Germainke Geplaatst: 21 juni 2015 Delen Geplaatst: 21 juni 2015 Hallo, Zoals je op foto kan zien zijn de kabels van de stator verbrand. De stator en kabelboom zijn vervangen , maar de kabels worden nog behoorlijk warm. Zelfs stel ik nu nog een rare geur vast van kabels die aan het smelten zijn als ik lang gereden heb. Wie weet de juiste oorzaak van hoe die kabels konden verbranden? Was het voldoende alleen de stator te vervangen en was die werkelijk wel defect? Zou het kunnen dat het door de spanningsregelaar kwam of gewoon losse kontakten in de stekker. Groeten, Germain Link naar reactie
RingRing Geplaatst: 22 juni 2015 Delen Geplaatst: 22 juni 2015 Ik heb dit op verschillende fora reeds zien passeren... Maar wat hiervan juist de aanleiding is zou ik ook wel graag eens weten. Link naar reactie
Bart_GTV250 Geplaatst: 22 juni 2015 Delen Geplaatst: 22 juni 2015 Dus er gaat duidelijk te veel stroom door die kabels. Of de alternator wekt te veel op, of er is iets dat teveel verbruikt. Is de batterij nog goed? (Start de vespa goed bvb?) Check eens onder het batterijklepje of de twee batterijkabels nog goed vast zitten. Zitten de juiste ampoullekes in de lampen en niet bvb eentje die veel te veel vermogen heeft. De foto; is dat de plek voor of na de bruggelijkrichter? is die nog in orde? Blijkbaar zijn alle kabels doorgebrandt? Of is er eentje de hoofdoorzaak, en is van de rest gewoon deisolatie gesmolten? Link naar reactie
Germainke Geplaatst: 22 juni 2015 Auteur Delen Geplaatst: 22 juni 2015 Bart, Alles wat je daar beschrijft is gecontroleerd en in orde. Op de foto de gele kabels komen van de stator. Morgen ga ik hem eens laten uit meten bij een zelfstandige gespecialiseerde technieker in alternatoren, startmotoren, batterijen enz. Hopelijk kan die het probleem oplossen. Germain Link naar reactie
ice man Geplaatst: 22 juni 2015 Delen Geplaatst: 22 juni 2015 over welke model bouwjaar super gaat hier eigenlijk ? Link naar reactie
Germainke Geplaatst: 23 juni 2015 Auteur Delen Geplaatst: 23 juni 2015 Het gaat over de GTS 300ie super van 2009. Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 juni 2015 Delen Geplaatst: 23 juni 2015 Ik denk dat ge chance hebt... Het is niet de eerste GTS die volledig uitbrandt. Volgens mij krijg je dit alleen door kortsluiting in het circuit. Groetjes, nero. Link naar reactie
Germainke Geplaatst: 29 juni 2015 Auteur Delen Geplaatst: 29 juni 2015 De juiste oorzaak dat de stekker en kabels zijn verbrand is gewoon losse contacten of oxidatie in de stekker. Omdat er door die kabels nogal veel stroom doorgaat beginnen de contacten in de stekker te vonken, te smeulen en alzo te verbranden. Dus zoals ik al schreef of de stator werkelijk defect was is een groot vraagteken of was misschien helemaal niet defect. Wie weet het, ik heb hem niet kunnen laten uitmeten door mijn vriend specialist in auto - en motoren elektronica omdat ik de stator niet heb. Want na 200 km gereden te hebben waren de kabels gloeiend heet en begonnen ze al te smeulen. zie foto 1 en foto 2. Ben dan naar mijn vriend gereden en het hem laten zien en mijn verhaal uitgelegd. Ah !! En hij lachte, zo lossen ze dat tegenwoordig op? De oorzaak is niet de stator maar gewoon losse contacten in de stekker en zeker die stekkers zijn niks waard kreeg ik te horen. Laat je vespa maar hier ik ga het voor je oplossen. En hij heeft het op een professionele manier opgelost, door de stekker en de warm geworden kabels er tussen uit te halen, nieuwe