Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aankoop Vespa 180 Super Sport van 1965


Euroscooter

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Zo, de SS is eindelijk aangekomen, uiteindelijk van Rennes naar Rijsel laten overvoeren door Motobycat, en daar opgegaald.

Wat me direkt opviel, was een plas tweetakt aan het rempedaal.

Soit, opgekuist, nieuwe tweetakt in de tank, en na twee keer trappen sloeg de motor vinnig aan.

De eerste rijervaring was meer dan prettig, anders dan elk model waar ik tot nog toe mee gereden heb.

De koppeling is zwaarder, motor trekt pittig op en draait soepel, de trekkracht en respons verwonderde me.

De voorrem stelt niet veel voor, de achterrem remt gedoseerd en meer dan voldoende.

Ik heb wel gemerkt dat kasseien niet echt haar ding zijn, misschien is het normaal, maar ik ga er toch op letten.

En dan terug naar het tweetaktlek, er bleef maar brandstof door de vijzen in de treeplaat komen, en ook lekkage onder de knalpot.

Daarom de carburator geïnspecteerd, maar gezien het bleef lekken met de naftkraan dicht, toch ook deze nagekeken.

Omdat het hele huis vannacht begon te stinken naar de naft en reclamaties van de medebewoners heb ik deze morgen de tank gedemonteerd en leeggelaten. Daarbij opgemerkt dat er veel sediment in de tank zit, en ook een beetje in het glazen huis van de naftkraan.

De brandstofslang is vrij hard geworden dus deze kan best vervangen worden, ik ga gelijk nieuwe rubbers halen voor de naftkraan om zeker te zijn. Deze zaterdag eens passeren bij den Danny, misschien heeft die het nodige wel liggen.

Verder nog eens opzoeken hoe ik het best de tank kan reinigen.

Och ja, er ontbreekt ook nog een bout op het vliegwiel, dat kan ik ook maar beter een nieuw voor zoeken.

Link naar reactie

Mogelijk komt het lek van de dichting tussen benzinetank en naftkraan. Gewoon de moer in de nafttank een beetje aanspannen (met speciale sleutel) of een nieuwe dichting steken.

Kijk ook eens na of het "ontluchtingsbuisje" van de naftkraan niet is losgekomen/afgebroken. Dan krijg je nog doorstroming van benzine als het kraantje toe staat.

Kijk ook eens na of het filtertje in de benzinetank niet toegekoekt is, anders steek je idd best een nieuwe kraan.

Houd bij het steken van een nieuwe darm de lengte aan van de oude. Omdat de uitgang van de benzinekraan aan de linkerzijde zit is het mogelijk dat er bij montage een knik in komt.

Kasseien zijn geen probleem, alleen mooi in het midden rijden en gas open! :)

En...proficiat met de aankoop, hopelijk beleef je er veel plezier aan!

Groetjes, nero

Link naar reactie

Bedankt Nero, voor de info.

Ik zal dus op zoek moeten naar een speciale kurketrekker voor de tank om de hele kraan te inspecteren.

Zit er ook nog een filter in de benzinetank? Ik dacht dat het bezinkselglas daartoe diende.

De lengte van de huidige benzinedarm is zo kort dat je die moet losmaken van de carburator vooraleer de tank eruit te krijgen.

Ik dacht dat je voldoende speling moest hebben om de benzinetank te kunnen verwijderen en pas dan de kraan toedraaien.

Link naar reactie

Zo, ik heb als tijdelijke oplossing een nieuwe tank van een PX gestoken, op aanraden van de Sam.

Verder de naftleiding vervangen en de carburator afgesteld, lekker traag in ralenti.

De motor draait weer soepel, geen roest meer in de tank, en vooral, geen lekkende kraan dus geen stank meer in huis en het vrouwke weer content.

De oude tank zal ik op m'n gemak onder handen nemen, maar nu kunnen we weer verder.

De eerste rit door 't stad zit erop, zo'n 25 kilometer gereden, en buiten die voorvering niks dan plezier.

Link naar reactie

Geen probleem, ik vond het best gezellig.

Soit, ik heb nieuwe 6v lampjes gestoken, maar veel was ik daar niet mee, het groot licht wil niet werken en dus zijn de kleintjes ook weer gesprongen.

Met m'n beperkte kennis van electronica ben ik dan maar beginnen zoeken wat het probleem kan zijn.

De kabels in de koplamp zijn correct aangesloten volgens het schema dat ik vond op scooterhelp, het schakelkastje leek me ook in orde.

Dan maar de contactdoos vanachter op de motor opengevezen, en geconstateerd dat de kabels daar aan vervanging toe zijn.

Er is daar blijkbaar al eens aan geprutst, gesoldeerd, getaped, andere fiches, enz,...

De kabels zijn zo verduurd dat het metaal blootligt, de beste en meest zinnige optie is dus heel de kabelboom vervangen.

Nu, op zich lijkt dat een tegenvaller, maar gezien ik al langer van zin was om de oude ontsteking te vervangen door een moderne (haha) electronische, en daarmee de verlichting te verbeteren naar een 12 volt systeem, is dit niet zo erg. Een vespatronic steken zonder de originele kabels te vervangen is een risico dat ik wil vermijden.

Verder moet de voorvering aangepast worden, er komt een Bitubo op, een nieuwe voorrem, en gelijk heel dat zaakje eens nakijken.

Ik heb foto's genomen van de bekabeling, binnenkort eens posten hoe een originele kabel er na 46 jaar uitziet.

Link naar reactie

Overigens, ik ben wat wijzer geraakt over de mysterieuze ontbrekende schakelaar op de koplamp, en ook over de ontbrekende batterij.

uit een artikel van Ashley Lenton, lid van de Veteran Vespa Club:

"SS 180 Trivia

Pete Quaife of the Kinks used to ride a white "C" reg SS between gigs.

The later SS frame is essentially the same as that of the Rally 180 (though not the 200)

As with the GS before it and the Rally later on, the SS was sold in some countries without battery, ignition switch or parking lights.

The Speedo is unique to the SS. Although it looks the same as a later GS one in fact it has a different drive to accommodate a thicker cable.

The panels are not interchangeable with Rally ones even though they look the same."

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Even een oude post vanonder het stof halen.

Gisteren kreeg ik een brief in de bus van de Gendarmerie in Mordelles, waar ik deze scooter heb gekocht.

Blijkbaar heeft een vorige mecanicien van Scooterworld de Gendarmerie getipt dat zijn vorige werkgever niet bang was voor onfrisse zaakjes.

Tussen 2009 en 2011 zou deze een zeventigtal 150 cc curry restos hebben geïmporteerd en in Europa hebben verkocht als zijnde 125 cc, zonder de koper hiervan te verwittigen.

Wow, denk je dan. De carte Grise van mijn SS was echter van 2005, met vermelding van de eerste inschrijving in Frankrijk, in 1965, oef.

Mochten er natuurlijk mensen zijn die in het bezit zijn van een dergelijke wesp, het onderzoek loopt.

Mijn aankoop + transport zijn destijds zo goed als mogelijk verlopen, mits enige gebreken, dus ik heb niet echt reden tot klagen.

Maar het is toch wel schrijnend dat iemand die in z'n streek een goede naam had, getuige verschillende artikels op het net, voor het geld deze reputatie kwijt is. Om maar niet te spreken welke repercussies dit kan hebben voor z'n zaak en collectie.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...