Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rijbewijs 125 cc ? wat moeten wij hier weer bij denken ?


oldbobo

Aanbevolen berichten

Mannekes,

In plaats van hier op het Internet te zitten filosoferen over een al dan niet halen van een rijbewijs of eventueel veranderende wetgeving, kunt ge u misschien eens gaan inschrijven in de rijschool, oefenen en uw examen gaan doen ;o))

Dan kunt ge op verlof ook eens nen andere moto huren om door de bergen en jungle te vlammen, als er gene scooter voorhanden is!! Als ge terug thuis bent, hoef je ook niet meer angstig te zijn voor een scootermeeting 5km over de Belgische grens.

Allez, free your motormind, and the rest will follow!!

N

Link naar reactie

in het staatsblad van Belgie heb ik de goedkeuring van de resolutie van dit vorstel tot wetswijziging gevonden

(eigenlijk de vorige verandering door Durant in 2001ongedaan te maken)

het is dus enkel nog wachten tot het er werkelijk door is en als dusdanig in het staatsblad verschenen is

Link naar reactie

@ spiceman:

aha opleidingcheques das interessant! Waar moet je daar voor zijn of waar vind ik die info? Ik ga toch ook maar voor dat rijbewijs want ik rijd net iets teveel naart buitenland en ik ga het nog eens aan mijn pan hebben vrees ik...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

voor eens en voor altijd :::: vanaf 1 september 2006 mag iederen met een rijbewijs B (dat twee jaar oud is)

dus met een 125cc rijden dit staat in een mail van meneer Landuyt vandaag 19/07/06 gekregen

aan al die dat wil, kan ik hem even doorsturen maar ondertussen ... wachten!!!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

dit is het antwoord dat ik kreeg op de vraag of je ook ik het buitenland mag rondbollen met een 125cc met een rijbewijs B en of er in de toekomst misschien een vermelding op het rijbewijs komt om problemen in het buitenland te verblijven...:

Ref. : RB/Gem/MH/06/1837

Mijnheer,

Met een rijbewijs categorie B waarbij deze categorie werd bekomen voor 1 september 2001 kan men op Belgisch grondgebied een lichte motorfiets besturen (max. 125 cmĀ³ en max. vermogen 11 kW). In andere landen geldt deze uitbreiding categorie B niet. Bijgevolg kan u onder deze omstandigheden de grens niet oversteken.

Deze uitbreiding houdt geen extra vermelding in op het rijbewijs, het hoort bij het rijbewijs categorie B, voor zover dit is afgegeven voor 1 september 2001 en geldt alleen in Belgiƫ.

Hoogachtend,

de Adviseur a.i.,

S.MORAS.

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer

Mobiliteit en Verkeersveiligheid

Directie Verkeersveiligheid - Dienst Rijbewijs

City Atrium - 5de verdieping

Vooruitgangstraat 56

1210 Brussel

Telefoon : 02/2773851

Fax : 02/2774028

Zie ook :

www.mobilit.fgov.be

www.goca.be

www.bivv.be

Sylvain Moras/PERS/Mobilit

26/07/2006 13:17

Aan Michiel Holemans/PERS/Mobilit@Mobilit

Cc

Onderwerp Tr : FW : regeling 125cc met rijbewijs B [TICKET=01346]

Sylvain Moras

Conseiller a.i

SPF MobilitƩ et Transports

Direction sĆ©curitĆ© routiĆØre

Service permis de conduire

Rue du ProgrĆØs, 56

1210 - Bruxelles

TĆ©l : 02 277 38 67

----- RƩacheminƩ par Sylvain Moras/PERS/Mobilit le 26/07/2006 13:17 -----

Cec@mobilit.fgov.be

EnvoyƩ par : Farah Van Cauter

26/07/2006 08:39 Veuillez rƩpondre Ơ

Cec@mobilit.fgov.be

A Sylvain Moras/PERS/Mobilit@Mobilit

cc

Objet FW : regeling 125cc met rijbewijs B [TICKET=01346]

Geachte collega,

Deze informatievraag ontvingen we via het mailadres info@mobilit.fgov.be.

Mag ik u verzoeken om, in het raam van de bevoegdheden van Uw dienst, hieraan een passend gevolg te willen geven.

Hartelijk dank voor uw medewerking

Met vriendelijke groeten,

Eric AERDEN

Externe Communicatie FOD Mobiliteit en Vervoer

Cher collĆØgue

La demande dā€™information ci-dessous nous est parvenue par le biais de lā€™adresse info@mobilit.fgov.be

Veuillez, dans le cadre des compƩtences de votre service, y donner suite utile.

