EvilDevil Geplaatst: 14 februari 2012 Delen Geplaatst: 14 februari 2012 Gisteren begon het al. Was rustig van het werk naar thuis aan het rijden, toen hij ineens na een straat begon te sputteren en stil viel. Na 10keer kicken gaf ik het op, en ging eens proberen van hem in 2de te zetten en em int gang te lopen, en dat lukte. Zo ben ik verder kunnen rijden tot een 3 km verder, toen begon hij terug te sputteren een lichte knal in de uitlaat en hij trok weer bij, 200m verder een luidere knal, sputteren en hij viel volledig stil. Na 20keer kicken ik tevoet naar huis met de vespa aan de hand. Eenmaal thuis, de carbu uitgenomen, de luchtfilter gekuist en de sproeiers gekuist. Toen ik 3maal kickte starte hij onmiddelijk. Dus was in orde dacht ik, en ik draaide het naftkraantje toe, en zette hem onderin voor de nacht. Maar toen ik hem deze morgen wou starte, gebeurde er nix, choke open 10x kicken en nix, choke dicht ook nix. Bougie uitgedraaid en 30keer zonder bougie gestampt, en dan er terug in, en dan nog is geprobeert, naar 10 maal kicken het opgegevem. Bougie nog is uitgedraaid en de kleur van de bougie was zwart, en ze was wel redlijk nat. Kan iemand me helpen? Link naar reactie
Joene Geplaatst: 14 februari 2012 Delen Geplaatst: 14 februari 2012 vonkt je bougie nog, maw heb je nog ontsteking ? begin eens met een nieuwe bougie te steken daarna zien we wel verder Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 14 februari 2012 Delen Geplaatst: 14 februari 2012 Denk ook aan een ontstekings probleem.Zien of bougie vonkt, bobijn en ontstekings tijtstip eens checken Grtjs Makke Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 14 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2012 Aan bobijn en ontsteking ben ik niet geweest, daarvoor geen problemen gehad. Was ook aan het denken aan de bougie, vanavond eens checken, en een nieuwe halen. even voor de zekerheid het is toch de B8ES van NGK die ik het beste neem he? Link naar reactie
Euroscooter Geplaatst: 14 februari 2012 Delen Geplaatst: 14 februari 2012 De bougie voor PK125S is BR6HS bij NGK, als uw bougie nat is dan is de motor verzopen. Als uw bougie zwart ziet dat krijgt de motor teveel mengsel, ziet ze er licht uit dan krijgt ze te weinig. Als ze koffie met melk is dan is de mengselverhouding goed. Uw mengschroef volledig dichtdraaien en dan twee en half keer opendraaien (of vijf halve slagen) zou goed moeten zijn. De mengschroef staat aan de zijkant van de carburator ter hoogte van de connectie met de manifold (het pijpje naar de motor). Check de kleur van uw bougie na een tijdje nog eens om ze optimaal af te stellen. Check ook de fiches van uw cdi unit of ze goed vastzitten (en of ze nog genoeg koperdraad hebben), dat kan ook gelijkaardige storingen geven. De cdi unit is dat zwart bakje achteraan uw motor waar de bougiekabel uitkomt. Als uw motor verzopen is, bougie eruithalen, zo'n keer of tien aanstampen zonder gas geven, bougie zo goed mogelijk droogdeppen of droogblazen en terug monteren. Check gelijk of uw bougie een mooie regelmatige blauwe vonk geeft door de contactpunten tegen de motor te houden en tegelijk de kickstarter aan te trappen. Succes Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 14 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2012 Die mengschroef, is dat zo een grote plastieke? vroeg mij al af waarom die diende :s Link naar reactie
Euroscooter Geplaatst: 14 februari 2012 Delen Geplaatst: 14 februari 2012 Soms is dat inderdaad een grote witte plastieken, soms ook een gewone metalen regelvijs. Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 14 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2012 Je spreekt over 2.5 toeren open draaien, maar in verschillende posts lees ik 1.5 toer, kan het zijn dat je het wisselt met de rallenti? Link naar reactie
