Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PK 50 XL 2: hoe kabel schakelen monteren?


stempel

Aanbevolen berichten

hoi allen,

Ik ben recent begonnen met het oplappen van een PK50 XL2.

Ondertussen ligt hij volledig uit elkaar, nieuwe onderdeeltjes besteld en bijna klaar om te late spuiten.

Het is de eerste keer dat ik iets dergelijk doe en dan steekt alles geregeld wel eens tegen!

Ik heb een voorbeeld restauratie gevonden van hoe ik mijn Vespa ook ongeveer wil maken (zie de foto in bijlage, PK in het zwart).

De eigenaar heeft hier de achterste plastic kap weggelaten en volgens mij zelfs het onderste deel van de kader verwijderd.

Verder heeft hij een nieuw achterlicht geplaatst en het zadel vervangen door eentje zonder plastic kap rond.

Aangezien ik dezelfde richting wil uitgaan heb ik de volgende vragen:

- klopt het dat onderste deel van de kader is verwijderd (langs achter waar normaal plastic spatbordje komt)?

- Zoja, hoe doe je dit best en is dit aan te raden?

- Welk type zadel past hier voor indien plastic achterkap wordt verwijderd? Zodanig dat zadel langs achter niet over kader komt!

- Dient dit type zadel op maat gemaakt te worden?

- ik wil liefst een plat zadel, met ruimte voor 2 personen.

- Ik heb een railkit besteld ipv vloermatten maar vraag mij af hoe de gaten in het kader (waar de vloermatten in bevestigd worden) best gedicht worden?

- Verder graag jullie raad bij de toekomstige kleur. Ik vind het zwart in het voorbeeld erg geslaagd, mede omdat naar mijn inziens zwart ook de vormen van de XL2 voor een stuk "verbergt", het is nu eenmaal niet het mooiste type Vespa. Mijn voorkeur gaat naar grijs maar ik ben bang dat de vormen van de XL2 dan te hard naar buiten gaan komen, wat denken jullie?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen,

Bedankt alvast!

post-7259-13769185887891.jpg

post-7259-13769185888711.jpg

post-7259-13769185892736.jpg

Link naar reactie

als je dat stuk wilt verwijderen : slijpschijf

zadel is een standaard smallframe zadel volgens mij voor bv primavera,V50,enz...

gaten in de bodem dichtlassen

en kleur is goesting hé..

je kan trouwens nog veel meer veranderen zulle :

http://www.vespaforum.be/nl/forum/topic/19324

Link naar reactie

Zwart is erg moeilijk te lakken, omdat je er alles op/in ziet. Dus daarvoor moet je heul goed je best doen op het voorwerk.

Babyblauw is lekker veilig :P Kan me voorstellen dat matgrijs of het grijs van die nwe Fiat 500 wel aardig is, maar het is 'maar' een PK; een beetje funky mag ook wel.

ALs je een XL2 min mogelijk wil laten lijken op een XL2, waarom dan geen oldie?

Je voorbeeldprojectje staat wel lekker te lekken.

Voorspatbord lijkt me ook ingekort.

Zadel is een 'mono' zadel, maar ziet er niet aangepast uit.

Link naar reactie

@Domi, inderdaad veel mogelijkheden, stoer project wel! Afslijpen ga ik niet doen en de gaten ga ik indd laten lassen.

@Mr160 te funky vind ik veel mooier op een oldie, grijs lijkt mij indd ook een goed idee. En de xl2 was een impulsieve aankoop ;)

Verder had ik nog een vraagje over roest. Ik ben momenteel bezig met alles klaar te zetten voor het spuitwerk. Hoe hard ik ook probeer (schuurpapier, staalborstel), ik krijg het roest er echt niet volledig af. Is dit normaal of wat kan ik best doen? Tot hoever dien je het roest te verwijderen?

http://www.flickr.com/photos/62182310@N06/5867439128/in/photostream

Link naar reactie

na een weekendje zwoegen met een staalborstel op luchtdruk heb ik uiteindelijk alle roest kunnen verwijderen. Kader en stukken zijn nu 99% klaar om eindelijk naar de spuiter te gaan. Hoera!

Ik post binnenkort nog wel enkele foto's.

