Ga naar inhoud
Vespaforum.be

hoeveel lagers??


jeansprint

Aanbevolen berichten

Je probleem heeft waarschijnlijk te maken met het verkeerd monteren van de lagergeleiders. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn gs. Je moet eerst het ijzeren plaatje dat het vet binnen en stof buiten houdt monteren. Daarna de binnengeleiding van de lagers (moet rond de voorvork spannen) tot tegen dat plaatje tikken. Dan veel smeervet op die binnenlager smeren en daar de lagers "inkleven" zodat ze op hun plaats blijven zitten. Daar de buitengeleider (die los over de vork gaat)er over plaatsen (het kan zijn dat die nog in het stuurhuis zit, eerst controleren)en dan de hele voorvork in het stuurhuis schuiven. De onderste lagergeleider moet mooi spannen in het stuurhuis onderaan (beetje wringen).Als die niet spant krijg je speling op het stuur. Normaal mag je nu geen speling meer hebben op je stuur, zelf als je de moeren boven aan het stuur nog niet gemonteerd hebt. Bovenaan eventueel nog de kleine lagerhouder monteren, de lagers aanbrengen (in vet) en dan de moer monteren die wat uitgehold is. Nadien de rondel met geleidertje en daarop de tweede moer aanbrengen. Met een schroevendraaier vrij stevig "aankloppen", maar wel regelmatig controleren dat de voorvork niet begint te spannen als men er aan draait. Voor het aantal lagers dat je moet plaatsen: duw deze rond de binnengeleiding (in smeervet) tot je er geen meer bij krijgt. Normaal is er dan nog een mm of 3/4 over. Je kunt die lagers ook nog nieuw kopen (ze zitten nu vast in een metalen ring). Hopelijk is de uitleg niet te verwarrend(het is moeilijker uit te leggen dan het te doen). Groetjes en succes!

Link naar reactie

hallo nero, de juiste manier om een voorvork te monteren ken ik, maar heb een vermoeden dat ik een losse lager teveel heb gemonteerd en hierdoor het geheel niet mooi in elkaar past, je spreekt over een 3à4 mm die er over schiet, wel ik heb deze ruimte opgevuld met een extra lager, denk dat hier de fout ligt van het moeilijk aanspannen, bij SIP verkopen ze de lagers per 18 stuks, is dit het juiste aantal? morgen de vork eens demonteren en tellen, thx, jeansprint

Link naar reactie

Wikipedia Nederlands - De vrije encyclopedie

Kogellager

Een kogellager zorgt dat een draaibeweging met weinig wrijving kan worden uitgevoerd.

Een kogellager bestaat meestal uit een binnenring en een buitenring met daartussen ronde kogels. De ronde kogels draaien mee, en vangen zo de krachten op.

Link naar reactie

't Is niet moeilijk Tommeke, in mijn tijd waren de kanonkogels nog rond.

Maar jou kennis is ook niet te onderschatten. Ge moogt bij de groep komen: Albert, Rene en Tom.

Albert is onze collega Einstein

Het is koud maar zonnig in Oostende

Doei, René

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...