Euroscooter Geplaatst: 14 februari 2012 Delen Geplaatst: 14 februari 2012 Ik heb het wel degelijk over de mengschroef, niet de ralenti. Maar om u gerust te stellen heb ik het even opgezocht in de smallframes site. http://website.lineone.net/~smallframes/carb.htm There is a fuel/air mix screw you can see in the bottom of the above picture. This only affects the mix at low revs, and basically controls the size of the opening to the idle jet, thus the effect the passing air has on it, and the amount of fuel it drags through into the airstream.Screw it in and you get the path is closed, causing a leaner mixture, unscrew it and the pathway is opened, so you get a richer mixture. In practice leave it at 2.5 turns out. It will be perfectly fine for most climates. If you do subsequently find it needs adjustment don't go crazy - a half turn to a full turn should cover every eventuality. Link naar reactie
Joene Geplaatst: 14 februari 2012 Delen Geplaatst: 14 februari 2012 check nu eerst maar eens even die bougie alvorens aan vanalles beginnen te draaien dat je nog niet kent ! Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 14 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2012 Heb andere bougie gestoken maar nog nix, heb geprobeerd van de bougie tegen de motor of het kader te houden met de bougiekop erop maar geen vonk. Het is toch gewoon de achterkant van de bougie tegen de motorblok houden? of doe ik dat mis? Link naar reactie
cee Geplaatst: 14 februari 2012 Delen Geplaatst: 14 februari 2012 is het misschien geen optie om uw blok te reviseren? als ik hier zo lees lijkt het of je van het ene probleem naar het andere gaat... Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 14 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2012 mmm... da ka toch ni zo maar ineens kapot zijn? buite da sputteren heb ik hem gisterenavond nog int gang gekregen en deze morgen nix nimeer. Link naar reactie
fajes Geplaatst: 14 februari 2012 Delen Geplaatst: 14 februari 2012 carbu nog eens uitkuisen? misschien zit er vuil in uw tank... maarreuh, ik moet toch even de cee volgen. mij lijkt het dat je van 't een in 't ander gaat sukkelen met die ongereviseerde blok. Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 14 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2012 carbu al 3 keer uitgekuist. Doe ik da voor de vonk te zien juist? Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 14 februari 2012 Delen Geplaatst: 14 februari 2012 het knallen wijs op een ontstekings probleem en al de andere dingen die je aangeeft zoals zwarte bougie enz ook ,dus ontsteking eens volledig nazien volgens mij grtz sidvespa Link naar reactie
Giovespa Geplaatst: 14 februari 2012 Delen Geplaatst: 14 februari 2012 Geen vonk is onstekings probleem zoals hier al sommige aangeven .Is het een met contact punten .Zowel daar eens nazien. Zijn zeker versleten of weer op punt zetten .Of ergens een kabel beschadigd en veroorzaakt kortsluiting. Grt Gio Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 15 februari 2012 Delen Geplaatst: 15 februari 2012 @giovespa pk is altijd dacht ik elektrische ontsteking Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2012 Hoe zie ik de contactpunten na? Kan het ook die cdi zijn? Hoe weet ik of die nog werkt? Tips zijn welkom, want ik ken hier nix van af (maar dat was waarschijnlijk al duidelijk)(ma bon ik leer snel). Link naar reactie
cee Geplaatst: 15 februari 2012 Delen Geplaatst: 15 februari 2012 pk heeft elektronische ontsteking!!! meet de waarden van uw ontsteking eens uit. kan is groot dat de bobijn de geest gegeven heeft Link naar reactie
Euroscooter Geplaatst: 15 februari 2012 Delen Geplaatst: 15 februari 2012 Ik had een gelijkaardig probleem, het waren de fiches die los zaten in de cdi (de electronische ontsteking). Misschien toch even nakijken voor ge naar de bobijn gaat zien. Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2012 @cee, en wat moet ik dan juist doen om de cdi te meten, want ken dus nix van electriciteit. Als ik kick gaan de lichten wel mee aan, weet niet of je daar iets mee bent. Link naar reactie
Giovespa Geplaatst: 15 februari 2012 Delen Geplaatst: 15 februari 2012 @giovespa pk is altijd dacht ik elektrische ontsteking Hey maat ben er ook niet zeker van,maar had het ook gemeld. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 15 februari 2012 Delen Geplaatst: 15 februari 2012 No problema mate Link naar reactie
EvilDevil Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2012 Probleem "voorlopig" opgelost, alle kabels uit de cdi getrokken, en opnieuw ingestoken, en daar was de vonk terug. Alvast bedankt voor de gouden tips. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.