Ga naar inhoud
Vespaforum.be

probleem remtrommel vgla blok


geronimooo

Aanbevolen berichten

Goede avond,

Bij het monteren van de achterrem-trommel van mijn vgla blok bleek het achterwiel niet meer te draaien eens de trommel vast zat op moment.

Nu blijkt dat de trommel tegen de stofplaat sleepte.

Ik kan niets bedenken waardoor dit opgelost kan worden. Zonder stofplaat is geen optie,

Een chim-ring tussen de trommel en het lager, daar de trommel dan wat verder van de stofplaat staat, maar dat vind ik ook niet echt super daar de trommel dan bijna 1 mm verder naar buiten staat op de as.

Kan er mij iemand een foto van een originele stofplaat voor een vgla blok tonen, dit om te vergelijken als die van mij wel de juiste is.

Het betreft een blokje met 1 bevestigings-punt voor de remschoenen. Dit voor 10 inch. Dus de plaat heeft maar 3 gaten,

Ook heb ik nog een probleem met de primaire as,

bij mij zit op de primaire as van de versnellingen geen spibaan uitsparing,

bij een px, kan je die speciale rondel in dat spibaantje schuiven, dan de moer aandraaien en de rondel overplooien, zodat de as niet kan mee draaien.

Bij mij gaat dit dus niet gezien er geen spibaant inzit.

Hoe wordt er dan voorkomen dat de as mee kan draaien?

Bedankt alvast

Link naar reactie

Je 2de probleem komt me bekent voor (zie top 5 verkloten al sleutelen). Als de draad op de primaire as en die in de moer nog in heel goede staat zijn lukt het met het demonteren van de koppeling en de rollager licht tegen te houden. Je kan ook de as een centimeter naar binnen duwen zodat deze een beetje los komt te zitten en dan zijdelingse druk uitoefenen op de as zodat deze it of wat blokkeert terwijl je er de moer probeert op te vijzen.

Als dat niet lukt kan je met boulonneuse (of hoe noemt da weer) proberen de moer erop te krijgen. Als laatste oplossing kan je opnieuw je carter splitten. :)

Voor je eerst probleem: kijk na waar de trommel slijpt (meestal op één plaats) en corrigeer dan de stofplaat door lichte druk uit te oefenen op de plaats waar de stofplaat tegen de tamboer komt.

Groetjes, nero.

Edit: vergeet niet die 5-armige rondel er eerst op te plaatsen, deze moeren durven nogal eens los te komen na verloop van tijd.

Edit 2: kijk eens na of je de conische rondellen niet hebt verwisseld, die met het gleufje erin zou moeten dikker zijn dan de andere en deze moet je eerst plaatsen. Daardoor komt de tamboer iets verder van de stofplaat. Mogelijk is deze ook wat afgesleten en moet je ze vervangen.

Link naar reactie

Bedankt alvast

De draad op beide delen van de primaire vertanding is perfect.

Ik heb deze wel kunnen vast draaien ondertussen maar is het normaal dat die spi baan niet aanwezig is op deze as? Zo kan je deze as toch nooit met zekerheid blokkeren,zodat deze zeker niet mee draait. Stel deze as begint mee te draaien, en de moer zit met zen speciale rondel vergrendeld, dan draait de as gewoon de moer los.

Er zit op het uiteinde van de as wel een gleufje in gefreesd om vermoedelijke met schroevendraaien in te gaan, om tegen te houden. Maar dit kan je onmogelijk tegen houden als je met een momentsleutel aandraait. Ik heb zelf voor bouloneuse gespeeld en al tikkend de moer kunnen vast draaien.

Waar de plaat sleept weet ik al, het lijkt mij gewoon niet normaal dat deze zoveel sleept., ik heb zelf al aan de trommel wat afgedraaid waar hij de stofplaat raakt. Maar dit helpt ook niet genoeg.

Het scheelt teveel. Ik schat 1,5 mm. Daarmee dat ik begin te twijfelen als de stofplaat wel de juiste is. Ik begin te vermoeden dat er een speciale stofplaat gemaakt is voor die vgla blokjes, gezien dit op sip ook niet te vinden is.

5 armige rondel? op de primaire as dan? Dit is gebeurd.

