Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px Hapert En Sputtert Tijdens Het Rijden


JorgenDB

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn vespa start perfect en draait perfect in ralenti. Als ik wil rijden schokt hij echter, haalt hij geen vermogen, en hoor ik soms lichte plofjes in de uitlaat. Als ik stop met rijden en hem in stilstand laat draaien, draait hij weer zoals het hoort. Als ik hem stil leg en ergens parkeer vind ik er daarna een plasje benzine onder. Na het kuisen van de carburator en het terug monteren heb ik gechecked of er voldoende benzine in de carburator komt. Als ik het benzinekraantje open, vloeit de benzine er rijkelijk uit. Als ik het deksel van de vlotterkamer eraf haal merk ik dat deze overstroomt. De benzine stopt pas met lopen als ik de benzinekraan dicht zet. Aan de hand van de informatie die ik op het forum vind, zijn dit mijn vragen:

 

- Is dit een onstekingsprobleem? Waarom start hij dan na 1 of 2 keer kicken?

- Is de vlotternaald/vlotter stuk? Als deze werkt, stopt de benzine dan met lopen zodra de vlotterkamer gevuld is, ook al staat de benzinekraan open?

- Trekt hij ergens valse lucht?

 

Mijn Vespa is een P125X van '82, met contactpuntontsteking en batterij (12v). Carburator is een SI20/20.

 

Bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hoi,

 

dan neem ik aan dat op dat vlak ook alles in order is en hij naft genoeg krijgt. Wat lijkt dan het meest waarschijnlijke dat ik nog nakijk?

 

- De ontsteking lijkt in orde aangezien hij perfect start, maar kan het dat een van die spoelen toch versleten is en het laat afweten bij hogere snelheid/toeren? Het probleem treedt pas op na een paar honderd meter rijden.

- Valse lucht of compressieverlies als er te veel druk op de motor komt te staan? Ik heb alle bouten en moeren nog extra aangedraaid. Misschien is de pakking versleten tussen de carterhelften of onder de carburator?

- Verkeerde sproeiermaat en hierdoor te veel/weinig benzine?

- Slippende koppeling?

- Vliegwiel versleten?

 

Het zou handig zijn om al enkele dingen te kunnen uitsluiten via deze weg, dus jullie wijze raad is altijd welkom!

 

Bedankt!

Link naar reactie

valse lucht gaat het niet zijn, als je valse lucht krijgt gaat je motor net hoger in toeren.

volgens mij ligt het aan de sproeiers (dat hij dus te weinig of te veel benzine krijgt) of uw ontsteking die niet juist staat

blaas uw sproeiers eens uit om te beginnen

Link naar reactie

Hoi,

 

carbu is gereinigd, sproeiers uitgeblazen en alles terug gemonteerd. Mengselschroef 1,5 toeren uit en luchtschroef 2,5. Start perfect, maar geen verbetering tijdens het rijden. Ik denk dus ook meer en meer ontsteking. Morgen de ontsteking nakijken en eventueel met de sproeiers spelen. 

 

Bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Ik dacht dat een PX van 82 een elektronische ontsteking had, maar kan natuurlijk mis zijn...

 

Kijk ook eens na of de ontsteking niet over de batterij gaat, dan kan deze de oorzaak zijn.

 

Het is niet omdat de vespa mooi draait op relanti dat de contactpunten goed zijn afgesteld, als de afstand bij geopende contactpunten te klein is gaat je ontsteking te zwak zijn om te rijden.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

euhm, bij mijn PX staat er maar 1 schroef op die het mengsel lucht/benzine regelt. Geen idee waar je een 2de regelschroef vindt. Tenzij je de ralenti bedoeld natuurlijk.

 

Wat het ook kan zijn is een kapotte bougiekabel en/of kop of zelfs dat je bougie versleten is.

Platines deftig afstellen kan natuurlijk nooit kwaad

Link naar reactie

Hoi,

 

de lichten werken perfect, dus vermoed ik niet dat de ontsteking langs de batterij loopt. tenzij dat ook weer geen garantie is. ik heb de bedrading gechecked met de plannen van scooterhelp en de kleuren komen overeen.

 

ik dacht dat ik 2 schroeven diende af te stellen aan de carburator. 1 bovenaan (=ralentischroef) en die staat 1,5 toeren uit, 1 aan de achterkant onderaan (=benzine/luchtmengselschroef?) en die staat er 2,5 uit.  

 

de bougiekabel is heel recent vervangen, de bougie nis ook nog niet heel oud. De platines had ik afgesteld op 0,35mm met voelmaatje, maar aangezien het probleem pas na een tweede testrit van 10 minuten is begonnen is deze misschien losgetrild. Morgen als eerste nakijken.

 

de sproeiers zijn de zelfde als toen hij nog goed liep. als de platines geen oplossing bieden ga ik daar pas aan veranderen.

 

mijn px is trouwens volgens de papieren van 82, maar de motor die eronder zit is al een ander en mogelijk dus ouder exemplaar. vandaar dat er waarschijnlijk geen elektrische ontsteking op zit. vroeg of laat zou ik dat wel willen veranderen. Heb je daar enkel een nieuw vliegwiel en andere statorplaat voor nodig? Of moet ook alle elektriciteit eruit en vervangen worden? De omschakeling naar 12v is al gebeurd.

 

Ik laat morgen weten of het de platines waren of ik nog verder moet zoeken.

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie

Hallo,

 

deze ochtend de platines versteld naar 0,4mm en wat rondjes rond de blok gedaan. In eerste en tweede gaat het behoorlijk, derde  (tot 60km/u) gaf heel af en toe een knalletje, 4de is not done, dan zakt hij in snelheid en moet ik naar derde om toeren te maken. Grotere sproeier gaf geen verbetering of verslechtering. 

 

Die kortsluitingen aan de kabelboom lijken me weinig waarschijnlijk, aangezien ik de problemen al heb op rechte stukken.

 

Ik merk tijdens het rijden trouwens ook op dat hij af en toe wat inhoud of terugvalt om zich meteen te herpakken. Optrekken gaat ook langzamer dan gewoonlijk.

 

Misschien doe ik toch nog iets fout aan de ontsteking, misschien een bobijn die de geest aan het geven is, platine is nieuw dus zou niet mogen falen. Gasschuif sluit ook niet 100%, maar dat was toen hij goed reed ook en de vijs links naast de ralenti draait dol maar dat is ook een gekend probleem.

 

Misschien is dit wel de aanzet om er eens deftig werk van te maken in plaats van te blijven bricoleren.

 

Nog iemand suggesties?

Link naar reactie

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/points.timing.html

 

de aanduiding A en IT staan op een motor met elekt. ontsteking, bij points timing is dat niet echt van doen.

uw platines moeten op het juiste moment opengaan.

Indien dit niet het geval is komt je ontsteking op een verkeerd tijdstip en ploft er dus een en ander (zoals bij u het geval is)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...