Ga naar inhoud
Vespaforum.be

plamuren


wannes

Aanbevolen berichten

Ben vandaag aan het plamuren geweest. Echter wel wat problemen tegengekomen. Tijdens het plamuren zag ik dat je dat eigenlijk niet egaal krijgt, op de bijsluiter staat dat je met een natte vinger erover moet wrijven. Dus ik dacht ik w8 even tot het droog is en dan met fijn schuurpapier erover. Ook al niets, je trekt het plamuur er gewoon af. Heeft er iemand ervaring/tips met deze techniek? Je ziet bij mij ook duidelijk waar er geplamuurd is, alleen de hele kleine stukjes zijn (naar mijn normen) vrij goed gedaan.

Thx

Wannes

Link naar reactie

Normaal wordt plamuur "getrokken" met een speciale dikke rubber. Als de plamuur voldoende droog (uitgehard) is, kan je die vrij gemakkelijk schuren met een houten blokje met schuurpapier rond. Ik vermoed dat je niet de juiste verhouding verharder/plamuur hebt gebruikt, of het product onvoldoende hebt gemengd. Ik denk ook dat je met plamuur maar een in bepaalde dikte kan zetten. Grote of diepe blutsen moet je eerst uitblutsen of opvullen met polyester, of beter nog met tin- of lood. groetjes pieter.

Link naar reactie

Ik heb een tube gekocht, dus aan de verhouding kan ik al niet veel doen buiten goed kneden. Die rubber daar ga ik morgen eens in de winkel voor horen. En inderdaad na het goed laten drogen kan ik het veel beter schuren. Heb vandaag nog wat zitten bijschuren en nog een laagje plamuur erover en het ziet er al iets beter uit.

Heb ook de plamuur en verf (had hem dus al gespoten en dan gezien dat het er vreselijk uit zag) er maar terug afgeschuurd en opnieuw gelakt. Ga morgenvroeg eens kijken wat het resultaat geeft als ik het dan pas schuur.

Heb alleen wel schrik voor als ik hem ga spuiten. Als hij blinkt zit ge elk putje en bultje volgens mij zó hard hé. Gaat er weer niet goed uit zien.

Link naar reactie

ik heb zo'n flauw vermoeden dat je

a) de verkeerde plamuur gebruikt (moet in principe 2 componenten plamuur zijn, waarbij je zelf de verharder mengt op het moment dat je gaat plamuren, zit meestal een strijkvlak in rubber bij).

B) niet lang genoeg wacht vooraleer je begint te schuren.

Als je een goed resultaat wil moet je bovendien in verschillende keren werken, mét verschillende soorten plamuur (een vulplamuur voor het vullen van de gaten, en nà het drogen en schuren een fijnplamuur als afwerking).

Welke plamuur gebruik je (merk en type) ?

Link naar reactie

Ik vrees dat ge gaat mogen herbeginnen. Polyfilla is niet geschikt voor op koetswerk.Dat komt er binnen de kortste keren weer af. Ge zou beter eens een winkel binnen stappen waar ze auto-onderdelen verkopen, daar gaan ze u de juist producten verkopen en (als ge wa chans hebt) nog wat uitleg geven ook. groetjes, pieter.

Link naar reactie

polyfila is volgens mij om de muren bij te werken

en niet voor een carosserie denk ik

ik weet ook maar enkel twee componenten voor carosserie werken maar ik kan mij hierin wel vergissen

ik denk dat ge beter eens naar een speciaalzaak voor carrosiers gaat inplaats van uw vader zijn garage of kelder

dus ik denk da ge inderdaad alles opnieuw zult moeten doen maar het is natuurlijk zo oefening baart kunst en als ge niets doet kan je ook niets verkeerd doen

grtz sidvespa

Link naar reactie

en ontvetten met silicone ontvetter speciaal voor carroserie.

Link naar reactie

@sidevespa: 't zou goed kunnen dat ge gelijk hebt zenne, dr stond wel op dat het ook voor metaal kon dienen en het pakt idd wel goed. De bedoeling was om heel snel de vespa er iets beter uit te doen zien. Ten dele wel gelukt, ma echt niet goed afgeschuurd. Drstraks heb'k hem buiten gehaald om een ritje te gaan doen en in de zon zag het er echt afschuwelijk uit.

Link naar reactie

Waarom stoort ge u daar zo fel aan ? Ene heel hoop Vespa's die met rondritten meerijden zijn ook niet perfect ,Ik heb zelf een hele tijd rondgereden met ene primavera waar de lak ook niet super was en op sommige plaatsen slecht geplamuurd enzo. Enjoy the rides dude !

Greetz Ju

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Om motoren zuiver te maken gebruik je liefst geen thinner of benzine, je word er ziek van en zeker bij gebruik in een gesloten ruimte.

Gebruik ontvetter, verkrijgbaar in de auto-onderdelenshops in bussen van 5 liter, dit werkt heel efficient en stinkt niet, eerst ontdoe je de motor met een smal plamuurmes of een brede schroevendraaier van de grofste olie en vuilresten, dan neem je een verfborstel en wrijf je de motor in met de ontvetter, indien het vuil hardnekkig is dan probeer je de laatste resten opnieuw te verwijderen met het plamuurmes of een zachte staalborstel, opnieuw ontvetten en zo doorgaan tot de motor mooi proper is, je kan daarna de ontvetter afspoelen met water, gebruik geen hogedrukreiniger omdat het water dan op plaatsen terechtkomt waar het niet thuishoort, zoals carburator en compressiekamer.

Met een beetje geduld is je motor mooi proper.

Link naar reactie

hoe is dat dan afgelopen wannes?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...