Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraagje Ivm Aangepaste 12V Kabelboom


-Kristof-

Aanbevolen berichten

hey iedereen ,

allereerst heb ik al veel zoekfunsties geraadpleegd en schema's bekeken maar ben er nog altijd niet helemaal uit wat en hoe :(

 

ben op mijn motovespa 1965 (dus zonder pinkers of batterij) een aangepaste kabelboom aan het plaatsen maar zit wat in de knoei welke draden waar juist op de regelaar komen...

 

heb een regelaar van 3 aansluitingen...

en heb zwart , blauw , oranje (voeding vooraan denk ik) , rood (met extra lipje) , en nog een zwarte met oog (massa ? ) draad.

kan iemand dat zo een setje al heeft geplaatst mij een fototje of beschrijving geven aub. zou me echt veel helpen momenteel.

 

ook heb ik als tweede probleem dat ik niet kan zien aan motor kant , welke de zwarte en blauwe kant is , daar de draden van de ontsteking uit de motor met krimpkous 'ingetaped' zijn. is er een mogelijkheid dit te testen en-of kan dit kwaad dit verkeerd aan te sluiten bij het starten ?

 

hopend op een reactie...

 

 

natuurlijk als er iemand in de buurt van rumst woont met zulke ombouw en die heeft even tijd dat ik eens mag komen kijken mag je dat ook laten weten natuurlijk.

 

 

grtz

Kristof

 

Link naar reactie

vespa 'p125x'  , maar dan met ander cilindertje (maar dat doet er weinig toe natuurlijk.

ontsteking is de standaard van de p125x 1981 (vorige vespa) en deze blok zit nu onder de motovespa...

 

Kristof ,

 

blokje is al eens volledig geriviseerd geweest bij mijn vorige vespa; lagers , carter , carbu , dus moest nu enkel nieuw cilindertje op dus normaal goede start voor bij deze eronder te hangen.

Link naar reactie

De zwarte draad met oog zal idd de aarding zijn (bevestig deze samen met één van de vijzen die de gelijkrichter op hun plaats huden). De rest van de gelijkrichtr zou ik afkoppelen en dan (probereren te) starten. Zo kan je de killswitch detecteren en de stroomdraden voor de verlichtig.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

denk dat de stroomdraad voor verlichting de oranje zal zijn , vooraan aan kabelboom heb ik ook die kleur en deze staat in verbinding met de oranje aan gelijkrichter.

 

nu wat bedoel je juist met killswitch ? toch voor still te leggen veronderstel ik ... loop die niet op de cdi zelf over die groene kabel ?

had de indruk als ik vroeger op men p125x die aftrok dat die ook direct stil viel of niet meer te starten viel.

of zit killswitch toch van stuurhendel naar gelijkrichter ?

Link naar reactie

ok nero ,

even overlopen :)

 

 - heb een zwarte en blauwe draad in mijn kabelboom , deze worden aangesloten op de twee die uit mijn motor komen en waar dan op mijn gelijkrichter ?

- dan heb ik de zwarte massa - deze mag gewoon mee op carrosserie

- dan de oranje , deze zal de plus voor verlichting vooraan zijn en zal dus ook mee op de gelijkrichter moeten , maar waar ?

- dan de rode , ook mee op de gelijkrichter , ? want is de killswitsh ?

 

maar heb uiteindelijk maar 3 aansluitingen op de gelijkrichter... dus word dan de killswit ergens mee dubbel op geplaatst ? want is een schuifklemmetje met extra pennetje voor extra schuiver op te zetten (als je begrijpt wat ik bedoel)

 

 

Kristof ,

Link naar reactie

Hmmm,

Op de foto van uw cdi (dat blauw ding waar uwe bougiekabel aanvast hangt) zie je een groene kabel ,dat is uwe killswitch.

Die kabel gaat naar uw stuur om de motor stil te leggen.dus in uw kabelboom zou ergens een groene moeten zitten.

NIET over de gelijkrichter dus.

Zwart is massa,dus aan het frame ergens vastmaken.

Rood is stroom,gaat naar de gelijkrichter.vanuit de gelijkrichter gaat er dan een stroomdraad naar de kabelboom om stroom te leveren aan de schakelaar.

Vermits je maar 3aansluitingen hebt kan je niet veel missen:

Zwarte voor de massa

Eene ingang voor stroom uit de motor(is altijd meer dan 12v)

Eene uitgang voor (12v) die de kabelboom voedt

Link naar reactie

op de gelijkrichter staat

2 x g en 1 x symbool aarde

 

maar zoals je kan zien heb ik wel meerdere kabeltjes daar aan komen...  want bv de zwarte en blauwe die staan in verbinding met de motor , moeten deze dan beide op de gelijkrichter ?

of zou de blauwe mijn ''rode plus '' uit de motor dan zijn ?

