Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rijbewijs 125 cc ? wat moeten wij hier weer bij denken ?


oldbobo

Aanbevolen berichten

Jongeren met rijbewijs tussen 2001 en 2006 De Sigaar ! Of is het weer een politieke stunt ?

zie het bericht in Het Laatste Nieuws :

(OEPS, te laat gezien dat het Forum al op de hoogte was . Sorry .)

Landuyt wil apart rijbewijs voor motoren tot 125cc afschaffen .

Als het van minister van Mobiliteit Renaat Landuyt afhangt, is het binnenkort niet meer nodig om voor motoren tot 125cc een apart rijbewijs A te behalen. Houders van een rijbewijs B voor de wagen met 2 jaar ervaring zullen automatisch met dergelijke lichtere motoren mogen rijden. Landuyt heeft daarvoor een KB klaar. Dat heeft hij maandag bekendgemaakt tijdens de voorstelling van de motorcampagne "Verlies motorrijders niet uit het oog".

Wetgeving

De wetgeving is in de loop der jaren verschillende keren veranderd. Wie voor 1989 zijn rijbewijs B voor de wagen heeft behaald, mag automatisch met de motor rijden. Sindsdien is een apart rijbewijs voor motorrijders ingevoerd.

Voor lichtere motoren tot 125cc volstond nog wel een rijbewijs B en twee jaar rijervaring. Maar sinds 2001 moet ook voor die motoren een specifiek rijbewijs A behaald worden. Landuyt wil die verplichting nu afschaffen en teruggaan naar de regeling waarbij houders van een rijbewijs B (met twee jaar rijervaring) automatisch ook motoren tot 125cc mogen besturen.

Doel

Minister Landuyt wil daarmee het gebruik van lichtere motoren en scooters stimuleren. "Sinds de aanpassing 2001 is de markt van de scooters tot 125cc ineengezakt. Het aparte rijbewijs schrok kandidaten af en men ging kleinere brommertjes opdrijven, wat tot onveilige verkeerssituaties leidde", aldus Landuyt.

Volgens Landuyt is de maatregel belangrijk voor een vlotter stadsverkeer. Veel mensen zouden momenteel de overstap van de wagen naar de scooter niet maken omdat er de drempel is van het rijbewijs A.

Link naar reactie

waarom zijn mensen tussen 2001 en 2006 dan de sigaar??? denk je nu echt dat mensen van voor 2001 wel mogen rijden en die van na 2006 ook maar daartussen niet?

Volgens mij zou het juist een goede zaak zijn dat deze regelinger terug komt.

Let wel bijv. in Nederland is deze regeling niet geldig en daar moet men dus een motorrijbewijs hebben om met een 125cc rond te tuffen (nagevraagd bij het kabinet van de minister van verkeer enkele jaren geleden)

Link naar reactie

Onlangs nog iets straf gelezen in motoren&tourisme:

Met een Belgisch rijbewijs B van voor 1989 mag je met alle motoren rijden.

Onlangs waren er zo'n paar Belgische motorrijder tegengehouden bij een controle in Frankrijk. Omdat de plaatselijke gendarmerie daarvan niet op de hoogte was konden ze zonder discutie ter plaatse een boete van 200€ betalen voor rijden zonder rijbewijs alhoewel ze wel in orde waren.

De remedie hiervoor is je oud belgisch rijbewijs van voor 1989 omruilen voor een Europees, dan is klasse A ook aangeduid.

Link naar reactie

inderdaad, maar het feit dat je met een 125cc mag rijden staat nergens op je rijbewijs vermeld. Enkele jaren geleden (toen ze dat voor het eerst hadden ingevoerd) ben ik naar he gemeentehuis gestapt om dit te laten aanpassen maar daar zei men dat daar geen apart rijbewijs noch vermelding voor geldt

Link naar reactie

een 125 met B rijbewijs mag ook enkel in België en je veronderstelt dat de politie op de hoogte is.

Voor de veiligheid heb ik toch een mailtje van het examencentrum op zak waarin die dat bevestigen. Ik had zelf de politie gebeld, die wisten van niets. Stadsbestuur, wisten van niets...

Link naar reactie

geertvespa:

ALS ze het zullen invoeren zullen ze ook wel de mensen die hun rijbewijs voor 2006 hebben behaald en na 2001 met 2 jaar rijervaring toelaten tot de regeling.

anders behouden ze de 2 regelingen, in plaats van 1 uniforme, en dat komt in het verkeersrecht zeer weinig voor.

Link naar reactie

Van: Examencentrum [examencentrum@km.be]

Verzonden: woensdag 24 augustus 2005 14:34

Aan:

Onderwerp: RE: rijbewijs B & motor 125cc - 11kW

Geachte,

Overeenkomstig de bepalingen in art. 90 quater van het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, zijn rijbewijzen, geldig voor de categorie B en afgegeven vóór 1 september 2001, geldig voor het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW.

