Roeli Geplaatst: 8 september 2013 Delen Geplaatst: 8 september 2013 Heb bij de demontage van mijn versnellingsbak gemerkt dat er aan geprutst was met een soort van metaalpaste, deze vertoonde al enkele barsten. Pasta "weggetikt", en wat blijkt ? Een gat in de carter omdat er te veel materiaal is weggedremeld. (Zie fotos) Is dit nog op te lossen ? Ik heb nog wel carterhelften liggen van een oude px125, maar zou graag deze carterhelften behouden. https://picasaweb.google.com/Roeli007/VespaForum2?authuser=0&authkey=Gv1sRgCN35hvzN1PWipQE&feat=directlink Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 september 2013 Delen Geplaatst: 8 september 2013 Zandstralen en (laten) oplassen . Groetjes, nero. Link naar reactie
Roeli Geplaatst: 8 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 8 september 2013 Weet jij een goed adres? Wat voor een materiaal is dat eigenlijk ? Aluminium ? Link naar reactie
nero Geplaatst: 8 september 2013 Delen Geplaatst: 8 september 2013 Iedere goed lasser in je buurt kan dit lassen. Is idd alu. Groetjes, nero. Link naar reactie
Roeli Geplaatst: 8 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 8 september 2013 Oké Nero, dan zijn we weeral een stapje verder. Bedankt voor de info. Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 8 september 2013 Delen Geplaatst: 8 september 2013 zandstralen is uit den boze >> je drijft het vuil in de porien van het aluminium en dan is het niet te lassen . Het vuil dient verwijderd te worden en daarna de plek rondom het gat proper frezen . Het zal wel te lassen zijn , maar het is de vraag of je carter niet zal vervormd zijn na het afkoelen . Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 9 september 2013 Delen Geplaatst: 9 september 2013 ik denk dat als je op die plek last, dat je zeker het cilindervlak terug zult moet laten vlakken Link naar reactie
Roeli Geplaatst: 9 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 9 september 2013 Is dit materiaal dan zo onderhevig aan vervorming ? Zou het helpen de carter te lassen met de twee carterhelften + de cilinder aan elkaar gemonteerd ? Hetzelfde doen als mijn voorganger (een soort metaalpasta) is waarschijnlijk een korte termijn oplossing. Ik heb nog wel ergens carters liggen van een LML150cc. Volgens mij zijn dit dezelfde als een px 125. Hoe zorgen jullie er voor dat er bij het dremelen voldoende materiaaldikte blijft staan ? Nogal een lastige plaats om te meten. Wat is trouwens een veilige marge ? Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 9 september 2013 Delen Geplaatst: 9 september 2013 Alles vervormd bij lassen. Als je nog een arter hebt liggen zou ik de 2 carterhelften van de lml gebruiken. Carterhelften van 2 verschillende blokjes mixen is ook niet zo goed Link naar reactie
Roeli Geplaatst: 10 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2013 En dan terug dremelen zoals de oude carters, maar dan iets meer materiaal laten staan ? Wel spijtig want hij reed als een trein. Is er een manier om te meten hoeveel dikte er nog over is ? Ik zou denken een een minimum van 2,5 mm ? Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 11 september 2013 Delen Geplaatst: 11 september 2013 als je op die plek wegdremeld wordt meestal eerst extra materiaal opgelast Link naar reactie
Roeli Geplaatst: 14 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2013 Dat gaat dan toch ook vervormen ? Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 14 september 2013 Delen Geplaatst: 14 september 2013 De vervorming is dan veel minder . Op een materiaaldikte van 3mm worden extra rupsen alu. gelast . Bij het afkoelen krimpt het materiaal bijeen . Als er genoeg materiaaldikte is , is er weinig krimp omdat de warmte zich kan verdelen . Als er al veel materiaal is weggefreesd , en er zelfs een gat in is , dan is er geen stijfheid meer in het resterende stuk . Dit zal krimpen en trekt het dichtvlak mee naar onder . Link naar reactie
Roeli Geplaatst: 14 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2013 oké, dan ga ik dit zo doen. Alvast bedankt voor de info ! Link naar reactie
Roeli Geplaatst: 14 oktober 2013 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2013 Waar in het antwerpse kan je je carter terug laten vlakken ? Wat kost het ? Of kan je dit zelf (bvb een schuurpapier op een spiegel plakken en zo vlakschuren). Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 14 oktober 2013 Delen Geplaatst: 14 oktober 2013 Is het vlakken nodig dan ? meet dat eerst maar na . Vlakken met de spiegel, zoals je voorstelt , kan niet . Dit zou enkel kunnen met dik gelaagd glas dat niet doorbuigt Link naar reactie
Philip1 Geplaatst: 20 oktober 2013 Delen Geplaatst: 20 oktober 2013 vlakken is niet nodig, wel de beide carterhelften tegen mekaar aanvijzen tijdens het lassen Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.