Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Balhoofd


Bikerke

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Praktische vraag: bij het her-monteren van de vork in mijn GS heb ik de lagers vervangen.

Zoals je op de foto kan zien heb ik na montage precies iets te weinig schroefdraad reserve. De borgmoer (bovenste moer) heeft maar voor 50% schroefdraad...

Ik ben begonnen met een nieuwe stofkap, vervolgens de volledige lagering ander en vervolgens boven het stuurhuis.

De onderste en bovenste lagerschaal zitten volledig in het frame. Er is geen speling meer die ik kan wegwerken...

Zie ik iets over het hoofd, of is er soms zo weinig speling?

 

Thx,

Frank

 

 

IMG_2529 (1).jpg

Link naar reactie

Als je uw lagers verkeerd monteert ,heb je al een verschil van een paar mm's,,,maar dat zou je dan moeten voelen in weerstand tijdens het sturen,,,en op de foto is het moeilijk te zien,maar ik krijg den indruk dat diene bovenste lager er lichtjes scheef inzit.

Ik heb hier 3 verschillende merken van lagers liggen en daar zit ook een verschil op,,ik moet zeggen dat die van Piaggio,kwestie van kwaliteit en functie de beste zijn,,maar da's mijn mening.

CHEERS

Link naar reactie

Nou breekt mijn klomp... ik liep gister tegen exact hetzelfde probleem aan. Alles weer netjes in elkaar gezet, Ook strakker dan strak met de juiste tools van sip (want eerder ging de onderste schaal scheef) en ook ik kom net 2 mm tekort. Er is wel genoeg schroefdraad, maar ik krijg als ik alles gemonteerd heb de bout die door de onderste stuurhelft hoort te geen er niet meer doorheen. Deze loopt dan vast op de stuurkolom en gaat net niet langs de versmalling. Ik heb nu dus als oplossing de middelste ring er tussenuit (en dan krijg ik 'm er wel doorheen) gehaald, maar dat is ook geen oplossing bedacht ik me omdat deze echt nodig is om de boel op z'n plek te houden zodat de onderste ring de bovenste niet los draait. Als oplossing had ik al bedacht om zowel van de onderste als bovenste ring iets af te laten draaien, maar dan is het nog niet zoals het hoort. 

Niet echt een goede foto maar toch

kGl5lrU.jpg

En hoe de boel op z'n plek is gezet

NgRg3cD.jpg

Link naar reactie

@Bikerke: zoals Daxx zegt, meet de lagers na op diameter (zowel boven als onder).  Als je zo'n lagersetje hebt gekocht is de kans groot dat deze niet past. Als je de originele nog (allemaal) hebt en ze zijn niet ovaal afgesleten zou ik deze terug steken. 

Anders moet je waarschijnlijk ook de lagerschalen vervangen (zowel deze onder als boven de lagers) en dat is geen kattepis... :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Krijg nou de tering!

Ik heb hetzelfde probleem ondervon

den vorige week. Ma 'k heb hier nog vanalles liggen van een balhoofd.

Maar de lagers moest ik wel vervangen, want die waren stuk. Volgende week eens bekijken wat past en wa nie.

Heb trouwens deze set besteld bij SIP 

http://www.sip-scootershop.com/en/products/steering+head+bearing+set+_90120000

 

 

Link naar reactie

Ik heb zelf dus die complete set vervangen. Onder boven inclusief schalen etc... Ik heb die maskes set er in zitten maar dus 2 a 3 mm te kort. 

Link naar reactie

De boel weer uit elkaar gehaald en de set van maskes is boven dus een paar mm dikker waardoor ik hoger uit kwam met mijn stuur en de stuurbout er niet meer doorheen kreeg. De oude schoongemaakt en nubpast alles weer. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...