Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vespareis px125


v_twin2

Aanbevolen berichten

Hallo,

Zijn etappes van +-500 km met een standaard PX125 tijdens een reis mogelijk?

Ik reken wel dat het ongeveer 11 uur rijden vergt, realistisch?

Mijn standaard zadel is versleten, wat is het comfortabelst, een monozadel of een 'King&Queen'zadel?

Mvg

Link naar reactie

500km is een ideaal maximum (op voorwaarde van goed weer met weinig wind). Eertse dag valt wel mee, tweede wordt lastiger, derde is zelden leuk. Maar ja dan ben je natuurlijk al 1500km ver.

Wat het zadel betreft is alles afhankelijk van je grootte en je gewoonte. Als je tamelijk groot bent en gewoonlijk nogal ver naar achter zit, voelt een monozadel krap aan. Sommigen zweren echter bij de veren, anderen vinden het op lange afstand aangenamer om eens anders te kunnen zitten. Uittesten op een dagtocht zou ik zeggen.

Zo'n king zadel vind ik wel aangenaam omdat het een beetje steun geeft aan het staartbeen. Maar ook dit zadel moet je een beetje gewoon worden.

Ik reed vorige zomer met een standaard PX disc zadel en vond het goed maar iets te breed. Het oude 'vierkante' zadel vond ik beter.

Testen is de boodschap.

Vertrek trouwens sowieso niet op een trip van 1000km als je al niet af en toe eens een ritje van 300km gedaan hebt.

Alhoewel, je leert het snel.

Link naar reactie

beste, heb ooit in een ver verleden een rit gedaan door de 9 provincies van belgie, en toen 750 km gereden in 2 dagen op een vnb bouwjaar 60 met een een zweefzadel, dit in combinatie met een niergordel van goede kwaliteit, kijk hier niet op een paar euro's, want je hebt tenslotte maar één rug, koop er bv één in een winkel met motorcross kledij, hier vind je stevige niergordels!

eigelijk moet je niet naar de kilometers kijken, maar naar de uren die op de vespa zit, de 750 km die ik toen bolde was samen met zeer oude motorfietsen en dus een laag tempo, gemiddeld 50 per uur en hierbij met roadboek nog zelf u weg zoeken, dus op 2 dagen zeker 20u op de vespa gezeten

uiteindelijk geen hinder ondervonden, niet aan de rug, niet aan de poep, was in die tijd wel iets gewoon, m.a.w bolde toen ook met een sportieve ducati ss met heel weinig comfort, was dus wel wat geoefend, succes jeansprint

34304533696-thumb.jpg

Link naar reactie

Als je autosnelweg doet moet je rekenen op 2 uur voor 100km (gemiddeld) dus 11 uur voor 500km is realistisch, maar als je de nationale wegen gebruikt ben je zeker langer onderweg.

Heb zelf al 750 km op 10 uur gedaan, maar dan sta je nooit meer dan 10 minuten stil(tanken en rijden). Ter vergelijking: met de motor op 10 uur:1200 km.

Link naar reactie

hallo,

Ik heb nog nooit een monozadel 'testgezeten' maar er werd mij verteld dat voor grote personen er dan te weinig beenruimte overschiet bij een PX, klopt dat?

Met de motor zijn langere afstanden van +1000km op een dag ook voor mij geen enkel probleem maar ben gewoon benieuwd naar welke gemiddelde snelheden dat jullie halen op langere ritten (laat ons zeggen half autosnelweg, half départementales)...

Link naar reactie

500 km per dag is best te doen. Ben in oktober met mijn PX disc (wel 177DR kit) naar Italië gereden vanuit Antwerpen. De derde dag was ik aan de Italiaanse grens. Zolang je maar genoeg pauze neemt is het allemaal best te doen. Na 130km moest ik elke keer gaan tanken en dan nam ik telkens 10 tot 15 min. pauze om de benen te strekken, even wat te wandelen, drinken en eten. Ik reed gemiddeld 90km per uur, soms sneller. Ik heb ook telkens gemiddeld 8u of meer onderweg geweest. En het is inderdaad de derde dag dat je last begint te krijgen van je rug en je kont, maar dan ben je al zo dicht bij je doel dat je dit niet meer voelt. Ik heb er gewoon een standaard zadel opstaan. 1 tip, ik had een deel van mijn bagage op een rekje vooraan en een kleine rugzak aan. Probeer die rugzak te vermijden want daar ondervond ik toch veel last van (doorwegen en met kromme rug rijden). Ik ben heel Frankrijk doorgereden via de Route Nationale. daar waar de baan teveel op autostrade begon te lijken ben ik er telkens afgegaan en de D wegen gevolgd, die trouwens veel mooier en leuker zijn om te rijden. Op mijn terugtocht heb ik zoveel mogelijk RN gemeden en enkel de D wegen met groene lijn gevolgd, SUPER! Voor de rest een fijne trip toegewenst.

Greetz

EriX

Link naar reactie

Bedankt voor de tips iedereen.

@ Erix: Ik ben ook van plan om een DR177 kit te steken. Ben je er tevreden over?

Welke uitlaat heb je eronder zitten? Hoeveel is je topsnelheid verhoogd met deze kit? Heb je ook andere carburator gestoken?

Alle tips welkom ivm met het lichtjes tunen voor toergebruik van een PX125.

Groeten,

Yves.

Link naar reactie

@ v_twin2: Ik heb dit kitje er al een jaar ondersteken. Sinds kort heb ik er een sito-plus uitlaat onder zitten en een 24/24 carburator. Ik ben zeer tevreden over deze combinatie. Trekt sneller op en meer snelheid. Ik rijd vlotjes 100km/u en als er geen tegenwind is zelfs 110km/u. Ik zou wel aanraden om de koppeling ook zwaarder te maken (21 tanden ipv 20). Ik heb nu het gevoel dat er nog meer uit te halen is maar de motor kan mechanisch niet alles geven omdat hij tegengehouden word (vanwege tandje minder)... Ik heb net een nieuwe koppeling laten steken, wel een standaard omdat het dringend nodig was en er geen zwaardere voorhanden was op dat moment. Uitlaat= €60, carbu €60, koppeling moet ik zelf nog eens navragen (hangt er vanaf of je ze zelf steekt of niet.

info bij www.scootermarket.be of de betere vespashop...

Ciao

EriX

Link naar reactie

Allé allé straks krijgen we nog stress van met de Vespa op vakantie te gaan... 500km/dag!

Hallo...vakantie begint aan je deur, ik zou zeggen start dat spul, gas geven en zie maar... is dat 200, 400 of 600km/dag.

Aan één ding heb je niks...autowegen nemen..bheu...

Plan een leuke route binnendoor, begin aan't avontuur en zie hoe ver je komt!!!

Allé nu ga ik verder werken om de objectieven te behalen...(500/dag ;-p)

bedoel dus verder stressen...

PS: een zacht zadel is nie altijd een comfortabel zadel...

Voor veel motorrijders is "Corbin" de heilige maagd, da's nie slecht maar keihard onder de poep, nu weet ik nie of die Vespazadels hebben...

Salukes!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...