Met vriendelijke en verkeersveilige groeten

Filip Knockaert

----------------------------------------------------

Voor meestgestelde vragen bezoek onze

website

www.KM.be

----------------------------------------------------

Link naar reactie

@ Hayes :

in de verkeerswet staat nog :

2. Afschaffing automatische geldigheid rijbewijs B voor het besturen van lichte motorfietsen (max. 125cc)

Op dezelfde Ministerraad van 7 december 2001 werd eveneens beslist de automatische geldigheid van het rijbewijs B voor het besturen van motorfietsen met een kleine cilinderinhoud (tot 125 cc), af te schaffen. De wet op het rijbewijs liet toe dat motorfietsen tot 125 cc automatisch konden worden bestuurd twee jaar na het behalen van het rijbewijs B voor een auto.

Aangezien de Europese Commissie opteert voor specifieke rijbewijzen per voertuigcategorie en wetend dat het besturen van een moto een specifieke opleiding vereist die niet kan worden verworven door het besturen van een auto, wordt dit automatisme afgeschaft.

Het artikel 20 § 2 is vanaf 25 september 2002 dus opgeheven. De oude tekst luidde als volgt :

""ART. 20, §2. Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.""

Deze maatregel heeft evenwel slechts gevolgen voor diegenen nà 31 augustus 2001 hun rijbewijs verkregen hebben. Een nieuw artikel, nl. art. 90quater, werd ingevoegd, hetgeen luidt als volgt :

Art. 90quater

Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B en afgegeven vóór 1 september 2001, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.

---

... 't is te zeggen : houders van B-rijbewijs afgeleverd op bv. 10/10/79 mogen automatisch met alle motoren rijden, ongeacht de cylinderinhoud . De gevolgen van art. 90quater zijn enkel voor rijbewijzen behaald nà 31/08/01 ! Hier wordt gespeeld met woorden : afgegeven - afgeleverd . De datum van het behalen van je oorspronkelijk B-rijbewijs is belangrijk, niet de datum die op je laatste rijbewijs staat (dit is de datum van het afleveren van het dokument, niet van het behalen van je rijbewijs ).

Verbeter me als ik fout ben ...

Link naar reactie

pfffttt ze maken er een soepke van hé... Maar das nu eenmaal typisch aan de belgische politiek. Knope doorhakken ipv om de 5 voet te veranderen van gedacht (politiek sucks bigtime)

Link naar reactie

Ik vond het vooral frappant dat politie, rijschool en stadbestuur absoluut geen antwoord konden geven. Hoe verwacht dat je dan het een beetje gecontroleerd wordt??

Soit, Landuyt wil het nu wel weer toelaten... Straks wil Europa het och weer afschaffen...

begint op een dikke erwtensoep te lijken :-)

edit: oeje bobo, voelt ge u opeens oud?

Link naar reactie

Ik ga de zure appel doorbijten! In de plaats van wa centen aan mijn scooter uit te geven ga ik voor mijn moto-rijbewijs gaan. Zo kan ik zonder problemen naar bv Tholen rijden met de Speedboys en VCA en hopelijk nog vele andere buitenlandse avonturen met de scooter beleven ...

Link naar reactie

@ Hayes : ik begin al wa ouderdom te krijgen, heet daarom ook Oldbobo .

Die andere BoBo is van '72, ik van '57 en als we 15 jaar verder zijn heet ik misschien PensionBoBo ... en hij oldbobo .

Ahja,

wat betreft het rijbewijsdokument : de datum van het behalen van je rijbewijs staat achter op het dokument + categoriën van voertuigen .

Link naar reactie

in een aantal europese landen geldt dezelfde regelgeving oa Frankrijk en Italië (dacht ik)dient ook geen apart rijbewijs te hebben voor 125cc. Wel is het in Italiê dan weer verboden om beneden de 150cc op de snelweg te komen

Link naar reactie

Neen, Je mag enkel in België met 125cc rijden. Ik woon vlakbij Franse grens en doe af en toe eens ritje naar m'n zus (woont op 100m van de grens) en dan doe ik al eens een toerke in de buurt van Hondscote, Ghyvelde, Rexpoëde (machtig die Franse-Vlaamse dorpsnamen) maar officieel mag ik dat dus niet.

Link naar reactie

Jurgen,

Op het oude forum heb ik ooit een mail geciteerd van een van de medewerkers van Bert Anciaux, die toen bevoegd was voor dergelijke zaken ...

Kwam er op neer dat je enkel in Belgie mag rondrijden als je gebruik maakt van de regeling met rijbewijs B en dus geen motorrijbewijs hebt.

Eens in het buitenland hangt het af van de goodwill en de kennis van de politie daar, maar in principe is het enkel en alleen geldig in Belgie !

Zal eens zien of ik die mail nog ergens terugvind.

Een wettekst hierover bestaat niet ! Er zijn enkel Europese richtlijnen, maar elk land doet nog steeds wat het wil (gelukkig want anders was die uitzonderingsregel er ook helemaal niet), en verder wordt er voor de problemen (zoals 'mag je dan in NL rondrijden') overleg gepleegd. Met in dit geval als resultaat dat de uitzonderingsregel beperkt is tot België en stopt aan de landsgrenzen.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...