Filip Bauwens Geplaatst: 12 november 2012 Delen Geplaatst: 12 november 2012 Ik had graag van andere gebruikers geweten hoeveel zij betalen voor een onderhoud van hun GTS 300 volgens het onderhoudsboekje. Mijn ervaring is dat mijn dealer meer doet dan voorzien in het periodieke onderhoud: hij wisselt de motorolie bvb. om de 5000 km. Volgens het onderhoudsschema is dit niet nodig. Mijn onderhoudsbeurt op 15.000 km kostte 250 euro (vervangen aandrijfriem, motorolie, algemene check, computerdiagnose). Aangezien ik 25.000 km per jaar doe vrees ik op die manier aan een vrij hoge onderhoudskost te komen. Extra vraagje: iemand een idee hoeveel km je met een GTS kan afleggen voordat de "grote kosten" zoals vervanging van krukaslagers e.d. beginnen? Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 12 november 2012 Delen Geplaatst: 12 november 2012 alles wat je hier vernoemd lijkt me niet abnormaal, ook al is he tmss niet op de letter van het boekje. Een regelmatige oliewissel is het lange leven van je motor. Link naar reactie
Filip Bauwens Geplaatst: 12 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2012 Dag Knifeman, bedankt voor je reactie... Zo ben ik gerust dat mijn dealer mij niet liggen heeft :-) Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 12 november 2012 Delen Geplaatst: 12 november 2012 bij die 250 euro zal vooral de werktijd voor het vervangen van de riem de doorslag gegeven hebben. Normaal worden dan ook de variorolletjes vervangen, misschien niet appart vermeld (hopelijk wel gedaan). Dus nee. zijt maar gerust. Link naar reactie
pete Geplaatst: 14 november 2012 Delen Geplaatst: 14 november 2012 Wat staat er in de handleiding? Bij 25.000 per jaar kan men niet spreken over weinig kilometers. Het is dan logisch dat voor oliewissel het maximum wordt aangehouden, terwijl het heel normaal is bij bv 5000 kilometer per jaar minstens 1 maal (jaarlijks) te wisselen. Link naar reactie
gonzaleztony Geplaatst: 14 november 2012 Delen Geplaatst: 14 november 2012 Trikke je bedoeld toch om de 5000 km in de plaats van 5000 Liter :-) Link naar reactie
Trikke2705 Geplaatst: 14 november 2012 Delen Geplaatst: 14 november 2012 Trikke je bedoeld toch om de 5000 km in de plaats van 5000 Liter :-) Ja, inderdaad, had ik nog niet gezien. Ik zal het even aanpassen. Zou een bekke veel zijn :-) Link naar reactie
Trikke2705 Geplaatst: 14 november 2012 Delen Geplaatst: 14 november 2012 Dus met andere woorden is het best je olie te (laten) vervangen om de 5000 km*. Deze vraag interesseert me daar ik ook met nen 300 rond prot. *edit: liter werd km ;-) Link naar reactie
Filip Bauwens Geplaatst: 14 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2012 Knifeman, de variorolletjes hebben ze volgens het boekje op 10.000 km vervangen, het onderhoud kostte toen ook rond de 200 euro. En inderdaad, het zijn vooral de werkuren die de doorslag geven. De man heeft natuurlijk geen ongelijk, ik heb zelf al eens de lamp van de koplamp vervangen en ben een uur bezig geweest: voorste bagagedrager eraf, windscherm eraf, roostertje demonteren, kap van het stuur losmaken, lamp vervangen en dan terug alles monteren. Anderhalf uur werk :-) maar ik was er dan wel vanaf voor 4,5 euro. Zijn hier mensen die het onderhoud zelf doen? En hoe zit dat dan met de garantie? Link naar reactie
Filip Bauwens Geplaatst: 14 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2012 By the way: ik heb ooit eens een reportage gezien waarin gesteld werd dat het bij een benzinemotor eigenlijk niet zo opportuun is om de olie te vaak te vervangen, omdat die dan telkens een shock krijgt door de wisselende zuurtegraad. Onderzoek had uitgewezen dat de kwaliteit van de olie pas begon af te nemen rond de 100.000 km. Het ging weliswaar om een automotor... Link naar reactie
ePit Geplaatst: 17 november 2012 Delen Geplaatst: 17 november 2012 De motorolie zorgt naast de smering ook voor de koeling van de motor. Ook neemt de olie vuil en metaaldeeltjes op die in de motor rondzweven. De oliefilter filtert deze er wel zoveel mogelijk uit maar de goudgele olie wordt wel zwart. De kwaliteit van de olie gaat zowel achteruit door gebruik als door de tijd (oxidatie door zuurstof). Vandaar vervangen om de zoveel km of om de zoveel tijd. Advies: niet besparen op een paar litertjes olie om je Wesp fit te houden @Filip: zuurtegraad is maar één parameter. Viscositeiten, vervuiling en smeringseigenschappen zijn bvb. een paar andere. Link naar reactie
Smook Geplaatst: 18 november 2012 Delen Geplaatst: 18 november 2012 zuurtegraad in vuile olie blijft ook niet constant... .. Moest je je olie elke dag vervangen bij wijze van spreke dan zit die zuurtegraad zo goed als gelijk... Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 19 november 2012 Delen Geplaatst: 19 november 2012 'k ken nog geen ene motor die kapot is gegaan van te veel olie te wisselen... van te weinig daarintegen... Link naar reactie
