Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Onderhoud GTS 300 kostprijs


Filip Bauwens

Aanbevolen berichten

Kan ik inkomen in je redenering , maar dan zou dat onderhoud toch zeer goedkoop moeten zijn , max 30euro ofzo , 10euro voor de olie en dan een half uurtje werk max (en das al heel ruim genomen) maar toch zijn ze 2x zo duur dus daar verandert dan weer...

Olieverbruik is ergens "normaal" maar hoe komt het dat je het dan weer niet tegen komt bij gewone motorfietsen ? Ik bedoel dan zo snel op onderhoud gaan (en dan zijn er bij die 1L/1000km "normaal" vinden, dat dit kan gebeuren)

Link naar reactie

Als die dan gewoon alle vloeistofniveaus nakijkt en bijvult indien nodig en u daar ne faire prijs voor telt is da niks,

maar als die u een volledig onderhoud inclusief filter(s)... enz. telt, dan is het in mijn ogen nog ne afzetter.

Link naar reactie

durf toch wedden dat er tussen zitten die dan teveel aanrekenen hoor knifeman, maar dat zal bij de auto ook wel zo zijn.

En als ze teveel aanrekenen zullen ze niet veel klanten overhouden, dus dan mag je voor je volgend onderhoud toch iemand anders zoeken.

En inderdaad ze zijn niet allemaal dezelfde. ;-)

Link naar reactie

Over onderhoud kosten kan je gewoon blijven lullen. Onderhoud beurten zijn nooit het zelfde. Als je wil vergelijken dien je de rekeningen naast elkaar te leggen. Zitten er remblokken- banden- remvloeistof, Filters- bougie- kleppen stellen enz in de rekening. En als je zelf nikske aan je vespa doet, is het maar normaal dat je daar anderen die het voor je doen, voor moet betalen. Iedereen weet wat een arbeids uurloon ongeveer kost (+/-50€), wat alle onderdelen die vervangen worden kosten kan je ook vinden op het net. Ik doe alles zelf aan mijne vespa, omdat ten eerste ik dat heel graag doe. Ten tweede het dan heel goedkoop is, en ten derde zeker ben dat het nodige echt is uitgevoerd volgens de gegevens van de fabriekant.

Link naar reactie

Daar maak ik me soms zorgen over, dat ze een vage omschrijving op je factuur zetten, zodat je denkt dat er wat gedaan is, maar eigenlijk is er niks gebeurd.

Nu ben ik wel gerust van degene waar ik op onderhoud ga, want daar hoor ik niks als positieve dingen over.

Link naar reactie

@ Robing : niet noodzakelijk , tijdens de garantie heb je niet veel keus dan bij de dealer te gaan.

Neem nu dat je bv het boekje volg en op 3.000km geen oh laat doen en ik krijg iets voor dan heb je zowiezo al kans op discussies ivm de reparatie.

Als dat enkel een oliewissel is dan heb ik geen enkel probleem om olie te halen en dat te zelf te doen , of blokjes steken of ... ..

@ KevinB : je zou verschieten hoeveel mensen betalen voor iets wat nie gedaan is / of veel betalen en daar niks achter zoeken of mee akkoord gaan ;)

@ Knifeman : als je dan uittelt dat je ipv TS niet om de 5000km maar om de 3000km moet gaan dan ga je al bijna 2x op OH (al is het maar een oliewissel) dus ga je nog duurder uitkomen ?!

Link naar reactie

Dat garantie gedoe, daar lach ik mee. Als je naar dealer gaat voor ieder onderhoud, en dan zeker om de 3000km :-), waar je dan toch dik moet betalen om zogezegd van de garantie te kunnen genieten. Ieder maakt dat voor zijn eigen uit. Er word hier veel gezegd maar niet alles, zij die na 6 jaar nog geen 3000km op hun teller staan hebben , moeten om de 500km op onderhoud om de spinnen webben van het stille staan uit hunne luchtfilter te laten blazen he marcdax. En zou ze de kost ni willen geven waarbij dat zo is, of ze dat ook doen is dan nog de vraag. Mvg

Link naar reactie

Je zou kunnen zeggen dat het bij een Vespa nog meevalt mocht je zelf iets moeten doen , maar koop eens een wagen van 20.000euro ga je daar dan ook laks omgaan als de dealer zegt dit of dat ? En de kans op een moeilijk garantiegeval verhogen ?

