Ga naar inhoud
Vespaforum.be

verschil in tanden koppeling px


janjuleke138

Aanbevolen berichten

het is zo dat je met de keuze van het aantal tanden van uw koppeling de hele verhouding van uw gearbox kan veranderd worden dit wil zeggen dat je door dit te veranderen je zo meer of minder trekkracht krijgt of een lagere of hogere top snelheid

het is ook wel zo dat het ook een invloed kan hebben op de toeren die uw motor maakt en dit is niet altijd gezond voor de motor

de specialisten hier weten er volgens mij meer over en zullen mij hopelijk ook verbeteren als ik fout ben

op het GSF kan je ook naar set-ups van motoren kijken en meestal staat dit er ook bij

grtz sidvespa

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Is dit wel zo ? verbeter me als ik mis ben maar als je het vergelijkt met een fiets : hoe groter het aandrijftandwiel vooraan (vergelijkbaar met de koppeling) hoe meer afgelegde weg per omwenteling, dus meer snelheid bij hetzelfde aantal omwentelingen

Hoe minder tanden op de koppeling >> meer toeren nodig zijn om dezelfde snelheid te maken >> topsnelheid daalt bij gelijk aantal toeren

Mijn vermoeden is dat De PX 125 en 150 identiek zijn op de koppeling na. PX 125 21 tanden , PX 150 22 tanden >> zelfde trekkracht door grotere cilinderinhoud maar met iets hogere topsnelheid .

denkertje ?

Link naar reactie

Begin zelf te twijfelen... Is het niet zo dat een tandwiel met minder tanden sneller rond is (= minder tijd), maar omdat het sneller is, de kracht verminderd.

Het is wel zo dat men bij Sip een tandwiel met met 23 tanden aanbeveelt ipv eentje met 22 bij het plaatsen van bepaalde koppelingen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met te "schichtig" optrekken bij een 22-tands wiel.

Zal iets zijn voor de kenners hier...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Des te meer tandjes op de koppeling, des te hoger de snelheid, en des te lager het koppel op de wielen (bij een bepaald toerental). Vergelijk het met de trapas van een fiets. Dit werkt dubbel omdat je dan ook een kleiner tandwiel kan (moet) plaatsen aan de 'ingang' van de kerstboom.

Dat wordt vooral gedaan om het extra vermogen (van een getunede motor) om te kunnen zetten in een hogere topsnelheid.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...