En vous remerciant de votre collaboration

Cordialement,

Eric AERDEN

Communication Externe SPF MobilitƩ et Transports

----- Forwarded by Farah Van Cauter/PERS/Mobilit on 26/07/2006 8:39:03 --------

Onderwerp:

Object: regeling 125cc met rijbewijs B

Afzender:

EnvoyƩ par: "Van De Velde, Jelle [PRDBE]"

Aan:

Pour: "'vragen@mobilit.fgov.be'"

Kopie:

CC:

Datum:

Date:

Beste,

Graag had ik geweten in welke EU landen (buiten Belgiƫ) het eveneens toegestaan is om met een rijbewijs B van voor 2001 een scooter/motor tot 125cc te besturen.

Is het mogelijk of wordt het in de toekomst mogelijk om uw rijbewijs te laten aanpassen/vernieuwen zodat hierop vermeld staat dat je een motor tot 125cc mag besturen want ik heb al van verschillende collega-vesparijders vernomen dat dit momenteel voor problemen zorgt wanneer je de grens oversteekt...

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Jelle Van de Velde

Link naar reactie
  • 4 weken later...
voor eens en voor altijd :::: vanaf 1 september 2006 mag iederen met een rijbewijs B (dat twee jaar oud is)

dus met een 125cc rijden dit staat in een mail van meneer Landuyt vandaag 19/07/06 gekregen

aan al die dat wil, kan ik hem even doorsturen maar ondertussen ... wachten!!!

Nou, Frank die mail mag je mij altijd nog eens doorsturen. Ik had zo ook iets opgevangen, via fod mobiliteit, maar in het staatsblad vind ik er niets van terug! Ofwel kijk ik er over, dat kan ook. Zolang ik niets zeker weet, blijft mijn wespje (jammer genoeg) in de garage staan.

Link naar reactie
  • 4 weken later...
voor eens en voor altijd :::: vanaf 1 september 2006 mag iederen met een rijbewijs B (dat twee jaar oud is)

dus met een 125cc rijden dit staat in een mail van meneer Landuyt vandaag 19/07/06 gekregen

aan al die dat wil, kan ik hem even doorsturen maar ondertussen ... wachten!!!

dus het mag nu weer WEL?

ik snap er de botten van :s

ik was ook normaal van zinnens om een 125cc te kopen (heb mijn rijbewijs van december 2001) 3 vrienden van mij hebben hun rijbewijs B ook net na september 2001 gehaald (oktober en november 2001) volgens de verzekering was de "voor 01/09/2001" regel nog steeds in voege en was er enkel sprake van een wijziging die niet doorgegaan is. Ook op diverse officiele sites van de overheid vond ik niks terug over de verandering :s daarom heb ik me maar voor de veiligheid een 50cc gekocht

is er nu echt niemand die het 100% zeker weet hoe de vork in de steel zit? :s

Link naar reactie

zul dat ook geldig zijn voor en EU-rijbewijs afgeleverd in duitsland maart 1999?

dan zul ik toch wel ook een 125cc in belgie mogen besturen of ni?

staat dat vermeld op en belgse rijbewijs?

anders dacht ik mijn EU- rijbewijs uit duitsland om te laten zetten naar een belgse.stel dat ik dat doe,mag ik dan ook in het buitenland een 125cc besturen met rijbewijs B?

Link naar reactie

kan mijn vraag zelfs beandwoorden, nadaat ik met het "Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer" heb gesproken.

ik mag ook van de regeling gebruik maken,tenzij ik an de voorwaarden voldoe dus rijbewijs voor 2001 een alleen op belgisch grondgebied ga rijden.

het woordt inderdaad niet vermeld op de rijbewijs.

ik mag zelfs kiezen op ik mijn rijbewijs laat omzetten of ni,maar zie er geen voor of nadeel in.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

allemaal goed en wel maar hoe zit het dan met de rest van Europa? Belgische verkeerswetgeving is niet hetzelfde als de europese normen! Wat dan met dat zogenaamde europees rijbewijs? Klinkklare onzin dus, typisch op zijn Belgisch!

Link naar reactie

Mijn mening!

Koop gewoon een 125cc en laat hem verzekeren en rij ermee rond!

Tegen die tijd dat ze je aanhouden en vragen naar je rijbewijs laat je die zien en ze zijn er zelf nog niet uit... (niet aan te raden, mijn mening!)

Je hebt 2 jaar je rijbewijs en tis een 125cc dan stop gewoon die onzin en rij ermee

rond, die wetgeving is totaal belachelijk en tenslotte hoeveel kost het wel niet voor dat examen en rijopleiding :s

Eerst is het wel weer dan weer niet het houd gewoon niet op!

Ieder zijn eigen wil natuurlijk!

Dit is mijn persoonlijke mening over die wetgeving...

Op het laatste weet je het ook niet meer hoor :-)

Groetjes!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...