PhilH Geplaatst: 5 juni 2012 Delen Geplaatst: 5 juni 2012 Beste mensen, Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Phil en ik sta op het punt te beginnen aan een restauratieproject van een vespa v50 1966. Al jaren ben ik gefascineerd door deze vespa v50. Vandaar kreeg ik het idee een restauratieproject van een roestige V50, motorisch niet lopend, te starten. Echter nooit eerder heb ik gesleuteld aan een brommer laat staan een oldtimer. Toch zie ik het als een uitdaging en waarschijnlijk meerjarenplan deze vespa in zijn originele staat te herstellen. Ik ben me bewust van de kosten die dit met zich mee gaat brengen en sommige zaken zal ik ook zeker moeten uitbesteden. Toch mijn vraag: Kan een beginner iets maken van een dergelijk project en wat zijn jullie tips om te beginnen? Groeten Phil Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 10 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 10 juni 2012 Gister mijn vespa V50 opghaald (zie foto). Vandaag beginnen met het inventariseren van het gereedschap en dan starten met de demontage. Ik houd jullie op de hoogte. Hoe kan ik eigenlijk in de `reageeersectie´ grotere foto´s toevoegen? Dank Phil Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 10 juni 2012 Delen Geplaatst: 10 juni 2012 http://imageshack.us/ Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 18 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 18 juni 2012 Eerste klusweekend: - Stuurkolom verwijderd - Tank verwijderd - Italiaanse mozaiek verwijderd op framewerk (halve dag werk) - Adres gevonden voor zandstralen/metaliseren/epoxy Groeten Philippe Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 20 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 juni 2012 Beste Mensen, Frame vandaag geheel uit elkaar gehaald. Echter 1 probleem. Ik lees er wat zaken over op het forum. 1) Hoe krijg ik rempedaal los? (Jullie spreken over een pin eruit slaan? Bedoelen jullie dan de lange schroef aan de onderzijde die een kop heeft waarop een platte schroevendraaier past) Echter geen beweging in te krijgen. Wat is jullie advies? Inspuiten WD40 heeft niet geholpen. PS: Hoe kan ik een foto toevoegen in een reactie? Lukt nu alleen in mijn eerste bericht? Dank voor jullie hulp. Groeten Phil Link naar reactie
roufio Geplaatst: 21 juni 2012 Delen Geplaatst: 21 juni 2012 die pin is niet voor deze modellen , je moet aan de onderzijde de bouten lossen ,daarna kan je het rempedaal eruit kantelen , wel niet vergeten uw remkabel los te maken aan het achterwiel ,anders lukt het niet Link naar reactie
Philip1 Geplaatst: 21 juni 2012 Delen Geplaatst: 21 juni 2012 en het rubbertje moet er wel af, anders gaat hij niet door het gaatje... Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 23 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 juni 2012 Beste medeforummers, De rempedaal is mooi losgekomen. Tijdens demontage nog 3 zaken tegengekomen waarover ik graag advies wil krijgen: 1) Hoe krijg ik de remschoen los. De moer is los, maar hoe krijg ik nu de 2 remgedeeltes van elkaar af, ik zie verder nergens andere bevestigingspunten. (zie foto). Mogelijk de bout losslaan? 2) Kan ik de benzinekraan gewoon van de tank afdraaien? Zit erg vast, maar lijkt me dat deze er gewoon op is gedrukt en klemt dmv rubber? 3) Er is een bout die de 2 velggedeeltes met elkaar verbindt afgebroken. Deze lijken aan de velg te zijn vastgemaakt, dus een nieuwe moer is geen oplossing. Moet ik dan gewoon nieuwe velg kopen? Graag hoor ik jullie adviezen. Alweer bedankt voor de hulp. Groeten Phil Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 23 juni 2012 Delen Geplaatst: 23 juni 2012 1) remschoen zit aan de andere kant. Scoor alstjeblieft een PDFje met explosietekeningen of een Haynes - dat gaat het leven een stuk makkelijker voor je maken... en stop die hamer weg; 'losslaan' is alleen voor noodgevallen. 2) heb je een benzinekraan sleutel voor nodig; de moer zit in de tank 3) nieuwe velg, of 2dehands (het jaren 60 staal is steviger dan dat van nu) Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 23 juni 2012 Delen Geplaatst: 23 juni 2012 Als je omstreke Vlaams-brabant regio pajottenland kun je eens langskomen, kheb technica. Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 juni 2012 Delen Geplaatst: 23 juni 2012 Voor de velg: je kan de bout ook uitboren en er een andere (laten) inlassen of gewoon "repareren" met een boutje en moer. Groetjes, nero. Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 23 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 juni 2012 Thnx mr160 voor de aanwijzingen. Echter ook met de explosietekening van Haynes, SIP en vespaparts weet ik even niet hoe ik dit gedeelte open krijg. De 4 schroeven van het wiel zijn eraf, inclusief het kleine pinnetje. De moer aan de achterzijde is los, verder zou ik even niet weten hoe ik dit nu loskrijg. Die grote moer in het midden moet toch gewoon door as eruit? (zie foto) Sorry als de vragen misschien wat kinderlijk zijn. Gr Phil Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 27 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2012 Beste medeforummers, Nog even 3 vragen. 