Moz-Art Geplaatst: 3 september 2015 Delen Geplaatst: 3 september 2015 Hoi, Ik heb problemen om het stoplicht aan de praat te krijgen. Ik zit er al een week mee bezig en geraak er niet uit. Hoe kan ik meten welke spoelen op de statorplaat nog werken? De schakelaar aan de voetpedaal geeft contact als de rem niet is ingedrukt en gaat open als je remt. Er komt een blauwe kabel aan van uit de statorplaat en de andere is een massa kabel. Aan het stoplicht komt een blauwe kabel aan van hetzelfde punt aan de statorplaat en de andere kant is verbonden met de massa. Nu zie ik hier de logica niet van in. Hoe werkt dit systeem waarbij er met een open schakelaar toch een lamp gaat branden? Ik heb de kabels naar de schakelaar en lamp eens vervangen en een andere massakabel gelegd maar dat geeft geen verschil. De lamp brandt niet. De kabels ook uitgemeten en geen storingen. Mijn eerste gedacht was een lek in de massa maar toen ik zag dat de blauwe kabel verbonden is met een massa kabel in de remschakelaar kon ik niet meer volgen. Iemand advies over hoe dit op te lossen? Hoe zou ik de bekabeling kunnen vervangen? Ik dacht misschien nog dat er een spoel kapot is, kan het remlichten en remschakelaar op een andere spoel aansluiten,bv die van de lichten? Vespa ET3 Primavera VMB1T van 1981 Link naar reactie
Daan Geplaatst: 4 september 2015 Delen Geplaatst: 4 september 2015 Heb je hier iets aan? http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/hoe-werkt-een-stoplicht het rempedaal is een breekcontact. dus door de spanning met massa te verbreken, maakt hij contact. Wat je kunt doen is: het lampje controleren. de schakelaar door meten. kijken of de schakelaar diep genoeg komt. contactpunten in het lampje niet gecorrodeerd zijn. contactpunten in de schakelaar niet gecorrodeerd zijn. draadjes in de schakelaar omdraaien. (Misschien zit er een diode in / VDC gelijkspanning). wat voor ontsteking zit erop. Zonder remlicht rijden. Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 4 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2015 Hey, thnx voor de hulp 1. Lampje uiteraard ok 2. Schakelaar ok 3. Schakelaar komt diep genoeg, if not zou het lampje altijd branden denk ik dan. Maar toch gecheckt. 4. Geen corrosie, lampje werkt als ik achterlichtkabels er op aansluit 5. Geen corrosie in de schakelaar 6. Ik zie geen diode in de schakelaar (zie foto) 7. Niet echt een veilig oplossing, maar we doen het wel momenteel Ik begrijp de logica niet van dat breekcontact. Er gaat een kabel van de spoel naar de verdeeldoos. Daar vertrekken twee blauwe kabels, een naar de lamp en een naar de schakelaar. Aan de andere kant van de lamp is een massa aangesloten. In mijn ogen is er dus geen onderbreking tussen de bron van de stroom, de statorplaat, naar de lamp. Hoe zorgt die kabel naar de schakelaar die constant verbonden is met de massa in uit positie dat de lamp niet gaat branden? Is dit een soort kortsluiting? Kan iemand dit helder uitleggen? Ik wil het graag begrijpen. Alvast bedankt. Link naar reactie
Daan Geplaatst: 4 september 2015 Delen Geplaatst: 4 september 2015 Je zegt het eigenlijk al... stroom vloeit continu af naar je massa. Je lampje brand zodra je de massa eraf haalt. Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 4 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2015 Je zegt het eigenlijk al... stroom vloeit continu af naar je massa. Je lampje brand zodra je de massa eraf haalt. Dus een kortsluiting? Maar dat verklaart niet waarom het nu niet werkt. Als dat inderdaad het geval is, dan is de stroom die van de spoel komt defect vrees ik. Hoe moet ik de stroom van de spoel meten? Is dit eenvoudig te doen door de plus aan de stroomdraad die uit de spoel komt te houden en de min aan de massa? Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 5 september 2015 Delen Geplaatst: 5 september 2015 Ik gok op de massa die los is aan je spoel Even vliegwiel eraf, kijken welke spoel voor je remlicht is ( blauwe draad ? ) Gr Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 5 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2015 Ik gok op de massa die los is aan je spoel Even vliegwiel eraf, kijken welke spoel voor je remlicht is ( blauwe draad ? ) Gr Ik heb de spoel even open gedaan. Hier zijn wat foto's. De kleuren zijn wel wat vergaan met de jaren. Ik heb geen idee wat waar moet zitten maar losse kabels zijn er niet. Link naar reactie
