janjuleke138 Geplaatst: 18 mei 2011 Delen Geplaatst: 18 mei 2011 Kan er iemand mij eens het verschil juist uitleggen tussen het verschil in tanden van een koppeling. En wat dan de mogelijkheden zijn in een cosa koppeling van een px 125. Groetjes, Jan Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 20 mei 2011 Delen Geplaatst: 20 mei 2011 het is zo dat je met de keuze van het aantal tanden van uw koppeling de hele verhouding van uw gearbox kan veranderd worden dit wil zeggen dat je door dit te veranderen je zo meer of minder trekkracht krijgt of een lagere of hogere top snelheid het is ook wel zo dat het ook een invloed kan hebben op de toeren die uw motor maakt en dit is niet altijd gezond voor de motor de specialisten hier weten er volgens mij meer over en zullen mij hopelijk ook verbeteren als ik fout ben op het GSF kan je ook naar set-ups van motoren kijken en meestal staat dit er ook bij grtz sidvespa Link naar reactie
Tuubke Geplaatst: 1 juni 2011 Delen Geplaatst: 1 juni 2011 Hallo, Dus hoe minder tanden, hoe meer trekkracht of hoe moet ik dit zien? Maar topsnelheid daalt dan denk ik? Grtz, Gert Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 1 juni 2011 Delen Geplaatst: 1 juni 2011 Inderdaad. Je gaat niet meer trekkracht hebben je gaat gewoon vroeger je trekkracht hebben Link naar reactie
nero Geplaatst: 1 juni 2011 Delen Geplaatst: 1 juni 2011 Hoe minder tanden, hoe meer toeren je maakt en hoe minder koppel je hebt. Topsnelheid zou ook hoger moeten liggen met minder tanden. Groetjes, nero. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 1 juni 2011 Delen Geplaatst: 1 juni 2011 Indeed nero kwas even mis tis minder tanden meer top, meer tanden beter koppel Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 1 juni 2011 Delen Geplaatst: 1 juni 2011 Is dit wel zo ? verbeter me als ik mis ben maar als je het vergelijkt met een fiets : hoe groter het aandrijftandwiel vooraan (vergelijkbaar met de koppeling) hoe meer afgelegde weg per omwenteling, dus meer snelheid bij hetzelfde aantal omwentelingen Hoe minder tanden op de koppeling >> meer toeren nodig zijn om dezelfde snelheid te maken >> topsnelheid daalt bij gelijk aantal toeren Mijn vermoeden is dat De PX 125 en 150 identiek zijn op de koppeling na. PX 125 21 tanden , PX 150 22 tanden >> zelfde trekkracht door grotere cilinderinhoud maar met iets hogere topsnelheid . denkertje ? Link naar reactie
nero Geplaatst: 1 juni 2011 Delen Geplaatst: 1 juni 2011 Begin zelf te twijfelen... Is het niet zo dat een tandwiel met minder tanden sneller rond is (= minder tijd), maar omdat het sneller is, de kracht verminderd. Het is wel zo dat men bij Sip een tandwiel met met 23 tanden aanbeveelt ipv eentje met 22 bij het plaatsen van bepaalde koppelingen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met te "schichtig" optrekken bij een 22-tands wiel. Zal iets zijn voor de kenners hier... Groetjes, nero. Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 1 juni 2011 Delen Geplaatst: 1 juni 2011 Des te meer tandjes op de koppeling, des te hoger de snelheid, en des te lager het koppel op de wielen (bij een bepaald toerental). Vergelijk het met de trapas van een fiets. Dit werkt dubbel omdat je dan ook een kleiner tandwiel kan (moet) plaatsen aan de 'ingang' van de kerstboom. Dat wordt vooral gedaan om het extra vermogen (van een getunede motor) om te kunnen zetten in een hogere topsnelheid. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.