Thijs Kempen Geplaatst: 9 oktober 2012 Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 Hallo, even voorstellen, ik ben aan een voor mij compleet nieuwe hobby begonnen door een vespa vba 150 uit 1959 te kopen. Ik ben van plan deze opnieuw in de orginele kleur te laten spuiten en de voorbereidingen zelf te doen. Ook de motor en de rest van de techniek wil ik zelf onderhanden nemen. Ben redelijk technisch, maar heb nog nooit aan een vespa gewerkt. Ik hoop dat ik een mooi project heb voor de beginnende restaurateur. Is er een ideale werkvolgorde om den vespa te restaureren? Welke volgorde heeft bij u in het verleden goed gewerkt? Thijs Link naar reactie
sindo Geplaatst: 9 oktober 2012 Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 vooral de discussies )) (Like) ik begin alvast, O-lak met moderne blok Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 9 oktober 2012 Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 Welkom Thijs: Eerst maar eens een paar foto's posten, dan volgt hier een ellenlange discussie over het al dan niet (kunnen) behouden van de originele lak. Terwijl men daarover discussieert op zoek naar PDFs met informatie over je scooter; excplosie tekeningen, Haynes manual, de (papieren) SIP catalogus: Zo veel mogelijk info verzamelen over jouw Vespa. Goeie startpunten daarvoor zijn Scooterhelp en de Vespa Startpagina. Dan de scooter demonteren, terwijl het frame bij de spuiter ligt een blok reviseren (nadat er een discussie is geweest over het steken van een moderner motorblok) en de onderdelen bij elkaar sprokkelen (/online bestellen) en dan in de lange winteravonden het ding weer opbouwen. Van alles dat je demonteert foto's nemen en taggen, want tussen uiteen halen en weer opbouwen, kan zo een half jaar zitten. Maak vooral foto's van het demonteren van je voorvork, want die is een b*tch om weer in elkaar te zetten zonder referentiemateriaal. Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 9 oktober 2012 Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 Welkom, even mee discuteren Indien mogelijk O-lak met een LML motor:)) Wondermiddel = owatrol, commandant 3 of 4 Grtjs Makke Link naar reactie
sindo Geplaatst: 9 oktober 2012 Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 Makke leg wel uit wat dat is, straks kapt hij het nog in zijn blok Link naar reactie
Joene Geplaatst: 9 oktober 2012 Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 heel leuk Thijs, voorlopig is de bijdrage van mr160 de meest zinvolle ;-) o-lak vs resto : doe ajb wat JIJ wil, het wordt tenslotte JOUW scooter wat de motor betreft: - ga je er enkel eens mee naar de bakker rijden of naar't café in de buurt => dan zou ik de originele motor reviseren - wil je er toch ook verdere afstanden mee doen en vlot mee kunnen met het huidige verkeer, kies dan voor een nieuw (LML) of moderner (type PX) motorblok suc6 met je restauratieproject Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 9 oktober 2012 Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 @Thijs, Als je je scooter in originele staat wil behouden of kan behouden, kun je die eerst een beurt geven met commandant 3 of 4 dit is een krachtig poelier middel, daarmee haal je redelijk veel vuil en krassen mee weg. Geeft je lak een een opfris beurt. Daarna kun je de roest behandelen met owatrol, dit haalt de roest wel niet weg maar zorgt ervoor dat het niet verder gaat roesten. Dit product dringt in de roest in en vormt een beschermlaag. Het is aangeraden als je redelijk veel met je scoot rijdt om meer dan eens per jaar te herhalen. @ Sindo als ik iets vergeten ben laat maar horen;) Grtjs Makke Link naar reactie
Thijs Kempen Geplaatst: 14 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2012 Bedankt voor de vele reacties. Ik neig erg naar nieuwe lak, omdat er ern aantal lelijke deuken in m'n scooter zitten. Er is ook al laswerk aan gedaan en sommige roestplekken moeten nog. Ik zal wel eens wat fotos maken. Thijs Link naar reactie
Thijs Kempen Geplaatst: 15 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 Hier is de link naar de foto's: https://picasaweb.google.com/103262672633216616406/VespaVBA1501959?authuser=0&feat=directlink Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 Oeh - vet achterlichtje! Dat is een custom accessoire die er indertijd door de eigenaar op is gezet. Vet kleurtje ook, en vette stickers. Jammer van de rechterbil - anders had ik volmonding bij de 'conserveren' (dus mechanisch reviseren, alles oppoetsen, netje is orde maken met nieuwe rubbers, en vernieuwde slijtage onderdelen, en zo rijden) ploeg gehoord Voor de rest ziet ie er behoorlijk hard uit nog! Nadeel van een complete resto, is dat je daarna het leven van de scooter kwijt bent; beetje zoals plastische chirugie voor mensen die niet ouder willen worden doet Iemand die al wat langer met Vespa's bezig is, doet een resto meestal alleen als de scooter niet meer te conserveren is. De schade aan je billen is wel zodanig dat je daar iets mee moet, onder je stuur valt 't nog wel mee, je frame lijkt verder keihard. Je hebt wel 'mazzel' dat het geen wideframe, maar een largeframe is; nu kun je er eventueel zonder problemen plug 'n play een modern blok onder keilen, wat meedoen met het moderne verkeer makkelijker maakt. Link naar reactie
sindo Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 ik zou toch "conserveren", zo ga je ze niet meer veel vinden vrees ik. Dat beetje laswerk gaat er niet veel aan doen, dat zijn de littekens van de jaren. netjes proper maken, commandat4 en Owatrol. Modern blokje, verduurde rubbers en roestige schroeven vervangen en bollen Link naar reactie
knifeman Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 volgens mij hedde gij iet op de kop getikt... veel succes. Enkel bovenschild aan stuur zag de roest me er nogal agressief uit en heb je daar een scheurtje? Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 Nog even mee doen, ben het met Sindo eens:))) Link naar reactie
bardi Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 Wat een beautyke! Ik kan alleen beamen wat Sindo schreef...Echt niet overspuiten! Link naar reactie
co-tje Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 Schitterend ding, houwen zo. Zo niet, dan hou ik me aanbevolen voor d ouwe rommel die je weg gaat gooien... .. Link naar reactie
nero Geplaatst: 15 oktober 2012 Delen Geplaatst: 15 oktober 2012 Ik zou ook voor een volledig mechanische revisie gaan. En als je dan nog geld en zin over hebt kan je het frame "aanpakken". Groetjes, nero. Link naar reactie
Thijs Kempen Geplaatst: 16 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Zoals knifeman ook al aangeeft is het beenschild idd flink gescheurt. Op de fotos niet zo goed te zien, ma je kijkt er dwars doorheen. Dit in combi met rechterbil maakt dat ik hem ga spuiten. Ik kies uiteraard wel de originele kleur. Ook de stickers worden nieuw gedrukt en komen er dan weer op. Net als mr160 heb ik het achterlicht nooit eerder gezien. Deze laat ik zitten, ook al is het niet helemaal origineel. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 16 oktober 2012 Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Laat dan die stickers maar zitten; nieuwe scooter, nieuw leven, nieuwe stickers sparen een nep afgeleefde sticker sucks. Je kunt overwegen de nieuwe lak iets mat te laten spuiten; wordt ie iets echter van, dan met hoogglans. Link naar reactie
Thijs Kempen Geplaatst: 16 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Goeie tip van die matte lak. Dat ga ik overwegen. Thanks. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.