Wat bedoel je juist met conische rondellen? Ik weet nergens conische rondellen op mijn blokje zitten.

bedankt

Link naar reactie

Goede morgen

Bedankt alvast, maar bij een vgla blokje is dat volgens mij niet zo. Net zoals een sprint blok.

in de bijgevoegde explodet view van mijn blokje kan je dit duidelijk zien.

Ook zie je dat de stofplaat als het ware naar binnengeplooid staat om ervoor te zorgen dat de trommel kan passeren.

Dit is bij mijn stofplaat niet zo.

fcdijhca.png

Uploaded with ImageShack.us

fcdijhca.png

Uploaded with ImageShack.us

Link naar reactie
Ik heb deze wel kunnen vast draaien ondertussen maar is het normaal dat die spi baan niet aanwezig is op deze as? Zo kan je deze as toch nooit met zekerheid blokkeren,zodat deze zeker niet mee draait.

Volgens mij dient dat sleufje in de as om één van die utsteeksels van die 5-armige rondel in te steken. Daarmee voorkom je dat de as gaat draaien en de moer eraf komt.

Het is mogelijk dat er bij de sprint modellen geen conische rondellen aanwezig zijn, maar vind het toch raar. Zelf bij de GS150 zijn die al aanwezig. Heeft de tamboer een conische uitsparing langs beide zijden waar de as door komt? Als dit niet het geval is zal het idd een (dikke) platte rondel zijn die in de plaats komt.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

goede avond,

Dat sleufje in die as, daar kan geen flapje van die rondel in hoor. Ik ga op goede hoop zo rijden, we zien wel.

Van die tambour ben ik vrijwel zeker dat dit zo hoort, als je kijkt op die tekening, loopt de trommel tegen het lager. Zelf bij mijn glx blokje zit ook geen conische rondel.

Ik gok op een verkeerde stofplaat.

Moest iemand een originel stofplaat voor een vgla blok liggen hebben.

Merci

Link naar reactie

Goede avond,

Ik heb juist wat foto's genomen van de slijtage op de stofplaat waar de trommel sleept.

De slijtage die je kan zien op de foto, is over de hele stofplaat.

Op de foto's van Bowyer hierboven blijkt dat de stofplaat vermoedelijk wel juist is.

Ik ga hem morgen nog eens bewerken met een carrosserie hamer, en nogmaals proberen.

20130123191732.jpg

[20130123191725.jpg

bedankt alvast

Link naar reactie

De trommel kan je volgens mij niet veel missen,

en de achteras, is wel juist, komt uit het blokje, was nog nooit opengeweest volgens mij.

Inderdaad dat zal het niet maken, maar dat is wel 1,5 mm dat de trommel minder op de tandjes grijpt van de achteras,

Ik bekijk het dit weekend nog eens.

bedankt alvast

Link naar reactie

Hoi,

Ik heb nog eens naar de foto's zitten kijken en toen viel mij de opstaande rand in het center van mijn remtrommel op. Is het mogelijk dat bij de jouwe die rand afgesleten of geplet is?

Groetjes,Bowyer.

Link naar reactie

Opgelost,

dankzij de carrosserie hamer, en de slijpschijf!

Ondertussen wel een ander probleem,

De koppeling slipt door, zonder dat de kabel vast hangt.

Er zit geen rondel tussen krukas en koppeling,

Koppelingsdeksel is aangepast voor de cosa koppeling, Ribben weggefreesd,

maar koppelingsduwpin, duwt al de koppeling iets open als ik het deksel vast zet.

Is het een optie om het dekseltje van de koppeling wat af te draaien? Zodat de duwpin wat meer ruimte heeft?

Bedankt alvast

Link naar reactie

Ben je zeker dat het de duwpen is die de lang is? mogelijk is het de koppelingskorf die naar binnen wordt geduwd. (Monteer de koppeling eens zonder duwpen).

Verder lijkt het me makkelijker om de duwpen wat in te korten of een korter model te steken(als dat mogelijk is) of je kan de hendel zelf waar deze op de duwpen komt een beetje afslijpen.

Bij sip hebben ze ook van die spacers om tussen carter en koppelingsdeksel te steken zodat je wat ruimte wint. Alleen moet je erop letten dat je achterband dan niet tegen het deksel gaat slijpen.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...