Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraagje Betreft Kleppen Stellen Vespa Gts 125Cc


hbbplat

Aanbevolen berichten

Ik rij met veel plezier een half jaar op een Vespa GTS 125cc, ik heb er inmiddels 4000km mee gereden en aangekocht als occasie met 14500km op de teller. Ik heb deze week de Vespa een beurt gegeven en hierbij de v-snaar, rollen, olie, oliefilter en luchtfilter vervangen. Ik heb alleen geen verstand van kleppen controleren/stellen. Ik merk soms dat de motor licht tikt, heel kort en dan weer weg zeker als de motor warm is. Kan het geluid niet echt plaatsen. Vespa trekt netjes op zoals het hoort en rijdt prima 110 op de teller. Nu het kouder wordt wil de Vespa wel is uitvallen bij het stoplicht als de motor koud is. 

 

Zou dit aan de klepspeling kunnen liggen? Wat gaat zoiets ongeveer kosten om na te lopen/stellen. Is dit iets wat ook zelf gedaan kan worden? Ik weet dat bij de 50cc Vespas met 4kleps blok het een heel gedoe is met nieuwe gewichtjes tussen de kleppen etc, maar bij een 2 kleps 50cc het een kwestie is van stelschroefjes en een voelmaat. Kan er weinig over vinden het forum. Evt iemand die dit tegen betaling voor mij wilt doen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Dat uitvallen kan ook aan je rollantie zijn ,iets hoger bijdraaien. wat betreft van je kleppen instellen , is simpel om het te doen maar om uit te leggen is wat anders :)  Ga na you tube en tik het in (kleppen regelen )daar heb je genoeg filmpjes om zien hoe het gaat .  Mvg Gio

Link naar reactie

Je zegt het probleem zelf beste vriend "als de motor koud is ".

En volg Daxx zijn raad maar op ook.

En volgens je km stand is controle van de klepspeling aan te raden. En geloof maar niet dat het simpel te doen is. Wie het ni kan uitleggen, kan het volgens mij zelf ook niet uit voeren.

Link naar reactie

Ik wil het niet op mijn geweten hebben, als ik verkeerd heb uitgelegd , maar beste vriend, ik heb al zelf eens gedaan en stelt niets voor. Ik heb hbbplat een tip gegeven, zo heb ik ook geleerd. Maar als je hier mij belachelijk wil maken , zou ik maar als ik u was zwijgen. Het zeg al genoeg dat je zelfs niets van kent .Dus kom aub niet af met zo'n commentaar. En laat ons hier elkaar helpen in plaats kinderachtig te doen. Grt

Link naar reactie

@Gio...op zich kleppen stellen van nen 1 piston engine,,is idd niet zo moeilijk...de moeilijkheidsgraad bij nen GTS,ligt in de toeganglijkheid van uw werkgebied,,nl uwe kulas...als ge hier komt verkondigen dat het niets voorstelt,heb ik ook voor U een link,waarin dat ge zelf kunt zien welke voorbereiding ge moet doen,alvorens ge nog maar 1 voelermaat in uw pollen hebt kunnen nemen,,,oh ja kwestie van detail,,,kijk maar eens wat voor "tools" ge nodig hebt om deftig te kunnen werken...dit valt bij mij al zeker niet onder de noemer " stelt niets voor "!!

 

Btw,,,verkondigen dat Robing er niets van kent,,,is pas echt iemand belachelijk maken en nen slag onder de gordel!!

 

 

CHEERS

Link naar reactie

Daxx, een leuk film trouwens maar had ook films gezien waar ze ook werkelijk ook laten zien hoe je aan je kleppen regelt. Nu voor elk scooter is het niet de zelfde als een ander .

Hoe ga je in godsnaam zoiets even vertellen hoe je het moet doen.Ben ik daarom een zeveraar. Als iemand het kan uitleggen en tijd daarvoor heeft om het hier neer te type ,waarom niet .  Daarmee ben je met een film beter mee weg . Ik wil ook niet de hoge jan uithangen,daar wil ik niet zo overkomen he . In een scooter waar ik aan had gewerkt was nog iets anders,maar wat je zelf doet ,ga je ook niet tegenhouden om het te doen denk ik toch . 

 

Daarom heb ik het opgezocht ,en daarna uitgevoerd . Al zacht het ook zo uit als deze film deed ik het nog. misschien niet hetzelfde als het film , maar probeert het toch klaar te spelen . 

 

Mvg Gio

Link naar reactie

Beste Gio, deze topic is wel degelijk gestart over het type scooter Vespa GTS 125 CC. De woorden van "zeveraar" en belachelijk, maken komen van jouw hand. Geef toe als volwassen mens dat je U vergist hebt, met de verklaring, dat kleppen stellen op elke Vespa GTS simpel is. Ik kan wel akkoord gaan dat het kleppen stellen zelf niet zo moeilijk is, maar wel veel aandacht vraagt. Het NIET zo simpele is, voor je goed bij de kleppen kan komen heel wat moet uitbouwen, en zoals al is vermeld over heel wat gereedschappen moet beschikken. Indien je denkt dat ikzelf blabla verkoop kijk dan even hier, www.facebook.com/groups/658344700849694/  

Het is mijn hobby kennis over te brengen, zo ver mijn eigen kennis reikt. En heb al vele vespa vrienden belangeloos geholpen.