 

als je naar foto kijkt snap je wat ik bedoel denk k :( 

Link naar reactie

uit uwe motor komt zwart en blauw. blauw gaat naar 1 van de 2 G's op uwe regulator. zwart uit de motor gaat naar de mass

 

op uwe regulator zijn 3 aansluitingen: 1 inkomende onafgevlakte stroom (blauw van motor), 1 uitgaande afgevlakte stroom (kabel naar voorlicht, stoplicht en achterlicht) en 1 aansluiting voor mass (met oog naar mass)

 

dus gewoon efkes uitmeten welke draad naar uw achterlicht, stoplicht en voorlicht gaan, deze samenzetten naar 1 fichke en aansluiten op de overblijvende G op uwe regulator.

Link naar reactie

scooterfreak , dank je voor het bijna verhelderende antwoord...

 

maar ivm de masse... dan heb ik een maas op de gelijkrichter , en op het boutje van de gelijkrichter (het oog) , en op de zwarte draad komende uit de motor en daar op carossere bevestigd ?

 

en voor zover ik het juist doorheb is mij oranje draad de voeding naar vooraan , maar wat gebeurd er dan met de rode ? mag die hier bij opgezet worden op een 'g' aansluiting ?

 

kristof ,

Link naar reactie

scooterfreak , dank je voor het bijna verhelderende antwoord...

 

maar ivm de masse... dan heb ik een maas op de gelijkrichter , en op het boutje van de gelijkrichter (het oog) , en op de zwarte draad komende uit de motor en daar op carossere bevestigd ?

 

en voor zover ik het juist doorheb is mij oranje draad de voeding naar vooraan , maar wat gebeurd er dan met de rode ? mag die hier bij opgezet worden op een 'g' aansluiting ?

 

kristof ,

 

 of is het eerder als ik mijn elektrisch schema bekijk (dat hier al veel gepost is van mr 160 dacht ik)

 

1 aansluiting met massasymbool krijgt zoizo de zwarte draad komende van de motor

1 G aansluiting krijgt de blauwe aansluiting van de motor (ongevlakte stroom zoals je het hierboven noemt)

1 G aansluiting krijgt de oranje aansluiting daar ik denk dat deze diend voor de stroom naar verlichting enz vooraan.

 

dan heb ik nog de zwarte met het oog , deze mag gewoon op het boutje...

 

maar dan heb ik nog mijn rode (killswitch draad ?) deze komt ook mee op de gelijkrichter op de massa aansluiting ? niet op de 2 G's

 

zijn trouwens de 2 g aansluitingen dezelfde ,? of is er een bepaalde waar de blauwe opkomt ?

 

kristof

Link naar reactie

zwart met oogje aan bout waarmee je spanningsregelaar vastzet

 

killswitch komt op de CDI (groen), niet op de spanningsregelaar.

 

spanningsregelaar staat parallel aangesloten op je systeem, dus de G aansluitingen zijn uitwisselbaar

Link naar reactie

Aandachtig de tips lezen is de boodschap precies...

Link naar reactie

ja ik lees hier alles grondig. maar zit nog met de rode draad (met een extra schuifklem aan) waar ik dan niet weet waar aan te sluiten.

en deze komt mee uit de kabelboom aan de kant van de regelaar , dus moet ik deze dan trug helemaal naar andere zijde leggen samen met de groene op de cdi ?

 

ja dit is een aangepaste kabelboom met andere stuurschakelaar (en rempedaal,claxon ens), geleverd door scootermarket... dus zou normaal zo moeten passen dacht ik ,

zware misrekening :(

 

en idd zwart met oog op het boutje , maar heb nog een gewoon zwart schuivertje ook zoals je ziet op de foto hierboven , deze mag dan toch gewoon op de massa aansluiting van regelaar (heb er 2 x G , 1 x massasymbool)

Link naar reactie

ok even verder gemeten ;

 

de groene killswitch zit al wel degelijk in de cdi , en loopt naar voor deze word dan daar aan schakelaar gekoppeld.

 

de rode draad staat in verbinding met kabelboom vooraan (rood) , en de rempedaal (rood-wit) , dus deze mag bij op een G geplaatst worden als ik het goed bekijk...

 

nu hopen dat de oranje gewone stroom is voor vooraan natuurlijk...

Link naar reactie

Nu is het enkel nog proberen he...

Start de scooter op en zie wat al werkt,je bent er bijna...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...