Ga naar inhoud
Vespaforum.be

te weinig naft/ontsteking (?)


jef__vb

Aanbevolen berichten

Ik zit sinds vandaag, zo boenk ineens, met het probleem dat mijne scooter bij hoge toeren/topsnelheid ineens inhoudt en schokt. Ik ben er 99% zeker van dat hij te weinig naft krijgt (ik heb hetzlfde verschijnsel ook eens voorgehad met een andere scooter).

Ik dus sproeiers, naftfilter, luchtfilter uitgekuist -> probleem niet opgelost.

De tank trekt ook niet vacuüm (heb een stukje gereden met het deksel open -> probleem niet opgelost)

Dus verder gezocht i.v.m. nafttoevoer. De tank is proper, er zit gene knik in de naftdarm (die ook niet te lang is), en de naft stroomt mooi gelijk uit de kraan.

Bizar.

Zou het dan misschien liggen aan een luchtbel in de naftdarm? Da's het enige waaraan ik nog kan denken. Wat denken de kenners?

PS: Kan er onder invloed van het warme weer, op de ene of de andere manier, een luchtbel in de naftdarm ontstaan?

Link naar reactie

naar't schijnt kan de temperatuurwissel ook invloed hebben op uw sproeiers. Weet niet of het waar is!

Link naar reactie
naar't schijnt kan de temperatuurwissel ook invloed hebben op uw sproeiers. Weet niet of het waar is!
niet rechtstreeks met de sproeiers maar wel met de afstelling van je carburator, vooraal dan de luchtregelvijs
Link naar reactie

Mja indd, ik dacht er gisterenavond ook aan dat het waarschijnlijk eerder te maken zal hebben met de invloed van't weer op het mengsel.

De carbu stond tot nu toe goed afgesteld, maar ik heb hem afgesteld in de winter, toen het dus ongeveer 20° kouder was als gisteren.

Joene, de luchtregelvijs staat goed. Het ontstekingstijdstip kan ik niet zeggen (heb gene stroboscoop of vliegwieltrekker), maar ik betwijfel eigenlijk dat het probleem bij de ontsteking ligt.

'k Zal sebiet eens gaan kijken wat het geeft als't wa frisser is en eventueel ne grotere hoofdsproeier testen.

Link naar reactie

als je hem in de winter hebt afgesteld zal hij eerder te rijk staan

warmer is armer

en kouder is rijker

alle zo is het toch als we de kart afstellen

ok dit is wel een groot verschil maar 2takt blijft 2takt

welke kleur heeft de bougie en heb je al een nieuwe bougie getest

geeft hij dan op hoge toeren ook zo een smorend geluid zo een beetje pruttelen

Link naar reactie
als je hem in de winter hebt afgesteld zal hij eerder te rijk staan

warmer is armer

en kouder is rijker

alle zo is het toch als we de kart afstellen

ok dit is wel een groot verschil maar 2takt blijft 2takt

welke kleur heeft de bougie en heb je al een nieuwe bougie getest

geeft hij dan op hoge toeren ook zo een smorend geluid zo een beetje pruttelen

Voor winterweer stond de carbu goed afgesteld, wel wat naar de rijke kant (niet verdreven). Ik heb de luchtvijs achteraan de carbu ne 1/4 draai ingedraaid en het lijkt iets beter. Dadelijk nog wat verder indraaien en zien wat dat geeft i.v.m prestaties en bougiekleur.

Een nieuw bougieke heb ik ook al geprobeerd (B8ES, dus zal zeker niet te warm zijn - is een standaard LML-blokje), dat gaf op zich geen beterschap.

Met een grotere s^roeier werd het probleem erger, dus 't kan inderdaad best zijn dat ik wat armer moet gaan zoals deca zegt.

Het probleem is niet echt pruttelen, maar eerder dat hij, vanaf dat ik +/- 80 rijd, inhoudt, weer wat vooruitgaat, inhoudt, enz., precies alsof je zou remmen, rem lossen, remmen, enz. Het zal volgens mij toch niet liggen aan te weinig naft, aangezien hij niet stilvalt (motor blijft draaien, maar meer in schokjes) en ik alles heb nagekeken i.v.m. benzinetoevoer.

't Is wel zo dat het probleem zich enkel voordoet in hogere toeren; optrekken en aan constante snelheid rijden in lagere toeren vormt geen probleem.

Link naar reactie

Te vroeg victorie gekraaid :-(

Ben nu ne niewe naftdarm aan't steken (hoewel den andere nergens geplet was ofzo en zeker niet te lang was) in de hoop dat het daarmee opgelost is. Anders maar een andere kraan steken.

