bairy Geplaatst: 16 augustus 2012 Delen Geplaatst: 16 augustus 2012 Beste members, Ik probeer nu al een tijdje te rijden met mijn "mengelmoes" vespa maar ik heb iedere keer hetzelfde probleem. Als de vespa koud is,rijdt en start hij goed. Vanaf dat hij warm staat begint de vespa te sputteren en valt hij om de haverklap uit. Eerst dacht ik aan een vervuilde carburator en heb ik nieuwe benzinetank,kraantje gemonteerd, en de carburator volledig uitgekuisd. Maar het probleem is er nog. Nu heb ik de Special motor (4 vitessen-V5A4M-)wat gedemonteerd en ik heb gezien dat de cilinder van het merk polini is. Een tuninggeval dus. De binnendiameter bedraagt 55mm dus ik denk dat ik hiermee te maken heb, een 102 cc, alhoewel ik het niet zeker ben: http://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+cylinder+polini+102cc+_14000560 Nu is mijn bougie van het type B6HS en mijn carburator : Dellorto 16.10. Het uitlaatje dat erop zit is een origineel. Ik neem aan dat ik het verkeerde bougietype heb zitten voor deze cilinder? Kan dit de oorzaak zijn van mijn probleem of moet ik richting ontsteking en plattinekes kijken? Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 16 augustus 2012 Delen Geplaatst: 16 augustus 2012 Een B6HS bougie is nogal aan de warme kant ik zou eerder voor een koudere gaan een B8HS of nen B9HS. Dit kan je altijd proberen en je verliest er niets me je hebt dit type bougie toch nodig. Grtjs Makke Link naar reactie
.carl. Geplaatst: 16 augustus 2012 Delen Geplaatst: 16 augustus 2012 zou toch eens beginnen met een minder warme bougie te steken, zoals een B7HS (of zelfs B8HS). Zijn o.a. te koop bij RAD, ook online, of een scooterzaak, beeld ik me in. Is de kleinste ingreep. Succes ermee. Is die carb trouwens niet wat te klein voor zo'n cilinder, maar ben daarvan zeker niet goed op de hoogte, er zijn er hier wel die dat beter weten. Link naar reactie
bairy Geplaatst: 16 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2012 Bedankt voor de info. hoe hoger het getal, hoe beter de bougie tegen de warmte kan dan? of zie ik het verkeerd? Ik lees nu net op het Sip forum dat een Bosch W4AC aangeraden wordt. @Carl.: Waarschijnlijk is die carb wel wat te klein maar de scoot draait en rijd(als hij koud is) anders wel goed dus dit zou ik het liefst zo laten. Het hoeft zeker geen spurtbom te worden. Ik vond het zelfs een beetje jammer dat er zo een polini cilinder op zit. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 16 augustus 2012 Delen Geplaatst: 16 augustus 2012 Bij een standaard moogde 6 gaan maar alst tuning is dan moogde zeker 8 gaan. Als je nu eens een 16/16 erop zet met een kleinere cilinder bvb 75cc dr of polini Link naar reactie
nero Geplaatst: 16 augustus 2012 Delen Geplaatst: 16 augustus 2012 Ik vond het zelfs een beetje jammer dat er zo een polini cilinder op zit. Als je met deze setup blijft rijden ga je vroeg of laat een vastloper krijgen met mogelijk meer schade dan een defecte cilinder. Volg de aanbevelingen van SIP (19 of 24mm carbu) of steek een standaard 50cc-cilinder. Zo blijven rijden is zeker niet aan te raden! Groetjes, nero. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 16 augustus 2012 Delen Geplaatst: 16 augustus 2012 Inderdaad, ga voor een 50dr dan rij je legaal ) Link naar reactie
bairy Geplaatst: 16 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2012 Als je met deze setup blijft rijden ga je vroeg of laat een vastloper krijgen met mogelijk meer schade dan een defecte cilinder. Volg de aanbevelingen van SIP (19 of 24mm carbu) of steek een standaard 50cc-cilinder. Zo blijven rijden is zeker niet aan te raden! Groetjes, nero. Bedankt allen voor de tips, Puur ter info, die vastloper zou dan komen omdat de carbu te klein is en dus te weinig mengsel in de cilinder brengt om te smeren? en welke 50cc neem ik dan best, want er bestaan bij sip 3 soorten. Link naar reactie