Daan Geplaatst: 5 september 2015 Delen Geplaatst: 5 september 2015 Draadjes zitten er wel degelijk, ontsteking eraf en draadje volgen die uit de sleeve komt. Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 5 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2015 Misschien moet ik eerst eens meten of er voldoende stroom uit komt. Hoe doe ik dat? Wat zijn de correcte meetpunten? Als ik de ohm meet dan krijgt vrijwel elke kabel verbinding met eender welk contact aan de spoelen, is dat normaal? Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 5 september 2015 Delen Geplaatst: 5 september 2015 Even op electrisch schema gekeken. Het is de blauwe draad dus. Koppel deze, ( dus de blauwe die recht uit je stator komt ! ) af van je systeem, dus maak ze los in de junction box. Hang er een testlampje aan , en start je motor. Deze zou moeten branden nu. Indien ze brand > probleem in je bekabeling NA de stator Indien niet > probleem in de spoel > , meet dan eens met draaiende motor of er wel spanning op staat . hier kan je al mee verder gr Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 5 september 2015 Delen Geplaatst: 5 september 2015 Dag Beethoven, Als je de blauwe draad van de remschakelaar losmaakt, moet je remlicht gaan branden. Controleer dit eerst vooraleer verder te gaan. Groeten Luc Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 5 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2015 Dag Sucho, Merci om ook bij te springen en de rest ook. Sucho, ik denk dat je al eens zo'n verhaal hebt meegemaakt hier, was nog iets ingewikkelder. Ik kijk jullie aanbevelingen na en laat je snel iets weten Link naar reactie
Daan Geplaatst: 5 september 2015 Delen Geplaatst: 5 september 2015 In ohm meet je de weerstand in een draad. Ofwel, of je draad goed is. Als je meet wat meet je dan? In feite zou je draad 0,01 ohm weerstand moeten hebben. Heb je een hele hoge weerstand, dan zou je de draad ook moeten vervangen. Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 6 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2015 Mijn vermoeden gaat na de volgende test steeds meer uit naar een probleem in de statorplaat. Of er is een spoel defect of een kabel los. Ik heb mijn test gefilmd. In het eerste deel heb ik de massa aangesloten gelaten (de massa is blijkbaar de groene kabel die uit de statorplaat komt en niet de de zwarte (en dit is misschien al een voorteken van het probleem)). Als ik de lamp aan de zwarte kabel hou, geen licht en aan de gele en zwarte wel. In het tweede deel zijn alle kabels los. Groen - Geel : Lamp brand Groen - Rood : Lamp brand niet Groen - zwart : Lamp brand niet Zwart - Geel : Lamp brand niet Zwart - rood : Lamp brand Zwart - groen : Lamp brand niet uiteraard Ik ga nu het vliegwiel verwijderen en proberen te achterhalen welke kabels waar naar toe gaan. Keep you posted. Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 6 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2015 Hier is een schema van de aansluitingen: Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 6 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2015 Kan het zijn dat er een verkeerde verbinding zit in de stator plaat? Bij de spoel waar groen rondje is aangesloten (normaal dus het stoplicht) is de andere kant van de spoel aangesloten aan de spoel er naast waar Geel rondje is aangesloten. Ik heb de indruk dat beide eindes van die spoelen op de massa moeten aangesloten zijn, ipv aan elkaar. Klopt dat? Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 6 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2015 Ja da klopt Wat klopt er? Ja, die moeten aan de massa zitten of ja die zitten aan elkaar? Ik heb de spoelen eens gemeten en overal correcte weerstand. Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 6 september 2015 Delen Geplaatst: 6 september 2015 Aan de massa natuurlijk ! Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 6 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2015 Hey, Als ik deze foto bekijk is er daar ook geen connectie met de massa. Als ik de stator plaat wil verwijderen om nieuwe draden te solderen, waar moet ik dan op letten? Ik veronderstel dat ik markeringen moet aanmaken om hem op exact dezelfde plaats weer te monteren zodat de timing correct blijft? Wat zijn trouwens jullie bedenkingen met de testen met de lamp in het filmpje? Zien jullie iets abnormaal? Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 7 september 2015 Delen Geplaatst: 7 september 2015 Klopt en goed opgemerkt. De andere spoelen liggen gewoon in serie om een hogere spanning op te bouwen. Niet aan massa leggen !!!!! Kan je trouwens zien in het elektrisch schema. Groeten Luc Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 7 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2015 Pff, nieuwe kabels gesoldeerd aan de statorplaat maar het resultaat is niet beter. Nog steeds geen remlicht. Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 7 september 2015 Delen Geplaatst: 7 september 2015 Ok, geen probleem. Gaan eens van vooraf aan beginnen. Stap per stap. Laat alles zoals het nu is. Koppel de blauwe draad aan de rem af en zeg me of het achterlicht brandt bij draaiende motor. Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 7 september 2015 Delen Geplaatst: 7 september 2015 Ik vermoed dat het achterlicht dan niet brandt. Laat de blauwe draad aan het remlicht dan los. Koppel in de junctiebox de 3 blauwe draden los en verbindt ze terug aan elkaar buiten de junctiebox. Laat de motor draaien en kijk of het remlicht brandt.Hierboven schreef ik achterlicht, moest remlicht zijn ! Link naar reactie
Moz-Art Geplaatst: 8 september 2015 Auteur Delen Geplaatst: 8 september 2015 Hey Luc, De lamp brand niet Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.