En het klopt dan idd , jaarlijks onderhoud of de vooropgestelde km's dus wat eerst komt :^)

Link naar reactie

Mijn hoofdreden om het onderhoud niet zelf te doen maar door een dealer te laten doen is dat die mensen opleiding krijgen over het hoe en waarom. Zij kunnen het risico niet nemen dat jij je door hun fouten verongelukt. Een dealer die "zogezegd" nieuwe remblokken plaatst maar waarbij dan bij een ongeval blijkt dat het niet het geval was, kan het op zijn buik schrijven. Ik vraag me af wie verantwoordelijk is als je dat allemaal zelf doet. Tenslotte is het werken aan motorvoertuigen een beschermd beroep, waarbij dus beroepskwalificaties vereist zijn. Onderhoud van de motor is volgens mij het enige dat je als hobbyist kan doen, maar werken (en controles!) aan ophanging, remmen, besturing enz... lijken mij toch eerder voor professionals.

Link naar reactie

Gohja , ik snap wat je bedoelt maar tis ook weer langs 2 kanten :

Heeft die mecanieker die je vespa in mekaar heeft gestoken een beroepsopleiding gehad (dus x-aantal jaar scholing gevolgd) , ik denk het niet. idem met je wagen , dat zijn ook geen automecaniciens hoor.

Dus tis altijd 2 kanten bekijken , die mensen kunnen dat ook maar zijn ook (de meesten niet) niet beroepsopgeleid.

En het werken aan motorvoertuigen is iets waar je idd een diploma (of 3-5 jaar ervaring) moet hebben , maar voor jezelf maakt dit niet uit dus je kan dit gewoon doen (zou gek zijn mocht het niet mogen).

Je zegt ook onderhoud aan de motor, je kan je ook verongelukken hoor , vergeet maar de olie = vastloper , wiel blokkeren , slippen , ... ..

Voor mezelf weet ik wat ik wel en niet kan en dat is bij iedereen zo , dus het is enkel voor de garantie dat ik ga , na de garantie doe ik het zelf wel tenzij ik het niet kan (door gebrek aan kennis of materiaal)

Link naar reactie

In mekaar steken is nog iets anders hé. Dat gebeurt in een fabriek die door ingenieurs ontwikkeld en gecontroleerd wordt. En die mensen moeten zich uiteindelijk ook houden aan de montagevoorschriften van de productielijn. Ze worden trouwens ook geschoold hé. Al genoeg autofabrieken bezocht in mijn carrière...

Of herstellingen zelf doen al dan niet mag weet ik niet, maar of het echt verantwoord is wat sommigen doen is nog een andere vraag. Je brengt uiteindelijk niet alleen jezelf maar ook andere weggebruikers in gevaar. Vandaar ook dat ik helemaal niet tegen een degelijke technische keuring ben. Je zal zelf als vesparijder maar eens aangereden worden door een voertuig met een technisch mankement...

Link naar reactie

DUBBELE POST, SORRY

In mekaar steken is nog iets anders hé. Dat gebeurt in een fabriek die door ingenieurs ontwikkeld en gecontroleerd wordt. En die mensen moeten zich uiteindelijk ook houden aan de montagevoorschriften van de productielijn. Ze worden trouwens ook geschoold hé. Al genoeg autofabrieken bezocht in mijn carrière...

Of herstellingen zelf doen al dan niet mag weet ik niet, maar of het echt verantwoord is wat sommigen doen is nog een andere vraag. Je brengt uiteindelijk niet alleen jezelf maar ook andere weggebruikers in gevaar. Vandaar ook dat ik helemaal niet tegen een degelijke technische keuring ben. Je zal zelf als vesparijder maar eens aangereden worden door een voertuig met een technisch mankement...

Link naar reactie

De fabeltjes krant al es volgen he jongens. Hoeveel zijn het er ook weer die zonder inschrijving bewijs, zonder verzekering, zonder rijbewijs, valse nummer platen of gestolen, met wrakken op onze wegen rondbollen 200.000 naar schatting. Denk je dat die geven om jouw veiligheid. En waar wij met zijn alle brave extra voor betalen. Even de voetjes op de grond. Ik denk dat er meer leerjongens in garages werken dan echte mekaniekers.