ePit Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Helemaal eens met knifeman. Te vaak olie vervangen is enkele Euro's teveel uitgeven voor die olie... Maar te weinig olie vervangen is honderden euro's uitgeven aan extra slijtage or erger nog aan een vastloper... Link naar reactie
erikm Geplaatst: 16 december 2012 Delen Geplaatst: 16 december 2012 25000 km/jaar, dat is 100000km op vier jaar !!!! Gaat het vespablokje het zolang uithouden ? De mijne 250 gts heeft er iets meer dan 50000km opstaan. Link naar reactie
Filip Bauwens Geplaatst: 5 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2013 Volgens de dealer beginnen de kosten rond de 60.000km, bvb. lagers van de krukas en dergelijke... Link naar reactie
Robing Geplaatst: 16 mei 2013 Delen Geplaatst: 16 mei 2013 Als men de onderhouds intervallen die de fabrikant voorschrijft na leeft moet genen enkel dealer mij wijsmaken dat het op de helft er van beter is, das enkel goed voor den dealer zijn kassa. Ik val omver wat sommigen aan hun motor olieën uit geven. Ik ben nogal een zelf doender, en een olie wissel kost mij aan Synthetische olie 5W40/L =3€ oliefilter 6€. En daar moet ge nu echt geen technisch wonder voor zijn zenne. Het olie peil geregeld controleren is een must. Niemand kan voorspellen wanneer een motor stuk zou gaan, dat hangt van veel te veel factoren af. Aan te raden is, bij koud start de motor langzaam al rijdend op temperatuur te laten komen. In plaats te vertrekken met de vlam in de pijp wat velen zo graag doen :-) Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 27 mei 2013 Delen Geplaatst: 27 mei 2013 jouw dealer om de 5000km , mijn 2e onderhoud (gts 300) dient zich aan op 3000km (na het 1e op 1000km). Kwil er niet echt op doorvragen want tgaat weer nie goe aflopen Link naar reactie
Filip Bauwens Geplaatst: 28 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 28 mei 2013 Marcdax, als je je aan het boekje houdt zit je goed. Ik denk dat de fabrikant/ontwerper beter weet dan welke dealer ook wat nodig is. En, Robing, sorry maar een onderhoud/inspectie is véééél meer dan een oliewissel. Wat mij betreft is een oliewissel zelfs een bijkomend aspect. Denk vooral aan de veiligheid: banden, remmen, besturing... Link naar reactie
Robing Geplaatst: 28 mei 2013 Delen Geplaatst: 28 mei 2013 Ja marcdax, de kassa moet rinkelen he :-). Link naar reactie
Robing Geplaatst: 28 mei 2013 Delen Geplaatst: 28 mei 2013 Hoi Filip Bauwens, Iedere Vespa koper zou bij aankoop. In zijn handboekje moeten kunnen lezen wat de onderhouds intervallen bij 1000-5000-10000Km enz in houden. Zoals ze beschreven staan in de werkhuis handboeken van Vespa zelf. Natuurlijk is een nazicht of onderhoud niet alleen een olie wissel. Mvg Link naar reactie
Filip Bauwens Geplaatst: 29 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2013 Robing, ik denk dat, als je dat allemaal in de handleiding voor een gemiddelde gebruiker moet zetten, het drukwerk meer kost dan de scooter zelf. De "workshop manuals" zijn trouwens te vinden op internet. Maar dan heb je ook nog de juiste gereedschappen nodig om de klus te klaren. Ook niet altijd evident... In de onderhoudstabel staat trouwens aangeduid wat het onderhoud juist inhoudt. Link naar reactie
Robing Geplaatst: 29 mei 2013 Delen Geplaatst: 29 mei 2013 Heel juist Filip, als men over onvoldoende kennis en gereedschappen beschikt, en de nodige reparatie handleiding. Moet je zelf niet zitten prutsen aan gelijk welk voertuig. En dat een vakman laten doen, en die dan betalen met een glimlach, voor de prestaties. Hopende dat alles is uitgevoerd waarvoor je betaald. Maar aan de vragen die hier gesteld worden kan je toch best goede informatie geven, dat is toch de bedoeling van dit forum dacht ik. En inderdaad is op WWW alles te vinden van manuals. Mvg. Link naar reactie
marcdax Geplaatst: 30 juni 2013 Delen Geplaatst: 30 juni 2013 Denk dat de kassa goed rinkelt , om de 3000km op onderhoud Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 1 juli 2013 Delen Geplaatst: 1 juli 2013 probleem met de gts-en is gewoon dat die olie verbruiken. Niks abnormaal. en hoewel normaal onderhoud om de 6000 is geraak je daar normaal niet zonder olie bij te kappen. Als je dan als leek nooit zelf je olie controleert kan je vodden hebben voor je eerste onderhoud en begint de discussie tussen dealer en klant. Daarom dat sommige dealers sommige klanten sneller laten terugkomen. (zonder hierbij iemand tegen de borst te willen stoten). In mijn ogen, ne goeie dealer, als hij zijn klanten kent en weet dat die zelf hun olie niet nakijken, laat maar terugkomen om de 3000. Als die klant dan nooit in panne valt gaat die nog content zijn. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.