Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Opvoeren PK50XL2


Hornox

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb al wat gezocht op het forum voor het maken van topic maar kon geen antwoord vinden. Is ook een redelijk specifieke vraag denk ik.

We hebben een PK50XL2 en die loopt prima. Probleem is echter dat het hier in het Limburgse heuvelland vaak moeilijk bergop komen is. Zeker met twee personen op de Vespa. Nu ben ik niet opzoek naar snelheid. De huidige 50/55 km in het uur is prima. Dat wil ik zo houden ivm de uiteraard bekende wettelijke beperkingen. Maar hoe zorg ik voor wat meer power om makkelijk bergop te komen?

Zelf dacht ik aan: 75cc DR cilinder kit, carburateur upgraden naar 16.16, Sito Plus uitlaat.

Power zal dan wel goed zitten, maar wat doet dit met de snelheid? Voor ik zaken begin te kopen hoop ik dat iemand mij wat advies kan geven. Wellicht zijn er betere oplossingen of is mijn idee complete "overkill". Hoe dan ook, ik hoor het graag!

Mvg,

Bob

Link naar reactie

Arti-Bella,

Bedankt voor je vlotte antwoord. Zojuist even de uitlaat bekeken en die heeft betere tijden gekend. Stel ik moet deze vervangen: wat dan? De "normale" Sito uitlaat gebruiken? Of de Sito Plus gebruiken en de prop laten zitten ivm het beperken van de snelheid? Dan heb ik in elk geval nog de mogelijkheid om deze ooit te verwijderen. Of zie ik dit verkeerd?

Alvast bedankt,

Bob

Link naar reactie

Arti-Bella/Nero,

Als de top 55 is met voldoende koppel ben ik meer als tevreden! Wellicht is het zelfs mogelijk met een 50cc van Polini bv? Carb behouden, andere luchtfilter/uitlaat? Probleem is dat ik nu (nog) te weinig kennis heb om in te schatten wat goed is voor snelheid of voor koppel. 

Wel alvast bedankt voor jullie reacties!

Bob

 

Link naar reactie

Arti-Bella,

Het is inderdaad een 4 vitesse. Uitlaatje vervangen is niet veel werk en kost ook geen bergen geld. Sito-Plus bijvoorbeeld met ander bochtje aan de cilinder. Het is een poging waard! Bij SIP hebben ze leuk spul en voor 5 euro tot aan de deur gebracht...

Mvg,

Bob

 

Link naar reactie

Mooi weer dus de brommer maar eens in de tuin gezet en eens nagekeken. Luchtfilter en uitlaat zijn origineel. Carb is een Dellorto 16.15F. Dat is niet origineel, toch? Standaard is volgens mij een 16.10? Dus die is al wat groter. Kan deze in combinatie met een 70/75cc?

Ben weer de tuin in verder schroeven... Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,

Bob

Link naar reactie

Na de afgelopen dagen veel gelezen te hebben op internet ben ik er wel uit denk ik:

- 75cc DR cilinderkit

- ETS Banane uitlaat

Volgens mij moet deze combi werken met een grotere sproeier (+/- 70, 72) en een 16.15F carb. De ETS Banaan schijnt relatief rustig te zijn. Over de Sito lees ik echt te veel slechte dingen, dat vertrouw ik niet helemaal.

Ik neem aan dat de stationair sproeier ook aangepast moet worden?

Iemand nog commentaar/opmerkingen/tips? Ook als deze combinatie nergens op slaat hoor ik het graag... :D

Mvg,

Bob

Link naar reactie

Arti-Bella,

Nondeju, wat cilinder betreft inderdaad de verkeerde link geplakt. Maar staat genoteerd, merci! Fijn dat ik in elk geval de carb kan hergebruiken. Over de banaan van ETS of SIP staat veel geschreven maar iedereen roept iets anders. Bedankt zover. Ben er wel ongeveer uit zo. Alleen vraag ik me af of los van de hoofdsproeier nog iets gewijzigd moet worden? Stationair sproeier misschien?

Mvg,

Bob

Link naar reactie

stationair van een 16.16 is standaard 42.

Reeds ondervonden bij mijn dr85 dat hij enkel in gang te lopen valt met een 42, met een 38 stationair was het tik en weg. 

Mag ik vragen waarom je juist voor de 16.15f zou gaan?

 

Link naar reactie

Ik had het niet goed gelezen, mijn excuses. 

Dat is zeker zo, hoofdsproeier 67-70 (hangt ook af van de uitlaat die je kiest, ik had een 72 steken met een simonini expansie)en zoals ik zei 38 stationair.

Bestellen, installeren en rijden!

Link naar reactie

Cilinderkit is besteld, heb ook al wat sproeiers liggen dus binnenkort aan de slag. Alleen de uitlaat moet ik nog even zoeken. De oude heeft al heel wat meegemaakt volgens mij. Het is wel moeilijk te bepalen over hoe luid een uitlaat is. Daar heeft iedereen een eigen mening over. De Sito+ hoor ik veel slechte verhalen over dus die valt af denk ik.

Bedankt voor de hulp in elk geval. Die cilinder eerst maar eens monteren. Wordt ook de eerste keer dat ik dat doe. Leuk! 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...