Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Eerste Vespa ...


Atom

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

2 weken geleden mijn eerste vespa gekocht. Een  p150x van 1981, met wat werk aan. Dus al direct nieuwe banden, achterlicht, pakking, pinkers en "versnellingsdoos-olie" gekocht. Voorband er proberen afhalen, zat vastgeroest op de velg ... bummer. Remtrommel vooraan proberen openhalen... zit ook vast, maar miscchien is dat een circlips, anders WD40. Roest op het frame weggehaald, novirox, zinkspray en hammerite op gedaan/gespoten. Precies toch een ander tintje wit .. lol. 

In ieder geval rijdt ze lekker, voordat ik de voorband dus heb kapotgesneden ... Dit weekend naar Maskes in Rijen voor nieuwe velgen en hopelijk wat tricks en tips van die mannen meekrijgen.

Ik heb al wat zitten lezen op dit forum en merk dat hier toch wel veel info te vinden is als je zelf wat wil prutsen.

'k Moet dan ook nog een plaat gaan halen wil ik legaal de weg op .

Grtn,

Tom

Link naar reactie

Foto's!!

Proficiat met de aankoop, en veel plezier ermee.

 

Zijn de velgjes niet te recupereren? Als je van de buurt van antwerpen bent wil ik ze in dat geval misschien wel overnemen van je. Om de zoveel tijd doe ik eens een hoop spullen binnen om te stralen en poedercoaten. En ik kan altijd wel een paar extra velgjes gebruiken.

 

De voorste remtrommel zit niet met een circlips vast. Gewoon met een geborgde moer. De trommel schuift over de naaldlagers van de as. Als je wiel draait kan er al geen metaal vast zitten. Hoogstwaarschijnlijk – als het nog de originele trommel is – zal er wel een randje in de trommel gesleten zijn. Dat blijft dan achter de remschoenen steken als je het wiel er probeert af te halen. Meestal als je de stelschroef van de remkabel los zet lukt het in dat geval wel. 

Voorzichtig zijn met smeermiddelen in de buurt van je trommel. Als het op je remschoenen komt kan je ze vervangen. Frictiematerialen zijn poreus. Die wil je geen zelfsmerende eigenschap toekennen ;-)

 

d

Link naar reactie

Thanx, ja ik ben van in de buurt van Antwerpen btw. Ik ga echter dit weekend naar Maskes, horen of ik iets kan arrangeren voor nieuwe velgen.

Ondertussen inderdaad met de stelschroef zitten spelen, even meppen met de rubberen hamer en jawel, er was een randje ingesleten waarachter de remschoenen bleven hangen.

Nu aan het achterste wiel bezig. Daar krijg ik de bout niet van los, dus toch WD40 gespoten.

Heb vandaag ook van Sip nieuwe snelheidsmeter, deksel van stuurhuis (verkeerdelijk besteld dus terug te sturen ...;-() en "gearbox" olie besteld.

Wat is gearbox in't nederlands eigenlijk?

Alé ik zet er nog wel een foto van op, maar ga nu verder dienen achtersten bout los maken. Wish me luck!

Link naar reactie

versnellingsbak! en boîte in 't frans ;-)

 

De achterste moer (een bout is het niet, want het is een as) moet je misschien even met 2 proberen. Iemand die de scooter overhelt en op de achterrem duwt. Dan kan je rustig concentreren op de moer zelf. 

 

Laat maar weten, als de velgjes op overschot zouden zijn ;-)

Link naar reactie

OK achterste trommel er af gekregen !!!!

Ondertussen banden, velgen en remtrommels vervangen. Bij Maskes hebben ze me een keerring meegegeven, maar die past niet, er zit een stofring in de weg.

Dus geen oliekeerring, zit die misschien aan de andere kant? 't Is trouwens ne px 150e, en geen p150x volgens Peter van Maskes.

Heb ook nog de pakking van de selector box of de versnellingsbak proberen te veranderen, en nu krijg ik da ni meer ineen lol. Ik had em in 4de gezet,

maar krijg da pivoterend pinneke niet meer over de as. En mijn pakking ondertussen gescheurd. Morgen dus naar vespas in brecht voor een nieuw pakking als ze dat daar hebben...

Ja wadde, ne vespa ... .

btw ik ben woonachtig ten noorden van antwerpen, en die velg, da is gene vette meer dmi, zie foto ...

post-13732-0-34414900-1404649157_thumb.j

Link naar reactie

Ok selector box terug op zijn plaats gekregen door kabels los te maken, niet te verwijderen. Dat wieltje een beetje verder als in 4de versnelling te draaien, dat pivoterend blokje onder dat asje met inkeping en hopla dat was ok.

Dan de afstelling van da spel... Versnelling in neutral zoal sip tutorial da zegt. krijg ik hem na afstelling niet helemaal in 1ste. Ok dan beginnen afstellen van 2de versnelling. Krijg ik em niet meer in 4de. In't begin lukte dat wel maar na wat spelen met de versnellingen niet meer ?!

Trouwens op den duur 1 stelschroef afgebroken dus gedaan me spelen... Ik ga men bed in. Tot de volgende...Dromen over vespa, da wel ja...

Link naar reactie

Da's pech!

En met goede moed begonnen! Ik heb nog wel een stelschroef liggen. Zal ze meebrengen als ik om die velgjes kom. ;-)

Link naar reactie

Tenzij het een model met de bourage vanbinnen is...dan wordt het sleutelen als je ze wil vervangen...

 

ook dan geen probleem. ofwel blok open doen (wat ik zou doen) ofwel gaatje vanonder toemaken met tec7 en stofring vervangen door bourage

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...