nero Geplaatst: 16 augustus 2012 Delen Geplaatst: 16 augustus 2012 Ben geen small frame specialist, maar kijk toch ook eens na of het carter niet aangepast is geweest voor die 100cc (spoelpoorten uitgefreesd). In dat geval kan je waarschijnlijk niet meer weer naar de originele setup. Best de cilinder eerst dmonteren voor je tot aankoop over gaat. Groetjes, nero. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 17 augustus 2012 Delen Geplaatst: 17 augustus 2012 Zoals nero zegt, kijk eens naar de carter of deze niet aangepast is. Als deze wel aangepast is zou ik voor een grotere carbu gaan, als deze niet aangepast is zou ik voor een 50 DR gaan. Link naar reactie
bairy Geplaatst: 27 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 27 augustus 2012 Voila, vliegwiel trekker besteld want ik kan de cilinder niet demonteren vooraleer het vliegwiel te verwijderen. 1 bout die half achter het wiel zit. keep you posted. Link naar reactie
bairy Geplaatst: 11 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2012 Ik zie niet direct dat die spoelpoorten uitgefreesd zijn, ofwel is het erg professioneel gedaan. Nu zijn die wel passend voor de 102 cilinder. Van een kennis heb ik een grotere carburator gekregen, een 19. En samen met een andere bougie B7HS, rijdt de vespa terug:). Ik ben er al mee naar de plaatselijke supermarkt gereden en terug en dat ging goed:). Het vertrouwen in de brom is terug. Nu nog zo wat rond rijden en kijken wat er nog aan vervanging toe is. En mogelijks dan eens zien om een 50cc te steken. De remmen staan als eerste op mijn lijst. Link naar reactie
bairy Geplaatst: 9 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 Bon, na tijdje en al heel wat vrolijke kilometers gedaan te hebben, is de vespa gezond verklaard. Deze winter gaat hij uit elkaar om te restaureren naar origineel. (op uiterlijk vlak) Volgens de nummer is het een 50L maar hij heeft veel kenmerken van een primavera, wat raden jullie aan? Ik verkies de 50L. Nu heb ik nog een ander vraagje omtrent een andere originele Vespa 50 special. De vespa stond al tijdje stil met gedemonteerde carbu. Na alles uitgekuist te hebben heb ik alles mooi gemonteerd. De vespa start wel maar er zit geen fut in de vespa. Hij gaat niet in toeren. De bougie kleurt zwart dus ik dacht aan teveel naft maar het is de standaard 16.10 carburator die erop zit met standaard sproeiers. Wanneer de benzinekraan toestaat of de carburator nog met nafte gevuld moet worden gaat hij wel in toeren indien dat gevraagd wordt(wel met nodige rook). Iemand die een idee heeft? Link naar reactie
bardi Geplaatst: 9 oktober 2012 Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 Luchtmengselschroef iets dichter draaien? Link naar reactie
bairy Geplaatst: 9 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 Reeds geprobeerd:( Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 9 oktober 2012 Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 Ik vind het zelfs een beetje vreemd dat jij een 105cc aan de plaat krijgt met een 16.10 ?! Idem voor de Special. Al mijn specials hadden tot nu toe een 16.16. Link naar reactie
bairy Geplaatst: 9 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 Die 102 rijd nu veel beter met een 19 en een koudere bougie. Die is momenteel probleemloos;) Met die 16.10 pruttelde hij en had hij zeker niet zoveel "power" als nu. De 50 special daarentegen. Ik dacht dat het ook een 16.10 was zoals mijn eerste carbu maar je doet me twijfelen. Ik kijk het nog eens na. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 9 oktober 2012 Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 nen special heeft normaal standaard nen 16 10 maar je rijdt beter met 16 16 Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 9 oktober 2012 Delen Geplaatst: 9 oktober 2012 niet starten en geen power + zwarte bougie lijkt mij te wijzen op oliekeerring die stuk is. Link naar reactie
sindo Geplaatst: 10 oktober 2012 Delen Geplaatst: 10 oktober 2012 check of je wel voldoende compressie hebt. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.