Hierbij nog enkele bijkomstige vragen:

- De achterrem (pedaal zelf) zat vast en werkte dus niet toen vespa nog ineenstak. Nu de rem gedemonteerd is, krijg ik echter nog steeds geen beweging in de rempedaal. Is dit normaal? Of kan er iemand al meteen afleiden wat er mis kan zijn?

- Achterlicht op de voorbeeldfoto (zwarte vespa), welk type achterlicht is dit? Kan dit standaard gemonteerd worden of zijn hier bijkomende aanpassingen voor nodig?

- Spiegel: Bij de xl2 is er een standaard gat voorzien in de stuurkap voor de spiegel, ik zie echter bij veel xl2 dat deze onderaan het stuur worden bevestigd. Weet iemand hoe dit juist zit en waar dit stuk te bestellen?

Tnx!

Link naar reactie

1. Nee en nee. WD40 is je vriend.

2. Van een 50 Special. Zal vast iets aangepast moeten worden (gaten in het frame voor de aansluiting bv).

3. hebben ze bij alle grote online Vespashops (zoals SIP en SCK).

Een tip; probeer er iets van jezelf in te leggen en niet een Vespa 100% te kopiëren.

Link naar reactie

tip: monteer eerst het nieuwe achterlicht eens voor je hem laat spuiten, dan weet je meteen of er gaten moeten bijgeboord/dichtgelast worden. Dit bespaart je veel ellende bij het definitief monteren

Link naar reactie

Daarnet mijn kader en stukken in de auto geladen om morgen binnen te brengen bij de carrosier voor het spuitwerk.

Thuis nog wat opzoekwerk gedaan en kwam ik op onderstaande site terecht. Daar las ik over een techniek "50$ dollar paintjob" met een product genaamd Rust-Oleum. Na wat verder opzoekwerk merkte ik dat deze techniek blijkbaar wel een succes was en reeds door velen is toegepast. Onderstaand ook link naar een mooie tutorial hierover.

Dit alles klinkt wel erg interessant en ik begin nu stevig na te denken om het ook eens te proberen, zou me in ieder geval veel geld uitsparen!

Ik vond op het forum enkele posts terug geleden van 2007 hieromtrent, iemand hier ondertussen ervaring mee?

de links:

tutorial:

site: http://www.nycscootering.com/2009/10/07/px150e-restoration-50-paint-job/

posts: http://www.vespaforum.be/nl/node/6013

Link naar reactie

Nee was bedoeling om hem niet te gaan afzetten he :)

Uiteindelijk toch beslist om het via carossier te doen, hij gaat nog verder schuren, plaatwerk verzorgen, plamuren en uiteraard spuiten.

En dat voor een erg schappelijke prijs.

Volgende week is ze klaar, ben benieuwd!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Kleine update over men projectje.

Vandaag kader en stukken gaan ophalen van de spuiter en best tevreden over het resultaat!

Hij heeft alle roest verwijderd (zandstralen), geplamuurd, plaatwerk verzorgd en uiteraard gespoten en dit voor een erg schappelijke prijs (€450)

Wnr ik mijn nieuw zadel erop zet merk ik dat dit esthetisch gezien toch niet echt past, heeft er iemand ervaring met stukken terugsturen naar SIPscooter?

Daarnaast vraag ik mij af of je de rubbertjes voor de zijkleppen (zie foto) ergens kan bestellen? Vind ze niet direct terug op de site van SIPscooter.

Volgende week start ik met het opnieuw monteren, bestaat er een logische volgorde die jullie meestal hanteren? Where to start?

Tnx alvast!

http://www.flickr.com/photos/62182310@N06/5939947155/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/62182310@N06/5940483334/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/62182310@N06/5940479990/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/62182310@N06/5939945385/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/62182310@N06/5939932523/in/photostream

http://www.flickr.com/photos/62182310@N06/5939957343/in/photostream

photostream

photostream

photostream

photostream

photostream

photostream

photostream

photostream

photostream

photostream

photostream

photostream

Link naar reactie

bekabeling trekken,zowel electrisch als gaines voor de kabelkes voor de vitessen,enz...

pikkel steken

voorvork

stuur

motor/aansluiten

benzinetank

zadel

benzine+ olie

starten

in eerste zetten

rijden

stoppen

stilleggen

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...