Pieter1 Geplaatst: 25 februari 2015 Delen Geplaatst: 25 februari 2015 Motoren verbeteren alsmaar...is een nieuw 2 takt LML blokje minder/gelijk/meer vervuilend dan een origineel blokje uit pakweg 1960 Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 25 februari 2015 Delen Geplaatst: 25 februari 2015 minder vervuilend: de gekatalyseerde versie voldoet aan de strengere europese vervuilingsnormen Link naar reactie
Pieter1 Geplaatst: 25 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2015 Ik denk niet dat ik een gecatalyseerde versie heb...al wat ik weet is dat het LML 150 cc reedvalve is Link naar reactie
nero Geplaatst: 25 februari 2015 Delen Geplaatst: 25 februari 2015 De catalysator zit in de standaarduitlaat, als je die vervangt door een ander model voldoet de vespa niet meer aan de nu geldendende norm. Groetjes, nero. Link naar reactie
Pieter1 Geplaatst: 25 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2015 Ik heb gewoon een blokje gekocht, daar zit een sip road 2.0 onder. Heb nooit een lml uitlaatje gehad. Bedankt, dus toch een beetje milieuvriendelijker Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 25 februari 2015 Delen Geplaatst: 25 februari 2015 De originele gekatalyseerde uitlaat, icm een extra luchtfilter en een kleinere sproeier maken dat het blokje niet zo hard gaat. Als de uitlaat al vervangen is, zal misschien je luchtfilter ook 'gefixed' zijn - check dan ook je sproeier even, want als die origineel blijft, krijg je vastlopers. Zonder begrenzers ben je weer minder mileuvriendelijk, maar ga je wel harder Link naar reactie
dmi Geplaatst: 25 februari 2015 Delen Geplaatst: 25 februari 2015 Nog steeds wel milieuvriendelijker dan een jaren 60-70 blok. Destijds moest de compressieverhouding erg laag zijn ivm pingelrisico. Om dan aan een acceptabel vermogen te komen werden blokken erg inefficiënt ontworpen. Tegenwoordig (sinds de hoge octaan benzine de regel is) hebben Vespa motoren wat hogere compressieverhoudingen (een LML 150 heeft bv 9:1). Dat zorgt voor een volledigere verbranding bij hetzelfde vermogen, en dus minder vervuiling. Link naar reactie
Pieter1 Geplaatst: 25 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2015 De originele gekatalyseerde uitlaat, icm een extra luchtfilter en een kleinere sproeier maken dat het blokje niet zo hard gaat. Als de uitlaat al vervangen is, zal misschien je luchtfilter ook 'gefixed' zijn - check dan ook je sproeier even, want als die origineel blijft, krijg je vastlopers. Zonder begrenzers ben je weer minder mileuvriendelijk, maar ga je wel harder Tiens, toen ik het blokje heb laten steken, zo een 6 jaar terug heeft Sam er een gewoon uitlaatje ondergestoken denk ik. Die Sip road 2.0 is er door Sara opgezet en die heeft de luchtfilter, sproeikop enz...aangepast. Link naar reactie
Pieter1 Geplaatst: 25 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2015 @dmi, denk dat ik de essentie heb begrepen. Namelijk de eerste en de laatste zin. Maar bedankt voor je uitleg, zal het proberen te vatten. En als ik harder ga, vervuil ik meer maar over grotere afstand, dus minder geconcentreerd Dit hoef ik me dus niet meer af te vragen, dat maakt het leven wat draaglijker. Bedankt allemaal Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 25 februari 2015 Delen Geplaatst: 25 februari 2015 Wat ik me afvraag...ben jij nu de énige van die "knetterende 2-takt diehard-puristen" die zich bekommeren om het milieu en de vervuiling...en de wereld "mooier" willen maken ? Link naar reactie
Pieter1 Geplaatst: 25 februari 2015 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2015 Ik zoek gewoon een excuus waarom ik het destijds het originele blok gratis heb weggegeven ipv van het te houden en zelf als oefenblok te gebruiken. Dat blokje rijdt samen met een nobele onbekende nog altijd rond en er is na revisie niets mis mee. Nu zou ik heel blij zijn met zo een blokje Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.