Armer afstellen loste ook niks op trouwens, enkel een heel lichte bougie.

Dju ik hoop da'k toch nog in Tienen geraak.

Link naar reactie

Héhé, de mijne is weer in orde. Was idd de carbu. Ze hebben hier van de week een gevel gestraald en vermoedelijk zijn er hier en daar wat zandkorreltjes in de carbu verzeild geraakt. En deze zijn blijkbaar niet zo gemakkelijk te verwijderen.

Was bij de andere carbu dan nog vergeten de stationaire sproeier te steken ;) waardoor hij nogal verzoop, maar nu draait hij weer als voorheen.

Spijtig genoeg te laat voor de Primaverarit...

Het zal bij jou waarschijnlijk iets in diezelfde aard zijn. Niet opgeven!!! :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Goooooodvernondemiljaardedju!

Nieuw naftkraantje gestoken en met volle hoop gaan testen... maar het probleem blijft.

Ondertussen heb ik gedaan:

- rijden met tank open (dop eraf) om te checken of ze niet vacuum trekt -> lost niks op

- andere naft -> lost niks op

- andere naftdarm, kortere naftdarm -> lost niks op

- andere nafktraan -> lost niks op

- sproeiers, lucht- en naftfilter uitgekuist -> lost niks op

- carbu wat armer afstellen omwille van het warmere weer (geprobeerd: luchtvijs wat dieper indraaien, grotere hoofdsproeier, kleinere hoofdsproeier) -> lost niks op

- andere bougie -> lost niks op

- andere en kortere bougiekabel + bougieklem -> lost niks op

Ik weet het ook niet meer nu. Waarschijnlijk dan toch ontsteking? Of kan er ergens in de carbu nog wat vuil zitten op plaatsen die je niet kan bereiken als je de carbu niet demonteert bv. vlotterkamer?), dus op andere plaatsen als hoofd- en ralentisproeier, naft- en luchtfilter?

In't weekend zal ik dan maar eens de volledige carbu demonteren, openmaken en uitkuisen en kijken naar het reedblock of er daar iets aan te zien valt.

Heeft er iemand nog suggesties (buiten timing/statorplaat nakijken)? Het probleem is dus dat de scooter een beetje "schokt" bij topsnelheid in 4e. Écht schokken is het niet, 't is niet dat hij echt trilt (of toch niet meer als anders;-)). Wat hij doet, is normaal rijden, dan even een beetje vertragen, dan weer normaal, dan weer vertragen (een beetje alsof je een tikje zou remmen, rem lossen, weer tikje remmen, enz). Anders gezegd: hij rijdt niet aan constante snelheid, maar valt met kleine beetjes een klein beetje weg. Dit gebeurt enkel bij volgas in 4e versnelling. Het lijkt alsof de motor dan ofwel wat verzuipt, ofwel net te weinig brandstof krijgt (15O LML, 5-poorts met reedvalve).

Link naar reactie
Goooooodvernondemiljaardedju!.

Ik kan dat gevoel...:))

Volgens mij moet je het toch zoeken bij een verstopte carbu. Indien het de ontsteking is zou je het ook moeten krijgen als je in een lagere versnelling in hoge toeren rijdt.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

probeer eens met een andere carbu. het is hier eerder eens aan bod gekomen dat die LML's met hun reedvalve na een paar maanden problemen kregen met hun carbu!!

Link naar reactie

't Is niet voor't geld dat ik die oude pakkingen zou gebruiken, 't is eerder omdat ik dan weer in't rond moet rijden.

Fajes: da's waar wa ge zegt, ik heb er ook al 't een en 't ander over gelezen. 'k Ga de mijne eens zo goed mogelijk proberen uit te kuisen, en als da ni lukt zal het nen andere worden veronderstel ik. 't Probleem is da'k vermóéd dat het probleem te maken heeft met nafttoevoer/carbu, maar voor't zelfde geld is het tóch de ontsteking (en oké, die is elektronisch, maar 't is LML he... heb nog al gelezen over bedrading waarvan de isolatie af is of statorplaten die maar half z'n gat vasthangen).

