Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Rijden Kan Gevaarlijk Zijn.


expo 58

Aanbevolen berichten

Op 12 jarige leeftijd besloot ik de Vespa die mijn vader van zijn vader geërft had over te nemen. Niet naar gevraagd, zo gedaan toen Pa nog niet thuis was. Daarvoor zat ik er enkel op te broemen in de garage.  De koppeling slipte en ik ging die eens even herstellen. Niks er van kennende, had ik al het vliegwiel gedemonteerd om zo trachten door het blok heen te werken.  De vloek woorden van Pa kan ik me nog steeds herinneren.

 

  Vespa rijden kan gevaarlijk zijn want daarna volgden er nog vele scooters , pre war  motorfietsen en auto's.

Vorige week dan besloot ik de Vespa terug van onder het stof te halen, want daar stond hij afgelopen 10 jaar.  Laatste keer gereden met dochtertje 2005. Toen brak de kicstarter as af, want mijn vader had die er ooit op vast gelast. Het duurde een paar jaar om zo een nieuwe as te vinden. (ik had toen nog geen internet) Maar ik vond nooit een kickstarpedaal voor dit model.

 

Ik heb de tank vorige week zuivergemaakt (enkel uren met steenslag in de mortelmolen laten draaien) en heel goed gespoeld. Met 38°c buiten kon dat met gewoon water. Toch direct droog.  Ik vond na 10 jaar een nieuwe kickstarter, na een oproep op het internet had ik er een in nog geen 10 minuten. Straffe kost.

Carburator zuiver gemaakt, remmen losgemaakt,, want dat zat allemaal een beetje vast. Het vet voor de wiellagers was ook al bijna hard geworden. Het achterwiel echter krijg ik er niet van af. Die moer zit pokke vast. AL van alles geprobeerd, ze wil er niet af.  (tips welkom)

Nieuwe bougie er in, de nieuwe kick gemonteerd en ... ... niks.  Dat ding wil  niet starten. Ontsteking is er, nieuwe melange, en toch wil hij niet, zelfs geen kleine pef.

 

Het enige wat ik kan bedenken is dat de ontsteking misschien verkeerd staat, maar heb geen gegevens om deze af te stellen. Op welk punt moeten de puntjes opengaan?

en hoeveel? het is een Grand Luxe model 1959 150 cc.

 

Mijn Grootvader kocht hem in 1958 toen hij naar de Expo ging met de Bus naar Brussel, en kwam met de Vespa terug naar huis. Over de pas nieuw aangelegde snelweg.

Het model is 1959 want op de expo kon je al de nieuwe modellen kopen... ...  dat is zowat het verhaal met een hele lange staart.

 

Ik zoek dus de afstelgegevens voor de contactpunten, eventueel andere mogelijkheden waarom hij niet start, en hoe krijg ik de moer voor het achterwiel los zonder slijptol. Heet maken heeft niets opgeleverd.

 

Ik dank iedereen voor alle hulp.

nog een foto van hoe hij onder een deken uitkwam

post-16140-0-79380000-1436456042_thumb.j

Link naar reactie

Als uw bougie er ook eentje is van '58, misschien vervangen. :)

 

Voor de rest kan je nagaan of de hoogspanningsbobijn, het magnetisme van je vliegwiel, de condensator, de vis-platinees, bedrading enz... nog goed zijn.

 

De afstand tussen de vis-platinees moet denk ik 0,38mm zijn in open stand.

 

Kijk ook eens na of er wel benzine aan de bougie komt (een klein beetje door de carbu gieten kan helpen).

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Beste Vesparianen,  Dank voor de reacties.

 

Er kan een batterij in, maar bij mijn weten heeft er nooit een ingestaan, tenzij misschien toen hij nieuw was. Ik heb er veel mee gereden tussen mijn 12e en 18e toen ik een rijbewijs ging halen.

Rondgetuft tussen de velden en bossen, wat toen nog kon zonder al te veel pottekijkers , komiezen en bemoeiallen. Toch wel duizenden kilometers. De koppeling werd gemaakt, er kwam een nieuwe bobine op, het voorste zadel kreeg een nieuwe overtrek die net te klein is, ondanks de bewering van de verkoper dat die altijd past.;;   nieuwe handvatrubbers, want de oude plakten. En een nieuw glaasje voor de teller. Heel in het begin werden de rubberstrips op de vloerplaat er af gehaald, daar er enkel stuk waren, en de vloerplaten hier en daar gaten vertoonden. Mijn vader wist niet beter dan er enkele inox platen op te bevestigen en er rubbermatten van zijn citroen ami 8 op te plakken.  Ooit ben ik het embleempje met 'Vespa piaggio' verloren.   En ook de L van Grand luxe lijdt ergens een eigen leven. Er werd een nieuw laagje lak overgespoten van overschot van een plaatselijk verfboer, wel dezelfde kleur. Dat laatste hadden we beter niet gedaan.

Enkele kopjes van de rubberstrips heb ik nog liggen. Ook heb ik nog de oude verzekeringspolissen van in de tijd van mijn vader. Amai, dat koste toen nog een beetje geld. Mijn vader heeft hem destijds stilgezet omdat hij die premies niet meer kon betalen.  Tja, trouwen,kinderen en bouwen kosten ook geld.  De rest is geschiedenis.

 

Uiteraard ben ik gelukkig met deze oude scooter. Ooit heb ik hem kunnen ruilen op eens splinternieuwe, heb ik niet gedaan. Ik heb in totaal meer dan 35 scooters van allerlei merken gehad.  Gemiddeld  betaalde ik destijds 300 frank. Later alles verkocht en met de centen en bijleggen kwam er een Indian Big chief in de plaats. Daar heb ik dan 25 jaar mee rondgehost. Dan kwam er een vrouw en kinderen, en toen werd het een Auto, en nog éen en nog éen... ... .. :wacko: en nog enkele ander motoren zoals Harley, Gillet, fN ... e.a

 

Maar om terug op de Vespa te komen, heeft vrij goede ontsteking, en ik heb reeds gewerkt met startpiloot en rechtstreeks benzine aan de bougie. Niets helpt. Bougie heb ik uiteraard vervangen, weet wel niet of het een juiste is. (welk type is aan te raden)

Zoals eerder gezegd, rijdend stilgezet na breuk van de kickstart. (de nieuwe gisteren gemonteerd)  Dus aan de bobine of staat van de puntjes kan het niet liggen, ik denk eerder dat de puntjes niet meer juist staan.  Hoeveel is de vooronsteking? Op welk punt moeten de puntjes opengaan voor de piston boven is.

 

Daar ik niet zoveel verstand heb van  2takt motoren; kan je de compresie meten en hoeveel moet deze bedragen?

 

Gr.

 

ps ik heb nog een oude vespa motor liggen die ik evt wil weg doen. Het is een 125 cc blok met  de originele uitlaat er nog aan. (zeldzaam, want deze roesten allemaal weg.)

zit ondertussen wel vast door het lange liggen. Er is wel kruipolie ingespoten. Heb geen idee van de waarde. Is wel ouder dan de mijne.

Indien hier belangstelling, hoor ik het wel.

Link naar reactie

Beste Zoef,

 

kan je dat vertalen in mm vanaf bovenste punt piston?

ik bedoel als de piston op zijn hoogste punt staat. De puntjes moeten opengaan net voor dit punt. Deze afstand  meet ik normaal in mm.  Ik ben geen motortechnieker, dus ik houd het graag simpel.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...