Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Tweetakt pompen / Zelf mengen


sindo

Aanbevolen berichten

omdat ik iemand anders zijn topic niet wil vervuilen met "flauwe humor", staat genoteerd, wil ik hier toch wel even doorbomen over het thema.

Ik heb al langer het idee opgevat om thuis met een groot vat te werken, zelfde reden : 3 scooteristen en te veel scooters, dus makkelijker om snel bij te tanken voor vertrek. Zelf dacht ik aan een grote bidon van 50 Liter met een gewoon handpompje zoals gebruikt wordt bij de goedkope stookolie kacheltjes. Als je bidon leeg is rijdt je even naar de pomp en geen ingewikkelde pomptechnieken.

Zo'n oude 2 takt pomp zoals in de benzinestation is misschien wel idyllisch, maar heeft volgens mij toch een paar nadelen. Als je olie niet vanop de bodem wordt gemengd, gaat zich daar op termijn een dikke brei vormen (zoals bij oude tanks), door corrosie (indien metalen tank) komt er vuil in je benzine. Ik weet niet of je met een losse tank werkt, maar als het niet zo is en je moet telkens nog eerst een bidon bij de pomp gaan vullen om dan weer over te gieten, dan is mijn goesting wel over. Maar dat laatste weet ik dus niet, is maar een veronderstelling. Voila iedereen mag hier zijn mening plaatsen, zolang het maar constructief is :)

Link naar reactie

Ik meng thuis ook zelf meen een grote bus van 30 Liter, meng het ter plaatse aan de pomp. Voor tanken van mijn scooters schud ik eerst eens goed met deze dat de vermenging zeker in het geheel is, net zoals je opgeeft dat de brei niet onderaan blijft liggen ... Nog nooit problemen gehad met mijn motor op deze wijze :) Ik stel me gewoon de vraag, wat als de tweetakt olie niet zuiver vermengt bij zo een pomp, wat dan? Nu weet ik altijd dat mijn verhouding klopt. En wat je zelf doet, doe je toch gewoon beter, niet? ;)

Link naar reactie

Ik denk niet dat men een grote hoeveelheid benzine thuis mag stockeren zonder vergunning of bepaalde veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Toch maar oppassen met zo'n bom in (het tuin)huis.

Zelf meng ik mijn benzine altijd aan het benzinestation. Eenmaal men dit gewoon is gaat dit "vanzelf". Ik zie me trouwens niet altijd naar huis rijden om eens bij te tanken...:)))

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Nero, hoe mengt gij die dan in het benzinestation? Eerst olie in de benzinetank gieten en daarna tanken?

Zelf heb ik ook een jerrycan die ik voldoe en daarna de juiste hoeveelheid olie erbij en goed schudden. Maar ik zou niet weten wat de gemakkelijkste oplossing is voor aan het benzinestation :-p. Ik ben ook niet van plan om constant naar huis te moeten rijden om te "tanken".

Als ge kijkt hoe snel en hoe fel een klein beetje benzine al brandt weet ik niet of het zo'n slim idee is om een grote hoeveelheid te stockeren zonder wat veiligheidsmaatregelen. Ik heb zelf ook al eens rondgekeken voor zo'n oude 2-takt pomp maar die zijn redelijk prijzig en ik zou me niet kunnen voorstellen hoe ik daar gemakkelijk benzine in krijg. Dan moet ik nog steeds met jerrycans gaan sleuren :-p.

Link naar reactie
Nero, hoe mengt gij die dan in het benzinestation? Eerst olie in de benzinetank gieten en daarna tanken?

Hetzelfde als bij een vrouw... Eerst giet ge ze vol (probeer wel te eindigen op een liter), dan eens goed schudden en ge kunt er op rijden! :))))

Groetjes, nero.

ps: hopelijk zitten er hier niet teveel vrouwen (meer). :)

Link naar reactie
...

Hetzelfde als bij een vrouw... Eerst giet ge ze vol (probeer wel te eindigen op een liter), dan eens goed schudden en ge kunt er op rijden! :))))

Groetjes, nero.

ps: hopelijk zitten er hier niet teveel vrouwen (meer). :)

lol :-p

dacht dat het niet goed genoeg zou mengen als de olie er als laatste in werd gedaan. Met een jerrycan kunt ge tenminste nog wat ronddraaien en schudden, met een vespa niet zo gemakkelijk. Maar als iedereen het zo doet denk ik niet dat het kwaad kan :-p

Link naar reactie

Ieder zijn systeem he, een jerrycan heb ik wel maar laat ik niet gevuld staan in mijn garage, das voor in noodgevallen.

Gezien mijn scooters niet hetzelfde percentage smering hebben, heeft dat ook niet veel nut.

Mijn systeem is, rijden tot op reserve, dan weet je hoeveel er sowieso bijkan, eerst olie, vullen met benzine, en daarna terug olie voor het verschil. Geen geschud, niet nodig, ik heb proefondervindelijk ervaren dat mijn olie onmiddelijk zelf mengt.

Link naar reactie
idd.. dacht zelfs dat op de bussen Castrol "self mixing" staat

Klopt helemaal, daarmee dat ik ook zij, voor mijn olie (Castrol Power RS), voor andere olie weet ik dat niet natuurlijk.

Ik heb die olie eens in een doorschijnende container rechtstreeks in benzine gegoten, en in een wip was dat helemaal gemixt.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Dat doen ze niet bij een pomp die gevuld moet worden; ze vullen eerst met benzine, halverwege de olie, en daarna de rest...

 

Zo'n oude 2 takt pomp zoals in de benzinestation is misschien wel idyllisch, maar heeft volgens mij toch een paar nadelen. Als je olie niet vanop de bodem wordt gemengd, gaat zich daar op termijn een dikke brei vormen (zoals bij oude tanks).

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...