kabels te gebruiken die geschikt zijn om hoge stromen door te laten zonder warm te worden en alles fatsoenlijk gesoldeerd en niet aaneen geplakt(daar werd mijn vriend misselijk van toen hij dat zag) zoals je op foto 3 kan zien na het vervangen van de stator. Hij heeft dan ook de stroom gemeten welke er door de kabels gaat en die is zoals het hoort te zijn. Ook heeft hij het ganse elektrisch circuit , batterij en spanningsregelaar uitgemeten en alles is nu prima in orde. BESLUIT: DE JUISTE MAN OP DE JUISTE PLAATS EN NIET ZOMAAR IN HET WILDE WEG IETS TE VERVANGEN EN DAN NOG NIET OPGELOST ZIJN. AUTO - EN MOTOREN ELEKTRONICA IS EEN VAK APART, NEEM HET VAN MIJ AAN. Tot zover de oorzaak van die verbrande stekker. Groetjes, Germain Link naar reactie
pete Geplaatst: 29 juni 2015 Delen Geplaatst: 29 juni 2015 BESLUIT: DE JUISTE MAN OP DE JUISTE PLAATS EN NIET ZOMAAR IN HET WILDE WEG IETS TE VERVANGEN EN DAN NOG NIET OPGELOST ZIJN. AUTO - EN MOTOREN ELEKTRONICA IS EEN VAK APART, NEEM HET VAN MIJ AAN. Als er aan die scooter nog niet is gepruld door iemand, wil dat eigenlijk zeggen dat er een probleem(pje) is in de vespafabriek maw. Gelukkig opgelost nu, mvg, pete. Link naar reactie
Germainke Geplaatst: 29 juni 2015 Auteur Delen Geplaatst: 29 juni 2015 Pete, Inderdaad zo kan je het verwoorden. Zoals je zegt : "probleem(pje) is in de vespafabriek", maar problemen kunnen er overal ontstaan. snap je. :-):-) Maar ja,( ik rij zeer graag met de vespa ), het is Italiaans en het zal zo blijven hé ! Daarom heb ik hem ook nieuw aangekocht om toch een paar jaar zonder problemen te rijden. Hij is van 2009 en denk dat de problemen nu gaan beginnen. Als de problemen zich blijven aanbieden, vliegt hij buiten en komt er zeker geen nieuwe meer. Heb ook nog een motor om me te amuseren. Germain Link naar reactie
ice man Geplaatst: 29 juni 2015 Delen Geplaatst: 29 juni 2015 komt zoiets veel voor?heb dit nog nooit gehoord bij een gts Link naar reactie
Bart_GTV250 Geplaatst: 30 juni 2015 Delen Geplaatst: 30 juni 2015 djesus man, dat kan toch niet waar zijn, misschien heeft den ene of den andere een ingeving gekregen en gedacht die kabels beterkoop te maken, door brol stekkerkes te gebruiken. Wie kan nu in godsnaam denken dat originele stkkers de stroom niet aankunnen.. manmanman, wat een amateurs. Geluk voor u dat je een kennis hebt die wel verstand van zaken heeft. Hoe kan het nu dat je al 60 jaar dezelfde brommer maakt, en dat dat ding nog vol zit van domme ontwerpfouten. Nog zo een voorbeeld; onder je zael zitten 2 zwarte rubbers die de zit afsteunen tegen de metalen carrosserie; die twee blokjes vallener bij de mijn continu uit, ook zo'n domme ontwerpfout. Link naar reactie
ice man Geplaatst: 30 juni 2015 Delen Geplaatst: 30 juni 2015 al die onderdelen komen tegenwoordig uit china , moet steeds goedkoper, hier en daar valt het wel voor dat er slechte tussen zitten, ken ene die hebben zijn audi a3 bijna al zijn kabels veranderd dan bedoel ik niet zijn radio kabels , de kabels die onder u dashboard en onder zijn bekleding tot in zijn kofferbak, de kabels waren te dun fabrieksfout!, deze vespa zijn kabels tegenover die audi is een lachertje , achteraf rammelt het hier en daar en ben je met da gezeik opgesleept want bij een auto komt het nooit meer 100% in orde Link naar reactie
