Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Tikkende motor bij GTS 300 touring 1 maand oud


Vespa simply the best

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand een antwoord op mijn vraag ?

Wat zou het probleem kunnen zijn, hebben jullie dit al gehoord of gezien ?

bij een gts 300 touring ongeveer 1000 km op de teller, tikkend geluid aan de motor ?

oliepeil in orde, uitlaat oke, ...

steeds een tikkend geluid van zodra de motor draaid, zowel op stationair toerental als tijdens het rijden .

heeft er iemand hetzelfde meegemaakt of weten jullie waar ik moet kijken of zoeken ?

Link naar reactie

heu ik zou teruggaan naar de dealer en niet zelf aan beginnen, je hebt toch voor iets garantie niet?

Link naar reactie

ik heb het geluidsfragmentje laten horen aan een garagist die aan moto's en dergelijke werkt en die vertelde me da het probleem aan de nokkenas zou liggen, hij heeft dat nog al eens gehad bij vespa;

2 mogelijkheden: 1e nieuwe motor onder garanti

2e nieuwe nokkenas en dergelijke monteren onder garantie ( geschatte werkuren 3 uur )

we zien wat de vespadealer zegt ...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

ja , zaterdag wespje binnen gedaan en volgens het gehoor van de dealer, zou het dus de kleppen zijn, ga er verder niet veel op reageren want denk dat er meer aan de hand is, maar hij ging deze zaterdag openen om te zien wat er weldegelijk aan is. Diagnose via gehoor is niet altijd correct natuurlijk; ik ben benieuw wanneer ik de foon zal krijgen.

natuurlijk hou ik jullie op de hoogte ;-)

Link naar reactie

Nieuws over het tikkend probleem, het is dus inderdaad de fout van een ongeharde nokkenas en de tuimelaartjes die hierdoor ook stuk zijn ;

nen nieuwe vespa zit er niet in, wel word alles onder GARANTIE gedaan.

Deze fouten werden vatgesteld met de makanieker en een "verantwoordelijke" van Piaggio

normaals zou hij toch tegen het einde van volgende week klaar moeten zijn.

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Ik ben de (niet meer zo) trotse eigenaar van een GTS Super 125ie sinds Augustus 2011.

Doch heb hem ondertussen misschien slechts een volledige week in mijn bezit gehad.

Het eerste weekend dat ik hem had, reed ik een tripje van 400km dat rampzalig werd. Na 150km rijden ramde iemand mijn gts reeds op de parking, met 1200 EUR carrosserieschade als gevolg. Hij reed nog wel en ik was ondertussen al zo ver van huis, dus ik deed mijn tripje voort. enkel schade aan voorspatbord en zijkant.

Na 200km begon ie vervolgens serieus motorisch te tikken...Ik kreeg hem ook heel moeilijk aan als de motor koud stond (moest serieus aandringen op de starter, minstens 10 à 15 seconden). Qua vermogen was hij wel normaal.

Na 500km, terug van mijn tripje, deed ik hem in de garage terug binnen met een afschuwelijk tikgeluid (en vrij warme motor) en de carrosserieschade.

Ik kreeg hem verleden week pas terug, met herstelde carrosserie. Aan de motor werd inderdaad de nokkenas en de tuimelaars vervangen.

Ik was de reparatie gaan superviseren en had de versleten stukken inderdaad kunnen zien.

Na reparatie bleef hij wel heel moeilijk starten. Minstens 15 sec aandringen voordat hij met moeite aansloeg (ook spelen met gashendel nodig). Onmiddellijk nadat hij in gang sloeg, kwam er witte (olie)rook uit gedurende een tiental seconden.

Hij reed wel zonder lawaai.

Tot deze morgen. Lap, terug. Rebelote. Tikkend geluid kwam terug. dus terug binnen gedaan.

Garage liet mij weten dat ze momenteel niets anders dan problemen hadden (motorisch), zowel met GTS als met LX...

Ik wacht op reactie van Piaggio zelf af. Zal eisen dat gans mijn motor hersteld wordt...

Miserie, Miserie..

Link naar reactie

@michaelt,,,normaal gezien duid "witte rook" op water in uw verbranding,,,misschien tijdens de herstelling iets mis gelopen met koppakking,,,daarom ook dat Gé hem moeilijk gestart krijgt en daarna terug dat tikkend geluid doordat er misschien een klep krom staat door het niet kunnen samendrukken van dat water...puur hypothetisch hè .

Link naar reactie

Nee, daar ligt het probleem niet, want moeilijk starten heeft ie altijd gedaan. Ik dacht in het begin dat het heel moeilijk starten een kwestie van inrijden zou zijn. Not.

Ik heb is een andere (normale GTS125ie) gehoord en die starte echt op het eerste verzoek.

Witte olierook deed de mijne pas na de herstelling.

Ben benieuwd wat Piaggio te zeggen heeft. Ben dit reparatie (en wacht)spelletje echt beu aan het worden. Bovendien duurt het steeds lang (veel langer dan voor een wagen) om de wisselstukken te hebben. Als Piaggio mij zegt dat ze terug enkel de nokkenas en tuimelaars vervangen, dan zal er juridisch worden opgetreden.

Stel u voor...ge zijt dan zot van PXen en LML's, ge wilt eindelijk ne scooter aanschaffen die het meest daarop lijkt (zonder de praktische nadelen en het gebrek aan confort) om van en naar het werk te rijden en ge steekt er 4300 euro in (+ bekan 1000 EUR toebehoren), en dan kunde der zelfs ni mee rijden.

En raad eens waarmee ik nu naar huis ben gereden? That's right, nen vervang- LML 125 4t...

Die "indiasem brol", zoals de Italiaanse Vespa taliban zeggen, blijkt steviger dan de originele Italiaanse (en moderne top tech) makelij.

Alleen ja, qua stabiliteit, grip en power...het is wel een wereld van verschil met de GTS...

Link naar reactie

@Michealt : ik weet hoe je je voelt, heb het ook meegemaakt bij mij duurde het het ongeveer een 2 weken, en na de herstelling van mijn nokkenas en tuimelaars, reed ik (paar dagen later ) net E40 op richting Gent, en toen ik 300m verder was pfioew ; darm van de waterkoeling (onder zadel) was losgekomen, wss spanband niet goed aangehaald ... deze heb ik dan maar zelf aangespannen en kunnen wachten op nen maat met koelvloeistof en hopla rijden maar , hout vasthouden tot nu toe loopt ie terug goed : hopelijk voor lang

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...