Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Cosa 2 koppeling


Roeli

Aanbevolen berichten

Heb in mijn PX 200 een nieuwe Cosa 2 koppeling gestoken (4 platen) --> en een aangepast koppelingsdeksel (Cosa 2 koppeling is anders te dik)

Heb de fijnafstelling van de kabel helemaal ingedraaid, vervolgens de hendel van de koppeling zo ver als mogelijk met de hand naar voor getrokken, en dan de nippel zo nauw aansluitend mogelijk bevestigd op de kabel. (Dan zou ik denken dat de koperen duwpen queasi tegen het duwplaatje van de koppeling zou staan). Dit alles om zo weinig mogelijk met de fijnafstelling te moeten werken. Nu heb ik mijn fijnafstelling bijna helemaal moeten uitdraaien, en nog staat mijn koppeling te slap (lees, ontkoppelt onvoldoende). Ik had gedacht om met colsonbanden de koppelingshendel aan te trekken en dan de nippel nog wat verder op de kabel te monteren...en dan terug met de fijnafstelling te proberen bijregelen, volgens mij zit de duwpen dan wel permanent tegen de duwplaat te drukken (ook al wordt de ontkoppelingsendel niet ingenepen).

 

Link naar reactie

Welk merk koppeling heb je gekocht? Ik heb ooit (weet niet meer exact welk merk) de op één na duurste gekocht bij Sip, en na 4 of 5 keer demonteren om de onderdelen op elkaar te laten passen de boel in de container geflikkerd en een originele van piaggio gekocht. Probleem over. 

Jouw probleem lijkt er hard op. Het zou me niet verbazen moest je koppeling gaan slippen als je hem nog nét iets harder aanspant. Ik heb destijds elke dikte van drukplaatjes geprobeerd. Niets werkte. Gewoon slechte constructie van het koppelingshuis. 

Ergste van al, op de sip site staat dat 'aanpassingen misschien nodig zijn' om het geheel te laten werken. Probeer maar eens een koppeling terug te sturen waar aan gevijld is ;-)

Link naar reactie

Oei, dergelijke vulring heb ik niet gestoken...er zit toch al een spacer standaard tussen ? (bij vespa's met automatische smering is dit een tandwieltje). Moet die er dan nog extra bij ? Komt de koppeling dan niet te ver zodat het koppelingdeksel niet meer dicht kan ?

Ik heb als korf deze genomen

 http://www.sip-scootershop.com/en/products/clutch+basket+sip+race+cosa_93400000

als basisplaat deze

http://www.sip-scootershop.com/en/products/clutch+baseplate+cosa+2+for_15985400

Tussenplaten deze

http://www.sip-scootershop.com/en/products/clutch+plain+plate+cosa+2_23727100

In totaal een 300 euro kwijt voor een koppeling die (mogelijk) niet werkt

Link naar reactie

Oké, ik ga me 2 van die vulringen aanschaffen en dat er eens vlug inrammelen...ik laat je iets weten. Al change moet daar de motor niet volledig voor onderuit gehaald worden :-)

Ga voor de veiligheid ook eens nameten of alle tussenplaten de correcte zijn, die zouden respectievelijk (volgens de eploded drawings van de SIP) vanaf de basisplaat het volgende moeten zijn

1 x 2,00 mm

1 x kurkplaat dubbelzijdig

1x 1,45 mm

1 x kurkplaat dubbelzijdig

1 x 1,5mm

1 x kurkplaat dubbelzijdig

1 x 1,5mm

1 x kurkplaat enkelzijdig

1 x sluitring

Ik heb deze koppeling al een hele tijd geleden ineen gestoken, en weet niet meer of ik de dikte van de tussenplaten heb gechecked.

Ik weet niet in welke mate dit belangrijk kan zijn...

 

 

Link naar reactie

Dimi, ben je zeker van de extra vulringen ? Een standaard koppeling heeft 3 frictieplaten, een cosa2 koppeling 4.

Ik vermoed dan dat de cosa koppeling dikker is dan de standaard...dan zou de vulring in principe toch dunner moeten zijn ? (de koppeling komt door zij meerdikte al dichte bij de duwpen te zitten dan bij een standaard koppeling).

Link naar reactie

Roeli ,

 de opbouw van beide koppelingen is verschillend . Ook in diktes van koppelingsplaten zit verschil. In principe moet je, na het samenbouwen van je koppeling, alles opmeten om te zien hoe ver de koperen duwpen van de duwplaat verwijderd zit. In je eerste post schrijf je dat je reeds spanning brengt op de arm van het koppelingdeksel en dat hij niet ontkoppelt. Ik veronderstel dat je dus enkel de veer van de koppelingsarm van het deksel belast. Ik kan van hieruit niet zien of voelen of je ook de koppeling indrukt , maar ik veronderstel van niet. Ik heb al meerdere cosa2 koppelingen gemonteerd en telkens een vulring moeten steken omdat de afstand tussen duwplaat en duwpen te groot was. 1x heb ik er zelfs 2 moeten steken bij een newfren koppeling model cosa 2. De vulringen die je bij SIP koopt om het tandwieltje te vervangen zijn vaak ook dunner => meten is weten !

Link naar reactie

Hey Roeli,

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad.  Bij mij kwam de koppeling zo diep dat ik de drukplaat tot tegen de as aan drukte, dit gaf extra weerstand op de hendel waardoor ik in het begin het probleem ook niet vond.

Vervangende spacer voor het weggelaten olie tandwiel, en klaar.

Ik heb er nog een liggen, kom die maar eens halen om te testen.

Groeten,

Erik

 

Link naar reactie

Ik dacht even vlug mijn koppeling er af te halen daarnet, nu zit die rotzak vast natuurlijk, het warme weer waardoor metaal uitzet ? na een uurtje wringen geen resultaat. Een uurtje zen-oefeningen gedaan en voorlopig even aan de kant met die r*mmel. (Ik kon de bout ook zonder al te veel weestand losdraaien --> spanrondel versleten ?) Trekkers voor dergelijke koppelingen bestaan naar mijn (en die van Fireball) weten niet. Zou graag mijn koppeling er af krijgen zonder mijn motor van het chassis te moeten halen. Heb mijn achterwiel er af gedaan dan kan je vrij goed aan de koppeling. Koppeling afkoelen met stikstof ? Kan dat geen kwaad dat je dat in je blok spuit ? Doet m.i. metaal krimpen, en zou de koppeling zo los moeten komen. Volgen mij kan je dat gewoon kopen in een spuitbus. Of ben ik weer de simpele aan het uithangen ? :lol::lol:

 

Link naar reactie

Ik heb een blok van een P200E van 1981. Daar wordt normaal gezien gewerkt met een kanteelmoer en een borgrondel waar je een lipje van moet omplooien. De hoogte van deze kanteelmoer is 8,2mm. Omdat ik dat terug lospeuteren van de omgeplooide lip van de rondel altijd zi'n gedoe vond had ik onderstaande bout er op gedraaid...zou kunnen dat die wat hoger is en dat daarom de koppeling niet volledig kan ingedrukt worden ?

http://www.sip-scootershop.com/en/products/nut+m12+mm+hexagonal+af+15mm+_11351940

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...