Germainke Geplaatst: 1 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 1 juli 2015 Hallo, Ben gisteren nog een 350 km de Ardennen (De Hoge Venen) in geweest. Het probleem van warm worden van de kabels is dus echt opgelost nu die stekker er tussen uit is. Heb dan ook mijne nieuwe Vario van J.Costa ineens kunnen testen. Omdat de Vario toch open was om de Costa te monteren heb ik maar tegelijkertijd, de voorste poulie helft, V-snaar, volledige koppeling achter met originele koppelingsdrukveer en koppelingshuis ook maar vervangen. Dan hoef ik me daar ook zo direct geen zorgen meer over te maken. Eerst had ik een Malossi Vario en van een vriend had ik vernomen dat Costa beter is, hij had zo ene in zijne GTS 300. En inderdaad ik voel werkelijk een groot verschil, de dode momenten zijn weg tov een Malossi en topsnelheid is hoger. Dus is alles weer in orde en laat ons hopen dat het zo een tijdje blijft en dat we zonder panne de 4-daagse aan de Moezel overleven. Prettig Verlof allemaal en hou het veilig, Germain Link naar reactie
Fendt 4 life Geplaatst: 1 juli 2015 Delen Geplaatst: 1 juli 2015 Hallo, Ben gisteren nog een 350 km de Ardennen (De Hoge Venen) in geweest. Het probleem van warm worden van de kabels is dus echt opgelost nu die stekker er tussen uit is. Heb dan ook mijne nieuwe Vario van J.Costa ineens kunnen testen. Omdat de Vario toch open was om de Costa te monteren heb ik maar tegelijkertijd, de voorste poulie helft, V-snaar, volledige koppeling achter met originele koppelingsdrukveer en koppelingshuis ook maar vervangen. Dan hoef ik me daar ook zo direct geen zorgen meer over te maken. Eerst had ik een Malossi Vario en van een vriend had ik vernomen dat Costa beter is, hij had zo ene in zijne GTS 300. En inderdaad ik voel werkelijk een groot verschil, de dode momenten zijn weg tov een Malossi en topsnelheid is hoger. Dus is alles weer in orde en laat ons hopen dat het zo een tijdje blijft en dat we zonder panne de 4-daagse aan de Moezel overleven. Prettig Verlof allemaal en hou het veilig, Germain Ik vertrek ook richting Moezel eind volgende week 3 dagen wie weet treffen we elkaar nog ! Link naar reactie
Germainke Geplaatst: 1 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 1 juli 2015 Wij vertrekken 22 juli naar de Moezel. 15 juli tot 18 juli gaan we een 4-daagse Winterberg - Sauwerland doen alleen al om de vele bochten. Heel prachtig daar , ook voor met de vespa te doen. Hebben we ook al eens met de vespa gedaan. Is Top !!!! Dus kleine kans dat we elkaar treffen aan de Moezel. U bent bij de vespaclub van Tessenderlo zie ik. Ik woon daar niet zo ver van af. Link naar reactie
Fendt 4 life Geplaatst: 2 juli 2015 Delen Geplaatst: 2 juli 2015 Wij vertrekken 22 juli naar de Moezel. 15 juli tot 18 juli gaan we een 4-daagse Winterberg - Sauwerland doen alleen al om de vele bochten. Heel prachtig daar , ook voor met de vespa te doen. Hebben we ook al eens met de vespa gedaan. Is Top !!!! Dus kleine kans dat we elkaar treffen aan de Moezel. U bent bij de vespaclub van Tessenderlo zie ik. Ik woon daar niet zo ver van af. Inderdaad dan is de kans onbestaande dat we elkaar daar gaan treffen treffen . Zeer Tof clubje daar in Tessenderlo !! Link naar reactie
Germainke Geplaatst: 2 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 2 juli 2015 komt zoiets veel voor?heb dit nog nooit gehoord bij een gts Gisteren ben ik nog een oude kennis tegengekomen en die heeft een GTS 250 met 100.000 km erop. Hij heeft hetzelfde voor gehad. Oplossing : gewoon de stekker er tussen uit gehaald, kabels vernieuwd en is weer in orde. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.