Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa (pk 125s) start niet meer


EvilDevil

Aanbevolen berichten

Gisteren begon het al.

Was rustig van het werk naar thuis aan het rijden, toen hij ineens na een straat begon te sputteren en stil viel.

Na 10keer kicken gaf ik het op, en ging eens proberen van hem in 2de te zetten en em int gang te lopen, en dat lukte.

Zo ben ik verder kunnen rijden tot een 3 km verder, toen begon hij terug te sputteren een lichte knal in de uitlaat en hij trok weer bij, 200m verder een luidere knal, sputteren en hij viel volledig stil.

Na 20keer kicken ik tevoet naar huis met de vespa aan de hand.

Eenmaal thuis, de carbu uitgenomen, de luchtfilter gekuist en de sproeiers gekuist.

Toen ik 3maal kickte starte hij onmiddelijk.

Dus was in orde dacht ik, en ik draaide het naftkraantje toe, en zette hem onderin voor de nacht.

Maar toen ik hem deze morgen wou starte, gebeurde er nix, choke open 10x kicken en nix, choke dicht ook nix.

Bougie uitgedraaid en 30keer zonder bougie gestampt, en dan er terug in, en dan nog is geprobeert, naar 10 maal kicken het opgegevem.

Bougie nog is uitgedraaid en de kleur van de bougie was zwart, en ze was wel redlijk nat.

Kan iemand me helpen?

Link naar reactie

De bougie voor PK125S is BR6HS bij NGK, als uw bougie nat is dan is de motor verzopen.

Als uw bougie zwart ziet dat krijgt de motor teveel mengsel, ziet ze er licht uit dan krijgt ze te weinig.

Als ze koffie met melk is dan is de mengselverhouding goed.

Uw mengschroef volledig dichtdraaien en dan twee en half keer opendraaien (of vijf halve slagen) zou goed moeten zijn.

De mengschroef staat aan de zijkant van de carburator ter hoogte van de connectie met de manifold (het pijpje naar de motor).

Check de kleur van uw bougie na een tijdje nog eens om ze optimaal af te stellen.

Check ook de fiches van uw cdi unit of ze goed vastzitten (en of ze nog genoeg koperdraad hebben), dat kan ook gelijkaardige storingen geven.

De cdi unit is dat zwart bakje achteraan uw motor waar de bougiekabel uitkomt.

Als uw motor verzopen is, bougie eruithalen, zo'n keer of tien aanstampen zonder gas geven, bougie zo goed mogelijk droogdeppen of droogblazen en terug monteren. Check gelijk of uw bougie een mooie regelmatige blauwe vonk geeft door de contactpunten tegen de motor te houden en tegelijk de kickstarter aan te trappen.

Succes

Link naar reactie

Ik heb het wel degelijk over de mengschroef, niet de ralenti.

Maar om u gerust te stellen heb ik het even opgezocht in de smallframes site.

http://website.lineone.net/~smallframes/carb.htm

There is a fuel/air mix screw you can see in the bottom of the above picture. This only affects the mix at low revs, and basically controls the size of the opening to the idle jet, thus the effect the passing air has on it, and the amount of fuel it drags through into the airstream.

Screw it in and you get the path is closed, causing a leaner mixture, unscrew it and the pathway is opened, so you get a richer mixture. In practice leave it at 2.5 turns out. It will be perfectly fine for most climates. If you do subsequently find it needs adjustment don't go crazy - a half turn to a full turn should cover every eventuality.

Link naar reactie

is het misschien geen optie om uw blok te reviseren? als ik hier zo lees lijkt het of je van het ene probleem naar het andere gaat...

Link naar reactie

carbu nog eens uitkuisen? misschien zit er vuil in uw tank...

maarreuh, ik moet toch even de cee volgen. mij lijkt het dat je van 't een in 't ander gaat sukkelen met die ongereviseerde blok.

Link naar reactie

pk heeft elektronische ontsteking!!!

meet de waarden van uw ontsteking eens uit.

kan is groot dat de bobijn de geest gegeven heeft

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...