Ga naar inhoud
Vespaforum.be

nieuw op het forum en nieuw met vespas


Thijs Kempen

Aanbevolen berichten

Hallo, even voorstellen, ik ben aan een voor mij compleet nieuwe hobby begonnen door een vespa vba 150 uit 1959 te kopen. Ik ben van plan deze opnieuw in de orginele kleur te laten spuiten en de voorbereidingen zelf te doen. Ook de motor en de rest van de techniek wil ik zelf onderhanden nemen. Ben redelijk technisch, maar heb nog nooit aan een vespa gewerkt.

Ik hoop dat ik een mooi project heb voor de beginnende restaurateur.

Is er een ideale werkvolgorde om den vespa te restaureren? Welke volgorde heeft bij u in het verleden goed gewerkt?

Thijs

Link naar reactie

Welkom Thijs: Eerst maar eens een paar foto's posten, dan volgt hier een ellenlange discussie over het al dan niet (kunnen) behouden van de originele lak.

Terwijl men daarover discussieert op zoek naar PDFs met informatie over je scooter; excplosie tekeningen, Haynes manual, de (papieren) SIP catalogus: Zo veel mogelijk info verzamelen over jouw Vespa. Goeie startpunten daarvoor zijn Scooterhelp en de Vespa Startpagina.

Dan de scooter demonteren, terwijl het frame bij de spuiter ligt een blok reviseren (nadat er een discussie is geweest over het steken van een moderner motorblok) en de onderdelen bij elkaar sprokkelen (/online bestellen) en dan in de lange winteravonden het ding weer opbouwen.

Van alles dat je demonteert foto's nemen en taggen, want tussen uiteen halen en weer opbouwen, kan zo een half jaar zitten.

Maak vooral foto's van het demonteren van je voorvork, want die is een b*tch om weer in elkaar te zetten zonder referentiemateriaal.

Link naar reactie

heel leuk Thijs, voorlopig is de bijdrage van mr160 de meest zinvolle ;-)

o-lak vs resto : doe ajb wat JIJ wil, het wordt tenslotte JOUW scooter

wat de motor betreft:

- ga je er enkel eens mee naar de bakker rijden of naar't café in de buurt => dan zou ik de originele motor reviseren