets is een gegeerde uitlaat maar voor 6 euro meer heb je en sip road banaan. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 Ik zou persoonlijk niet voor de formula van dr gaan. De simpele uitvoering is al goed genoeg en gaat u vooral geven wat je zoekt Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 En al zeker niet voor die in u link want das ene.voor serie 1 v50 Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 23 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2018 Arti-Bella, Nondeju, wat cilinder betreft inderdaad de verkeerde link geplakt. Maar staat genoteerd, merci! Fijn dat ik in elk geval de carb kan hergebruiken. Over de banaan van ETS of SIP staat veel geschreven maar iedereen roept iets anders. Bedankt zover. Ben er wel ongeveer uit zo. Alleen vraag ik me af of los van de hoofdsproeier nog iets gewijzigd moet worden? Stationair sproeier misschien? Mvg, Bob Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 23 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 23 juli 2018 Ik bedoelde natuurlijk deze cilinder: https://www.sip-scootershop.com/nl/products/racing+cilinder+dr+75+cc+_10005000 Excuus! Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 24 juli 2018 Delen Geplaatst: 24 juli 2018 Het zou kunnen dat je stationair of andere moet aanpassen maar dat kan je pas weten als je test. De hoofd sproeier is wel een zekerheid xd Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 24 juli 2018 Delen Geplaatst: 24 juli 2018 stationair van een 16.16 is standaard 42. Reeds ondervonden bij mijn dr85 dat hij enkel in gang te lopen valt met een 42, met een 38 stationair was het tik en weg. Mag ik vragen waarom je juist voor de 16.15f zou gaan? Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 24 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2018 Omdat de 16.15F er al op zit. En ik begrijp dat deze te gebruiken is met de 75cc? Scheelt alweer de aanschaf van een carb. Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 25 juli 2018 Delen Geplaatst: 25 juli 2018 Ik had het niet goed gelezen, mijn excuses. Dat is zeker zo, hoofdsproeier 67-70 (hangt ook af van de uitlaat die je kiest, ik had een 72 steken met een simonini expansie)en zoals ik zei 38 stationair. Bestellen, installeren en rijden! Link naar reactie
Hornox Geplaatst: 26 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2018 Cilinderkit is besteld, heb ook al wat sproeiers liggen dus binnenkort aan de slag. Alleen de uitlaat moet ik nog even zoeken. De oude heeft al heel wat meegemaakt volgens mij. Het is wel moeilijk te bepalen over hoe luid een uitlaat is. Daar heeft iedereen een eigen mening over. De Sito+ hoor ik veel slechte verhalen over dus die valt af denk ik. Bedankt voor de hulp in elk geval. Die cilinder eerst maar eens monteren. Wordt ook de eerste keer dat ik dat doe. Leuk! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.