Ga naar inhoud
Vespaforum.be

nieuw op het forum en nieuw met vespas


Thijs Kempen

Aanbevolen berichten

Hallo, even voorstellen, ik ben aan een voor mij compleet nieuwe hobby begonnen door een vespa vba 150 uit 1959 te kopen. Ik ben van plan deze opnieuw in de orginele kleur te laten spuiten en de voorbereidingen zelf te doen. Ook de motor en de rest van de techniek wil ik zelf onderhanden nemen. Ben redelijk technisch, maar heb nog nooit aan een vespa gewerkt.

Ik hoop dat ik een mooi project heb voor de beginnende restaurateur.

Is er een ideale werkvolgorde om den vespa te restaureren? Welke volgorde heeft bij u in het verleden goed gewerkt?

Thijs

Link naar reactie

Welkom Thijs: Eerst maar eens een paar foto's posten, dan volgt hier een ellenlange discussie over het al dan niet (kunnen) behouden van de originele lak.

Terwijl men daarover discussieert op zoek naar PDFs met informatie over je scooter; excplosie tekeningen, Haynes manual, de (papieren) SIP catalogus: Zo veel mogelijk info verzamelen over jouw Vespa. Goeie startpunten daarvoor zijn Scooterhelp en de Vespa Startpagina.

Dan de scooter demonteren, terwijl het frame bij de spuiter ligt een blok reviseren (nadat er een discussie is geweest over het steken van een moderner motorblok) en de onderdelen bij elkaar sprokkelen (/online bestellen) en dan in de lange winteravonden het ding weer opbouwen.

Van alles dat je demonteert foto's nemen en taggen, want tussen uiteen halen en weer opbouwen, kan zo een half jaar zitten.

Maak vooral foto's van het demonteren van je voorvork, want die is een b*tch om weer in elkaar te zetten zonder referentiemateriaal.

Link naar reactie

heel leuk Thijs, voorlopig is de bijdrage van mr160 de meest zinvolle ;-)

o-lak vs resto : doe ajb wat JIJ wil, het wordt tenslotte JOUW scooter

wat de motor betreft:

- ga je er enkel eens mee naar de bakker rijden of naar't café in de buurt => dan zou ik de originele motor reviseren

- wil je er toch ook verdere afstanden mee doen en vlot mee kunnen met het huidige verkeer, kies dan voor een nieuw (LML) of moderner (type PX) motorblok

suc6 met je restauratieproject

Link naar reactie

@Thijs, Als je je scooter in originele staat wil behouden of kan behouden, kun je

die eerst een beurt geven met commandant 3 of 4 dit is een krachtig poelier middel, daarmee haal

je redelijk veel vuil en krassen mee weg. Geeft je lak een een opfris beurt. Daarna kun je de roest

behandelen met owatrol, dit haalt de roest wel niet weg maar zorgt ervoor dat het niet verder gaat roesten.

Dit product dringt in de roest in en vormt een beschermlaag. Het is aangeraden als je redelijk veel met je

scoot rijdt om meer dan eens per jaar te herhalen.

@ Sindo als ik iets vergeten ben laat maar horen;)

Grtjs

Makke

Link naar reactie

Oeh - vet achterlichtje! Dat is een custom accessoire die er indertijd door de eigenaar op is gezet.

Vet kleurtje ook, en vette stickers.

Jammer van de rechterbil - anders had ik volmonding bij de 'conserveren' (dus mechanisch reviseren, alles oppoetsen, netje is orde maken met nieuwe rubbers, en vernieuwde slijtage onderdelen, en zo rijden) ploeg gehoord ;) Voor de rest ziet ie er behoorlijk hard uit nog! Nadeel van een complete resto, is dat je daarna het leven van de scooter kwijt bent; beetje zoals plastische chirugie voor mensen die niet ouder willen worden doet ;) Iemand die al wat langer met Vespa's bezig is, doet een resto meestal alleen als de scooter niet meer te conserveren is. De schade aan je billen is wel zodanig dat je daar iets mee moet, onder je stuur valt 't nog wel mee, je frame lijkt verder keihard.

Je hebt wel 'mazzel' dat het geen wideframe, maar een largeframe is; nu kun je er eventueel zonder problemen plug 'n play een modern blok onder keilen, wat meedoen met het moderne verkeer makkelijker maakt.

Link naar reactie

ik zou toch "conserveren", zo ga je ze niet meer veel vinden vrees ik. Dat beetje laswerk gaat er niet veel aan doen, dat zijn de littekens van de jaren. netjes proper maken, commandat4 en Owatrol. Modern blokje, verduurde rubbers en roestige schroeven vervangen en bollen ;)

Link naar reactie

Zoals knifeman ook al aangeeft is het beenschild idd flink gescheurt. Op de fotos niet zo goed te zien, ma je kijkt er dwars doorheen. Dit in combi met rechterbil maakt dat ik hem ga spuiten. Ik kies uiteraard wel de originele kleur. Ook de stickers worden nieuw gedrukt en komen er dan weer op.

Net als mr160 heb ik het achterlicht nooit eerder gezien. Deze laat ik zitten, ook al is het niet helemaal origineel.

Link naar reactie

Laat dan die stickers maar zitten; nieuwe scooter, nieuw leven, nieuwe stickers sparen ;) een nep afgeleefde sticker sucks.

Je kunt overwegen de nieuwe lak iets mat te laten spuiten; wordt ie iets echter van, dan met hoogglans.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...