Indien U vind dat ik jou beledigt heb, wat zeker niet mijn bedoeling is, wil ik me daar voor verontschuldigen.

Mvg Robert

Link naar reactie

Als je er tijd voor heb om de kleppen te regelen doe je dat ,wat voor werk uren het ook zijn .Ik spreek ook over hobby toestand . Ben ook geen prof. of ingenieur. k'zal toegeven dat bij deze model wss werk aan is . ivm met die tools, als je ze eenmaal hebt dan ga je ook fatsoenlijk kunnen werken.

 

Laat staan bv die laadbrug , alleen  de tools die echt nodig heb om aan je vespa te werken dan ben je al half vertrokken .Mij schrikt het niet af als ik zo'n een film moet zien , kijk het een paar keer aandachtig na om het klus te klaren .

 

Toegeven over "simpel zijn" dat is hoe je het bekijkt eigenlijk ,klikt misschien raar . Maar als hobby voor me  en de instelling van me , is ook een uitdaging om het resultaat in een goede einde  te brengen . Het hangt ook van af natuurlijk in hoe verre je ervaring hebt met deze scooter wereld als ik het zo kan noemen .En hoe ver je zelf wilt gaan waar je handig mee zijt .

 

Ik aanvaard jou verontschuldiging en ook wat misverstanden tussen ons ,ik wil je ook niet beledigen . Ieder zijn mening ,respect ervoor . Maar voor mij kwam het als een leugenaar over aan als ik zo kan zeggen.

 

 Kijk nogmaals, ik ben hier in die forum voor een paar dingen :  

om zoveel mogelijk te leren wat ever...  ook om hier mensen mee denken helpen met zijn/haar probleem , om ruzie te maken ... Niet waar grapje. Voor de rest gewoon wat nieuwsgierig wat hier allemaal wordt vertelt .

 

Heb wel een vraag voor je , kan jij eens uitleggen hoe je de kleppen regelt ! :)

 

Mvg Gio

Link naar reactie

Ik ben op het ogenblijk herstellenden van een operatie. Mijn vespa is aan de km stand waarop volgens het tabel van onderhoud, de kleppen speling dient gecontroleerd of moet bijgesteld worden. Zodra ik de mogelijkheid heb het uit te voeren, zal ik met woord en beeld de werkzaamheden plaatsen op de "link" die ik reeds vermeld heb in mijn vorig bericht. Ik beschik over alle nodige materialen om dat kundig uit te voeren lift en takel. Op het filmke dat Daxx geplaatst heeft kan je zien hoe je best de kleppen kan regelen met ingebouwde motor. Maar ikzelf wil gans de motor er onder uit halen zoals de demo film van "scooter west", omdat ik er tijd voor heb, en zo ook gans het boeltje eens grondig kan kuisen. Een beeld bij tekst, zegt meer dan duizend woorden.

Mvg.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Motor uit gehaald om kleppen te controleren op juiste speling. Na 27000 Km, moest enkel de linker uitlaat klep, door te weinig speling geregeld worden.

De motor uitbouwen, mits de juiste gereedschappen, voor een groot onderhoud, van olie verversen, kleppen stellen, nieuw koelvloeistof, nazicht aandrijving, en terug inbouwen neemt een 8 uur tijd in beslag, voor mij als hobbyist. Foto's hier te bekijken op FB

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Ik ga volgende week de mijne binnebrengen , GTV 250. Klepstoters afstellen.

 

Volgens de garagist is dat 1 uur werk.

 

Op zich niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

 

Hij legde me snel uit dat zijde Vespa opkrikken, de achterkant tillen, motor zakt dan en zo kunnen ze eraan.

 

Die klepstoterkes openen de kleppen, de kleppen moeten volledig dichtgaan, als dat niet het geval is,, dan krijg je dus valse trek en verlies je vermogen, hoor je tikjes, ploffen in het ergste geval.

 

Die stoers moeten ook weer niet te ver onder de klep zitten, dan gaan de kleppen te laat opene of niet lang genoeg.

 

Maw tussen de stoters en de kleppen moet een minimum opening zijn zodat de stoters de kleppen zeker niet raken als de kleppen dicht horen te zitten, en das maar iets van tiendes van millimeters.

 

Zoals ik het begreep, komt het erop neer dat je een serieuze garage opstelling moet hebben om de Vespa hoger te zetten, te lichten en de motor dan ook nog eens naar onder te laten kantelene. Als je dat zelf doet , denk ik, moet je de motor er bijna uithalen zonder zo een opstelling.

 

Soit, als dat een uurke duurt, dan spendeer ik daar graag eens wat geld aan , dacht ik.

 

Volgende week woensdag binnen, donderdag avond afhalen, ik laat je weten wat het me gekost heeft.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...