1) Ik wil graag conversie doen naar 10" velgen. Ik ga hier een conversievelg voor gebruiken. Moet ik nog andere zaken aanpassen om 10" erop te leggen? Bijvoorbeeld schokdempers of standaard? 2) Het schoonmaken van de benzinetank wordt geadviseerd dmv grind erin --> droogtrommel. Maar waarmee moet deze daarna gecoat worden? En hoe doe je dit? 3) Hebben jullie nog tips voor het in orde brengen van het frame. Er moeten heel wat oneffenheden/deukjes uitgehaald worden. Verder zitten er 2 kleine scheurtjes in het framewerk die bijgewerkt moeten worden. Hebben jullie ideeën of adressen. Regio Maastricht. Alvast dank voor de hulp! Groeten Phil Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 27 juni 2012 Delen Geplaatst: 27 juni 2012 1) neen, je kan wel een versterkte veer steken vooraan. Zo zal je band minder snel tegen je spatbord komen bij een 'bobbel'. Je kan ook een nieuwe demper steken, dat verslijt enorm snel met die 10 inch velg (mijn ervaring) 2) Tankcure, beter nieuwe tank scoren. Kost niet veel meer maar bespaart je veel pointless werk. 3) neen :-) Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 27 juni 2012 Delen Geplaatst: 27 juni 2012 "edit" had niet gezien dat het om een smallframe gaat, vergeet opmerking 1, opmerking twee blijft wel gelden... Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 29 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 29 juni 2012 Nog even een vraag over het zandstralen van de Vespa: Gezien er nog wat laswerk is aan beenschild en mogelijk verstevigingsbalk aan de bodemplaat, vroeg ik mij af of dit nog kan na zandstralen/metaliseren/epoxy. Of kan ik beter eerst die gedeeltes lassen en daarna naar straler? Dank Phil Link naar reactie
flyingpig Geplaatst: 29 juni 2012 Delen Geplaatst: 29 juni 2012 Eerst lassen is het beste, dan pas stralen ( en liefst parelstralen )alhoewel er veel dingen aan het licht komen na het stralen. Ik heb de mijne 2 maal gestraald ( kon het dan ook gratis op het werk doen ) Link naar reactie
cortez Geplaatst: 29 juni 2012 Delen Geplaatst: 29 juni 2012 Ik zou hem niet metalliseren, tenzij je echt graag fijn schuurt zeker doen! Heb het met de mijne ook gedaan en achteraf vervloekt! Alhoewel hij nu niet zo snel zal roesten moehaha Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 29 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 29 juni 2012 @cortez: Dus jij zou alleen zandtralen inclusief een epoxylaag na het lassen, of kan dit ook ervoor? Is die metalisering dan zo ruw dat je daar niet voor zou kiezen? En maakt het veel verschil met betrekking tot roesten als je metalisering niet zou doen? Dank phil Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 29 juni 2012 Delen Geplaatst: 29 juni 2012 Metaliseren op dipping basis is te zwaar en te heet: daar trekt je frame van krom. Metaliseren op magnetische basis, of verzinken, kan goed, maar je frame is een kooi van Faraday, dus de plek waar je dat het hardst nodig hebt, de tunnel, verzinkt niet mee. Je kunt ook stralen en epoxybasislaag laten aanbrengen, dan het (las)werk er aan doen en de bewerkte plekken goed en netjes afwerken (maar niet nog een keer coaten). Voordeel is dat je na stralen meer ziet wat er mis is. Epoxylaag moet direct na stralen, anders heeft het geen zin. Link naar reactie
cortez Geplaatst: 29 juni 2012 Delen Geplaatst: 29 juni 2012 Mr160 heeft de perfecte reactie! Maar voor 'jongere' modellen kan Metalliseren wel, omdat het frame steviger van body is. Vooral bij modellen ano 80s? dat frame is robuust genoeg en vervormd niet! Poedercoating moet ook in de over gebeuren en geeft toch ook nauwelijks een vervorming? Metalliseren is denk ik ook het beste tegen roest voorkomen op lange termijn, maar met de nodige afwerking en eindlagen (en zorg dragen) voor je wesp, zal dat ook veel schelen. Bv altijd in een droge ruimte binnen staan en na een rit hem altijd afkuisen (zeker bij nat weer) Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 29 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 29 juni 2012 Prima, dan ga ik het metaliseren maar annuleren. Dank voor de tips! Link naar reactie
cortez Geplaatst: 29 juni 2012 Delen Geplaatst: 29 juni 2012 Maar is niet slecht hé, gewoon extra schuurwerk Link naar reactie
PhilH Geplaatst: 30 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2012 Goedemiddag allemaal, Aantal dingetjes tegengekomen. 1) Stuurslot krijg ik niet verwijderd. Zowel borgring krijg ik niet los (binnenzijde) als uitboren (advies scooterhelp) niet los te krijgen. Nog tips. Mogelijk moet ik gewoon dieper boren? 2)De achterrem bestaat uit 2 gedeeltes de remtrommel en de trommelzitting. Deze zitten op elkaar, maar ik krijg deze wel van elkaar rondgedraaid maar niet los van elkaar. Het lijkt alsof er aan de buitenzijde nog iets van een ring zit die beide zaken verbind met elkaar? Hoe krijg ik dit los? Zie foto. 3) Hoe krijg ik het sluitingshendeltje van het motorklepje los alvorens te laten zandstralen? Lostrekken? Groeten en dank, Phil Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.