Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Onderhoud GTS 300 kostprijs


Filip Bauwens

Aanbevolen berichten

Ik had graag van andere gebruikers geweten hoeveel zij betalen voor een onderhoud van hun GTS 300 volgens het onderhoudsboekje.

Mijn ervaring is dat mijn dealer meer doet dan voorzien in het periodieke onderhoud: hij wisselt de motorolie bvb. om de 5000 km. Volgens het onderhoudsschema is dit niet nodig.

Mijn onderhoudsbeurt op 15.000 km kostte 250 euro (vervangen aandrijfriem, motorolie, algemene check, computerdiagnose). Aangezien ik 25.000 km per jaar doe vrees ik op die manier aan een vrij hoge onderhoudskost te komen.

Extra vraagje: iemand een idee hoeveel km je met een GTS kan afleggen voordat de "grote kosten" zoals vervanging van krukaslagers e.d. beginnen?

Link naar reactie

Wat staat er in de handleiding? Bij 25.000 per jaar kan men niet spreken over weinig kilometers. Het is dan logisch dat voor oliewissel het maximum wordt aangehouden, terwijl het heel normaal is bij bv 5000 kilometer per jaar minstens 1 maal (jaarlijks) te wisselen.

Link naar reactie

Knifeman, de variorolletjes hebben ze volgens het boekje op 10.000 km vervangen, het onderhoud kostte toen ook rond de 200 euro. En inderdaad, het zijn vooral de werkuren die de doorslag geven. De man heeft natuurlijk geen ongelijk, ik heb zelf al eens de lamp van de koplamp vervangen en ben een uur bezig geweest: voorste bagagedrager eraf, windscherm eraf, roostertje demonteren, kap van het stuur losmaken, lamp vervangen en dan terug alles monteren. Anderhalf uur werk :-) maar ik was er dan wel vanaf voor 4,5 euro. Zijn hier mensen die het onderhoud zelf doen? En hoe zit dat dan met de garantie?

Link naar reactie

By the way: ik heb ooit eens een reportage gezien waarin gesteld werd dat het bij een benzinemotor eigenlijk niet zo opportuun is om de olie te vaak te vervangen, omdat die dan telkens een shock krijgt door de wisselende zuurtegraad. Onderzoek had uitgewezen dat de kwaliteit van de olie pas begon af te nemen rond de 100.000 km. Het ging weliswaar om een automotor...

Link naar reactie

De motorolie zorgt naast de smering ook voor de koeling van de motor. Ook neemt de olie vuil en metaaldeeltjes op die in de motor rondzweven. De oliefilter filtert deze er wel zoveel mogelijk uit maar de goudgele olie wordt wel zwart. De kwaliteit van de olie gaat zowel achteruit door gebruik als door de tijd (oxidatie door zuurstof). Vandaar vervangen om de zoveel km of om de zoveel tijd.

Advies: niet besparen op een paar litertjes olie om je Wesp fit te houden

@Filip: zuurtegraad is maar één parameter. Viscositeiten, vervuiling en smeringseigenschappen zijn bvb. een paar andere.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 3 weken later...
  • 4 maanden later...

Als men de onderhouds intervallen die de fabrikant voorschrijft na leeft moet genen enkel dealer mij wijsmaken dat het op de helft er van beter is, das enkel goed voor den dealer zijn kassa. Ik val omver wat sommigen aan hun motor olieën uit geven. Ik ben nogal een zelf doender, en een olie wissel kost mij aan Synthetische olie 5W40/L =3€ oliefilter 6€. En daar moet ge nu echt geen technisch wonder voor zijn zenne. Het olie peil geregeld controleren is een must. Niemand kan voorspellen wanneer een motor stuk zou gaan, dat hangt van veel te veel factoren af. Aan te raden is, bij koud start de motor langzaam al rijdend op temperatuur te laten komen. In plaats te vertrekken met de vlam in de pijp wat velen zo graag doen :-)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Marcdax, als je je aan het boekje houdt zit je goed. Ik denk dat de fabrikant/ontwerper beter weet dan welke dealer ook wat nodig is. En, Robing, sorry maar een onderhoud/inspectie is véééél meer dan een oliewissel. Wat mij betreft is een oliewissel zelfs een bijkomend aspect. Denk vooral aan de veiligheid: banden, remmen, besturing...

Link naar reactie

Hoi Filip Bauwens, Iedere Vespa koper zou bij aankoop. In zijn handboekje moeten kunnen lezen wat de onderhouds intervallen bij 1000-5000-10000Km enz in houden. Zoals ze beschreven staan in de werkhuis handboeken van Vespa zelf. Natuurlijk is een nazicht of onderhoud niet alleen een olie wissel. Mvg

Link naar reactie

Robing, ik denk dat, als je dat allemaal in de handleiding voor een gemiddelde gebruiker moet zetten, het drukwerk meer kost dan de scooter zelf. De "workshop manuals" zijn trouwens te vinden op internet. Maar dan heb je ook nog de juiste gereedschappen nodig om de klus te klaren. Ook niet altijd evident... In de onderhoudstabel staat trouwens aangeduid wat het onderhoud juist inhoudt.

Link naar reactie

Heel juist Filip, als men over onvoldoende kennis en gereedschappen beschikt, en de nodige reparatie handleiding. Moet je zelf niet zitten prutsen aan gelijk welk voertuig. En dat een vakman laten doen, en die dan betalen met een glimlach, voor de prestaties. Hopende dat alles is uitgevoerd waarvoor je betaald. Maar aan de vragen die hier gesteld worden kan je toch best goede informatie geven, dat is toch de bedoeling van dit forum dacht ik. En inderdaad is op WWW alles te vinden van manuals. Mvg.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

probleem met de gts-en is gewoon dat die olie verbruiken. Niks abnormaal. en hoewel normaal onderhoud om de 6000 is geraak je daar normaal niet zonder olie bij te kappen. Als je dan als leek nooit zelf je olie controleert kan je vodden hebben voor je eerste onderhoud en begint de discussie tussen dealer en klant. Daarom dat sommige dealers sommige klanten sneller laten terugkomen. (zonder hierbij iemand tegen de borst te willen stoten).

In mijn ogen, ne goeie dealer, als hij zijn klanten kent en weet dat die zelf hun olie niet nakijken, laat maar terugkomen om de 3000. Als die klant dan nooit in panne valt gaat die nog content zijn.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...