Nero: ik heb nog niet gemerkt dat het probleem zich voordoet op hoge toeren in lagere versnellingen, maar 't is nu ook wel zo dat ik in lagere versnellingen nooit lang in hoge toeren blijf rijden (aangezien ik nog kan opschakelen dan). 'k Heb het wel eens geprobeerd om wat in 2e en 3e te blijven rijden in hoge toeren, en ik merkte toch niks. Nu, in 4e is't probleem ook niet zo superoverduidelijk hoor: 't is ni dat ik echt vooruitschiet en dan stop, 't is subtieler.

Weer een ander symptoom dat misschien eerder wijst in de richting van nafttoevoer/carbu: vorige week had ik de tank volgetankt, en toen heb ik een paar 10-tal km kunnen bollen zonder problemen.

Vandaag maar naar Nieuwrode bollen dan en de kodak opladen, want 't is en eerste keer da'k ne carbu volledig openmaak. We weten weeral wat doen.

Link naar reactie

Vandaag heb ik de carbu eruit gehaald en eens goed uitgekuist. Die leek eigenlijk kraaknet. Ik heb den indruk dat het gebeterd is, maar 't is toch nog niet helemaal opgelost.

Toen de carbu open lag, heb ik wel een aantal vreemde dingen opgemerkt:

1) op de bodem van de vlotterkamer staan krassen/barsten, ongeveer in de vorm van een X (als de bodem van de vlotterkamer ne cirkel is, snijden de 2 benen van de X elkaar ongeveer in't middelpunt). Op de foto's zie je het nog, maar niet echt duidelijk meer omdat ik heb geprobeerd van die kras/barst wat weg te dremelen (in de veronderstelling dat het een kras was). Langs de buitenkant van de bodem van de vlotterkamer is er geen barst te zien ('t is dus in ieder geval niet zo dat de bodem helemaal kapotgebarsten is).

2) in de wand van de vlotterkamer, vlak boven de bodem, zijn er krasjes rond 1 van de gaatjes waardoor de naft moet weglopen

3) op het "schuine" stuk naast de bodem van de vlotterkamer, ongeveer onder de naald, is er een heel stuk uitgesleten (ongeveer cirkelvormig)

4) aan de onderkant van de carbu, onder de gasschuif (dus het gedeelte dat vlak boven de krukas/reedvalve zit), zitten er ook wat krasjes rond (en in? -> niet helemaal duidelijk te zien) 1 van de gaatjes waaruit de naft komt

Ik heb een aantal foto's getrokken voor de geïnteresseerden:

http://img821.imageshack.us/i/sam0189large.jpg/

http://img825.imageshack.us/i/sam0190large.jpg/

http://img815.imageshack.us/i/sam0191large.jpg/

http://img856.imageshack.us/i/sam0192large.jpg/

http://img838.imageshack.us/i/sam0193large.jpg/

http://img808.imageshack.us/i/sam0194large.jpg/

http://img862.imageshack.us/i/sam0196large.jpg/

http://img855.imageshack.us/i/sam0197large.jpg/

http://img651.imageshack.us/i/sam0198large.jpg/

http://img97.imageshack.us/i/sam0199large.jpg/

http://img9.imageshack.us/i/sam0200large.jpg/

http://img857.imageshack.us/i/sam0201large.jpg/

http://img710.imageshack.us/i/sam0202large.jpg/

http://img710.imageshack.us/i/sam0203large.jpg/

1 & 3: Hoewel die krassen (zowel de cirkel als de X) op de bodem van de vlotterkamer daar volgens mij niet horen te zijn (en ik bovendien totaal niet begrijp waar die vandaan komen), denk ik niet meteen dat deze het probleem veroorzaken. Zoals ik het begrijp, is die vlotterkamer immers gewoon een "reservoir" dat volloopt met de naft die van daar via de sproeiers naar de krukas gaat. Die uitgesleten cirkel of die X kunnen volgens mij de naft niet beletten om goed door te stromen. Of zie ik dat verkeerd?

2 & 4: Het lijkt me logischer als die er iets mee te maken hebben. Door die krasjes/putjes is de doorstroming misschien minder vlot, en wie weet zitten er ook van die krasjes ín de gaatjes.

Ik ga er dus vanuit dat die krasjes (puntje 2 en 4) de boosdoener zijn. In de week maar eens proberen met nen andere carbu.

Wat denken de mensen die er verstand van hebben ;-)?

Link naar reactie

hoe ziet uw bougie er uit is die ok, dan weet je al iets meer over uw regeling. Kijk ook eens naar uw vlotternaald, of die niet wat afgesleten is, dan sluit die niet goed af. Welke hoofdsproeier steek erin, misschien een grotere steken. Die krassen kunnen volgens mij weinig kwaad.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...