Link naar reactie

inderdaad, opleiding van hoeveel weken ? Solliciteer eens bij Volvo ofzo , je kan daar gaan werken met een diploma van bakker. Je mag nog een korte opleiding krijgen denk dat je evenveel gaat weten als iemand die er 6 jaar voor naar school gaat ?

Je zegt ook "in mekaar steken in een fabriek door ingenieurs ontwikkeld". Voor dit heb je helemaal geen fabriek nodig hoor. Dat kan je gewoon in je garage ook hoor of hoe denk je dat iets gemaakt gaat worden na een ongeval ? Gebeurt toch ook in een winkel ?! En als je , zoals Robing zegt , geluk hebt door iemand met ervaring.

Denk dat je raar opkijkt als je weet wat er in garages gebeurt , ze kloppen daar ook met een hamer hoor en trekken-sleuren , tis niet zoals in de film hoor.

Je kan dan ook zeggen , 6 jaar school , iemand met 85% en iemand met 55% , allebei een diploma hoor.

Die keuringen zijn ook maar een indicatie en trust me , apk gelijk in NL zou beter zijn , dus bij een garagist.

Opmerkingen komen en gaan op keuringsbewijzen en dingen veranderen elk jaar op je keuring. Banden die 5000km later (voor alle duidelijkheid ze waren nog goed) van "in de gaten houden" naar "duimpje omhoog gaan" , van 4 naar 5 plaatsen gaan , lichten die zonder iets aan te doen wel ineens goed staan , ... ...

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Ik had graag van andere gebruikers geweten hoeveel zij betalen voor een onderhoud van hun GTS 300 volgens het onderhoudsboekje.

Mijn onderhoudsbeurt op 15.000 km kostte 250 euro (vervangen aandrijfriem, motorolie, algemene check, computerdiagnose). Aangezien ik 25.000 km per jaar doe vrees ik op die manier aan een vrij hoge onderhoudskost te komen.

Nou wees gerust... 2,5 jaar later vragen ze er 500 euro voor... :-(

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

ZOOO... !!!!

Ik heb dus zelf de onderdelen besteld en mijn eigen grote onderhoud gedaan.

Twee extra hulp-gereedschapjes besteld om de versnelling en motorpoelie te blokkeren gekocht. Momentsleutels had ik nog liggen van mijn BMW.

Ik heb dus nu zelf mijn oliefilter en olie ververst, luchtfilter, bougie en V-snaar en rollers vervangen. Filmpje van youtube op de laptop... En knutselen maar.

Nou...Als je zelf wel is iets met een brommer heb gedaan is dit prima te doen. al met al was ik iets van 3 uur bezig. Maar dat zal de volgende keer zeker een stuk sneller gaan. Remschijven en schoenen waren nog in goede staat. Ook de achterband die de dealer wou vervangen heeft nog 2 millimeter sluit tot het de meetribbel raakt. Kosten...?  92 euro aan onderdelen. Das wat anders dan die 500 euro die men vroeg. Voor die 400 euro knutsel ik graag een dagje in de garage van mijn neef. :-)

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Beste Rhinosj, ik heb met bewondering jouw tekst gelezen. Wil jij mij AUB zeggen waar jij, de olie filter, de olie, de luchtfilter, de bougie, de V-snaar en de rollers, kunnen kopen hebt voor de totaal prijs van 92€. Ik en vele anderen zullen je dankbaar zijn met die info. Het is mij niet duidelijk, of de twee extra gereedschappen ook in deze prijs zitten. Mvg.

Link naar reactie

Tja, wat je zelf doet, doe je zeker goedkoper, en soms zelfs beter! En bij dat laatste stel ik me ook soms vragen, zeker omdat die uurlonen zo van de pot gerukt zijn. Mocht je dan weten dat ze die uren echt aan je vespa presteerden, dan haal je met de glimlach je portefeuille boven maar helaas...

Link naar reactie

Robing, die 92 euro klopt, ik doe zelf het onderhoud aan mijn Vespa en kan bevestigen dat je voro dat geld ongveer inderdaad alles hebt. Klein onderhoud; alle filters , olie, koelvloeistof, bougie; rond de 50 euro aan onderdelen.

 

Rollekes kosten amper 15 euro, snap niet dat een garagist hier 400 euro voor durft te noemen, das 2 uur werk max

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...