Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe M7 Draad Tappen


Roeli

Aanbevolen berichten

Heb via een site voor 2Cv onderdelen, een helicoil set kunnen bemachtigen om M7 draad te tappen. Heb nieuwe draad getapt in carter aan één van de draadstangen waar de cilinder . Als ik de draadstang neem en er los een helicoil over schroef, dan gaat dit zeer vlotjes met de hand. Als ik de draadstang wil indraaien in het herstelde cartergat, gaat dit een paar mm en dan gaat het zo stroef dat doordraaien brokken zou betekenen. Is M7 steeds dezelfde draad, of heb je daar nog verschillen in (schuin/recht, verschillend aantal groeven per lopende cm... ) ?

Link naar reactie

De spoed van de schroefdraad kan verschillen: 

 

Er zijn twee belangrijke maten bij een schroefdraad:

  • de nominale diameter: deze wordt aangegeven in millimeter, bij Engelse draad in inch.
  • de spoed: is de rechtlijnige afstand tussen twee overeenkomstige punten van dezelfde schroeflijn, het is de verplaatsing langs de as per omwenteling. De spoed wordt bij metrische schroefdraad aangeduid in millimeter, bij Engelse draad wordt dit aangegeven in het aantal gangen per inch.

Bij een helicoil moet je na montage nog een klein stukje van de draad afbreken (waarmee je de helicoil in de boring draait) dit heb je toch gedaan?

Link naar reactie

Heb je het pinnetje achteraan uit de helicoil geklopt ?

Je hebt draad getrokken met de bijhorende tap ? Want dat is geen standaard M 7,die is net iets groter zodat de helicoil erin past.

Link naar reactie

gaan die draadstangen dan nog passen,? je hebt draad getrokken met die tap van de helicoils,dat is een aparte maat.

Waarschijnlijk ga je er dan met een draadtap van 8mm moeten ingaan om een m8 draadstang erin te draaien.

Heb je al is geprobeerd met een andere M7 bout erin te draaien ?

Link naar reactie

Yep, had nog wat draadstangen liggen van oudere blokjes...geen enkele ging er in.

Heb zelfs geprobeerd om in een proefstuk de helicoil te draaien en daar dan de draadstang in (kon ik eens goed doordraaien zonder iets te beschadigen). De draadstang ging er misschien een 3 a 4 mm in, dan was doordraaien gelijk aan de draad van de draadstang beschadigen. Had op de SIP deze m8 draadstang al gevonden, heb gezocht of ze ook de tap verkochten om deze binnendraad te trekken. Niet gevonden...heb een berichtje naar de SIP gestuurd. Volgens mij kan het niet anders dat dit met de "spoed" van de schroefdraad heeft te maken...  

Link naar reactie

heb je met het indraaien van de helicoil wel gezorgd dat het veertje niet oprekte?

op het indraaitooltje zit als het goed is een ring die je tegen het veertje aan legt en dan vastzet mocht je dit niet gedaan hebben dan loopt een draad van het veertje niet in de greof van het getapte gat.

je kan het veertje er dan met een tangetje uit prutsen en een nieuwe op de juiste wijze monteren.

Link naar reactie

Probeer op uw draadstang een gewone m7 moer te draaien,als dat gaat dan heb je gewone draad en dan ligt het probleem met uw helicoil.past die moer niet op de draadstang dan heb je andere spoed op die stang en dan krijg je die er nooit in.

Wat je dan kan doen is een draadtap van 8 nemen en daarmee draad tappen en dan die stangen van 8 mm bestellen en die erin draaien, of 'gewone' M7 draad zien te draaien op de draadstang,maar dat is niet zeker dat dat gaat werken,de kans zit erin dat je de draad op de stang helemaal stuk maakt...

Van waar ben je? Ik heb dat hier allemaal wel liggen...

Link naar reactie

Beste Bowyer, op dat tooltje zit inderdaad een soort van bus die je op de stang van het tooltje kan vastzetten. Heb dit niet gebruikt. Heb de draad getapt, en met het tooltje (een soort van vork) in de afbreekpin gehaakt, en zo in de carter gedraaid, net zo ver dat de helicoil net iets verzonken ligt tov het cartervlak.

Dan uiteraard dat afbreekpinnetje doorgeduwd en geprobeerd de draadstang er in te draaien. De werking en het nut van die vast te zetten ring ontgaat me compleet. Alvast bedankt voor de feedback.

 

Beste Domi,

Ik ben van Kapellen (tegen Antwerpen).

Link naar reactie

Ik heb hier zonet is geprobeerd met cilinder draadstangen waar M7 draad opzit,dat is geene 'gewone' spoed,die draad is fijner...

Een gewone M 7 moer past er niet op, dus in die helicoils zal dat waarschijnlijk ook niet passen.

Link naar reactie

Ik heb hier zonet is geprobeerd met cilinder draadstangen waar M7 draad opzit,dat is geene 'gewone' spoed,die draad is fijner...

Een gewone M 7 moer past er niet op, dus in die helicoils zal dat waarschijnlijk ook niet passen.

Zijt ge daar 100% zeker van Domi?
Link naar reactie

Op die die ik hier liggen heb toch,heb er een paar geprobeerd ...

Link naar reactie

beste roeli,

 

Als je de helicoil vervormd hebt komt dat gelijk overeen met een andere spoed en krijg je de draadstang er nooit in zonder brokken.

Probeer de oude er uit te krijgen en draai er een nieuwe in met gebruik van de tegenhouder.

Overtappen naar  8 mm gaat niet meer daar de buitendraad van de helicoil al groter is.

De enige oplossing die je dan nog hebt is de gaten laten dichtlassen en opnieuw boren en tapen,hier zo ik persoonlijk niet zo snel voor kiezen ivm vervorming van de carters.

Link naar reactie

valt wel mee je moet de bovenste wikkeling met een tandartshaakje even opwippen daarna met een tangetje eruit draaien met een trekkende beweging.

doordat je hem draait zal het veertje kleiner worden waardoor hij loskomt uit het getapte gat

Link naar reactie
  • 2 weken later...

krijg een foto van een schema van een px200,zal neem ik aan niet de bedoeling zij ;-)

dan zou je even moeten meten wat de spoed van je draadeind is,daar zijn speciale metertjes voor lijkt op een setje voelermaatjes maar dan dikkere met tandjes.

M7 bestaat in twee soorten m7x0.75 en m7x1.0 de eene zal niet op de ander passen.

het lijkt erop dat je de verkeerde helicoil set hebt

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...